Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg tenker de er inne på noe viktig, usikker på
om det skyldes rasisme pga hudfarge og/eller rasisme/lite ivaretagenhet av lavinntektsfamilier.

Uansett: US har et svært dårlig velferdssystem som bidrar til at det blant annet er stor sosial ulikhet i helse blant befolkningen sammenlignet med nordiske land.

Ikke har de store folkehelseprogram heller som tar sikte på å favne hele befolkningen, jf nordiske land hvor dette står høyt på agendaen. Forebygging av fysisk og psykisk uhelse fra nasjonalt hold er på et helt annet nivå i nordiske land enn i US. Ergo er det naturlig å slutte at andelen av befolknignen med dårlig helse i US ligger betydelig høyere enn i Norden. Slik sett er det ikke overraskende at mange er svært utsatte for korona-viruset.

Husk sølvpapir … du ved, til hatten :wink:

2 Likes

Helse har direkte sammenheng med sosioøkonomisk status. Lavere lønn gir dårligere helse. USA har historisk vært veldig rasistisk som har ført til en geografiske skjevfordeling av svarte i fattige områder.
Jeg blir bare litt satt ut når advokater, politikere o.l. skylder på noe så dumt som et rasistisk helsevesen. Om man går til legen med diabetes, høyt blodtrykk eller astma så får du ingen kur.

https://au.finance.yahoo.com/news/imf-sees-world-economy-worst-120000897.html
Den internasjonale pengestiftelsen IMF sier det blir en resesjon på skala med depresjonen i 1930 og børsene stiger. :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings:

2 Likes

Fake news fra reuters som meldte oljeavtale….hvor mye kan vi stole på media ?

2 Likes
2 Likes

Er børsen blitt mer overpriset hittil under denne krisen?

In fact, if you only consider the estimates offered by analysts who’ve made revisions in the past week, you’ll find that earnings estimates are now so low that they’ve paced with the decline in stock prices. And if you know how arithmetic works, you know that means the forward P/E is now up.
https://finance.yahoo.com/news/stock-market-forward-pe-peak-morning-brief-100526443.html

1 Like

jepp uten tvil…

Dette var 6 april

5 Likes

fedd1

fed2

Så nå er det bare å kjøpe aksje direkte FED ikke gjør ENDA…

2 Likes

Bra midlertidig tiltak, men dem burde nedskrevet studielån for de fleste. Samt:

Støtte opp bedrifter for å unngå konkurs Og opprettholde arbeidsplasser, ikke bare de 50% største bedriftene og selskapene, men mer fokus i bunn.

Redusert skatt for arbeidende middelklasse.

Nå går dem meste av pengene inn i aksjemarkedet, det hjelper et få tall.

2 Likes

Ehm ja… Godt å se at noen er fornuftig :point_down:

https://www.cnbc.com/2020/04/09/chamath-palihapitiya-us-needs-to-let-hedge-funds-billionaires-fail.html

“What we’ve done is disproportionately prop up poor-performing CEOs and boards, and you have to wash these people out.”

“Just to be clear on who we are talking about. We’re talking about a hedge fund that serves a bunch of billionaire family offices, who cares? They don’t get the summer in the Hamptons?” he said. “These are the people that purport to be the most sophisticated investors in the world.”

Palihapitiya also said he was concerned that the Federal Reserve’s plans to support to economy during the COVID-19 crisis are going to have consequences.

3 Likes

Er det slik at FED har kjøpt indeksfond siste tiden?

Når de kjøpter ETF’s så påvirker det i alle fall indeksene

1 Like

Vet man hvor lenge de kan holde på sånn? De sier jo infinity, men antar deres balance sheet allerede ser helt absurd ut​:flushed::flushed:

Ikke rart USA buller.

1 Like

Hele finanssystemet vårt er bare et lekespill. Se for dere de som sitter på kontorene til FED;
Ansatt: “Hei Powell, hva er dagens investeringsbudsjett?”
Powell: “Legg på en null fra gårsdagen, husk at i dag fokuserer vi på råtten gjeld som vil misligholdes…”
Ansatt: “Hva skal vi gjøre når vi ikke kan kjøpe mer gjeld?”
Powell: " Da kjøper vi aksjer helt til børsen er i pluss!"

FED har nå kjøpt eiendeler for 6,08 trillioner usd / ca 60.000 mrd. Dette er som alltids bare midlertidig og skal selges ut i markedet igjen x) Akkurat som det var midlertidig at vi gikk av gullstandarden i 1971.
Balansen til FED økte imidlertid kun med 2700 mrd fra forrige uke, så markedet begynner vel å bli mettet med likviditet.


Legg på 4 trillioner usd i lån , 2,2 trillioner i stimulanse, og nå siste pakken på 2,3 trillioner usd i nye lån til mindre bedrifter.
Det blir: 6+4+2,2+2,3 = 14,5 trillioner usd i diverse redningspakker, eller ca 150.000 mrd. Det er vel 15 norske oljefond :cowboy_hat_face: :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings:

EDIT: Legg på 1 trillioner usd / + 1 oljefond etter budsjettunderskuddet til USA fra 2019.
Totalt: 16 oljefond.

7 Likes

Kan jeg ikke svare på, men jeg er helt sikker på, at svaret ikke ligger i stjernerne.

5 Likes

Tenkte også at det var eit mogleg scenario, men har igrunn landa på at vi ikkje kjem til å sjå 1800. For mykje penger i omløp til å la det synke så lavt.


Skulle finne ut av det ila eit par veker tenker eg.

2 Likes

Teknisk etter gårsdagen i US, ser det ut til rallyet / V formasjonen, fint kan fortsette.
Volumet kom inn og RSI er bull.

Sjelden jeg ikke setter pris på slikt.
Stor divergens mellom verdsettelse i index og realøkonomi og inntjening. Børsene må være veldig langsynte pt.

Uansett, jeg tror dette ruller over. SPX dippe og snu rett i overkant av 2007 high.
Meget mulig jeg undervurderer jeg effekten av QE

1W

1D

2 Likes

Men hva ville folk gjort hvis de var myndighetene ? Sagt “Nei, vi har ikke råd. Vi får bare ta en reprise av de harde 30 åra - det gikk jo ikke så halvgærnt, tatt forholdene i betraktning. Men vi øket i alle fall ikke sentralbankens balanse eller statens underskudd!”

5 Likes

Er vel en en gap-up + en shooting star på siste candlestick der…
Tegn på de siste hysteriske FOMO kjøpere er kommet inn :smiley: Skyggen kunne dog vært litt lengre.

3 Likes

Kommer ann på hvordan man definerer “myndighetene” det sitter ulver bak galionfigurène vi ser uttale seg i statene. Men et godt spørsmål, i Norden er myndighetene mer folket. Store forskjeller i QE og krisetiltak her oppe vs US.

3 Likes