Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Bull eller bear; Jeg blir ikke klok på hvilken vei markedet skal.

3 Likes

Hva tror folk om MMT (Modern Monetary Theory)?

Dette er altså en idéen om at den amerikanske regjering kan trykke penger i det uendelige.

1 Like

Anbefaler boken ‘The Price of Tomorrow: Why Deflation is the Key to an Abundant Future’ av Jeff Booth.

Eller sjekk ut denne podcasten

1 Like

Jeg synes oppriktig det er skremmende det FED gjør og tror det vil få enorme konsekvenser down the line. Problemet forsvinner ikke selv om man bare tror man kan kjøpe seg ut av det… !

Critics argue the Fed is overstepping its mandate by purchasing corporate bonds – a step it never took during the 2008 financial crisis.

Gundlach said the Fed is using a “shell company set up to circumvent” the Federal Reserve Act, which created the US central bank.

The Federal Reserve Act prohibits the Fed from buying corporate assets. To get around that problem, the Fed is setting up a special purpose vehicle managed by BlackRock (BLK) to do the buying. The central bank cited “unusual and exigent circumstances” that authorizes the Fed under Section 13-3 of the Federal Reserve Act to conduct “broad-based” lending facilities.

Still, the Fed will be the one calling the shots. The Fed website said BlackRock will be “acting at the sole direction of the New York Fed on behalf of the facilities.”

“It’s terrible what they are doing. The Fed did a complete runaround the Federal Reserve Act,” said Boockvar, the Bleakley Advisory Group CIO.

“The problem with Fed involvement is it becomes a slippery slope,” said Boockvar. “They get more and more involved with more and more debt. Then you run into a recession and everyone is worried about the debt.”

Consider what happened with quantitative easing, the Fed’s 2008-era experiment with buying US Treasuries and mortgage securities. The purchases inflated the Fed’s balance sheet to $4.5 trillion by 2014, compared with just $900 billion in 2007.

The Fed was never able to significantly shrink that balance sheet without rattling markets. And then the coronavirus pandemic struck. Now, the Fed’s balance sheet has climbed to a record $6.7 trillion and analysts expect it will soon climb to $10 trillion.

“It’s just this perpetual cycle that we can’t seem to get off,” said Boockvar.

4 Likes

Men teorien er interessant.

Hva hindrer USA i å trykke opp uendelig med penger?

Hvem skal kreve inn gjelden?

3 Likes

Ikke godt å si. En potensiell mulighet er jo at det blir hyperinflasjon og at dollaren kollapser.

2 Likes

Eller at det fører til 1. Velstandsgap og 2. Politisk gap, som videre fører til opptøyer og revolusjoner.

2 Likes

Hyperinflasjon har kun oppstått i svake økonomier som har gjeld i dollar.

Men hva skjer når dollarprodusenten har gjeld i dollar? Da kan man jo bare trykke penger til seg selv - er teorien.

Det som helt sikkert kommer til å skje i kjølvannet av dette er at de rike blir rikere nok en gang, ja. Så får vi se hvilke konsekvenser akkurat dét får.

2 Likes

Er jeg jo enkelt å tenke seg til det da :see_no_evil:

(NB! Klippet under inneholder spoilers for siste episode av WW sesong 3 (!))

1 Like

Sorry, men disse bevæpnede opprørerne forsvarer jo kapitaleieres interesser – ikke befolkningens.

1 Like

Joda, var ikke en direkte kobling til hva de ville og det jeg skrev om dollarkollaps - var mer for å illustrere at det fort kan utvikle seg til interne væpnede konflikter om wealth gap blir stor :slight_smile:

image

1 Like

Ellers så blir det slik som dette (de som ikke har sett filmen får heller gjøre det):

image

Jeg fatter ikke hvordan penger fungerer lenger nå.

2 Likes

Hører nok det samme fra flere aktører snart. Dyrere elektronikk / biler / flybilletter ++

2 Likes

noen som får det til…

Før trodde jeg økonomien og aksjemarkedet hang sammen.

3 Likes

Den der er veldig misvisende, tar ut beløp hele tiden og trader med en fast sum

Back on topic folkens, dette er ikke “småprat 3”

4 Likes

mao,så har han uansett klart å finne en måte på å knuse allt av indeksfond. :wink:

2 Likes

Mulige tolkninger av Dow Jones. Både akkumulering og distribusjon. Ikke mine tolkninger.

Ingen forstår omfanget av den økonomiske katastrofen vi er i fordi sentralbankene pøser på med penger. Trykkingen av penger nå er mangfoldige ganger mye større enn i 2008-2009.

Denne videoen er spot-on:

Når sentralbankene kommer inn i markedene, forsvinner hele poenget med markedene.
Risikopremien vil gå drastisk ned, og nødvendigheten med analyser forsvinner fordi det vil være et gulv ifht. hvor langt ned noe kan falle. Men som det påpekes i videoen gikk det ikke så bra med Euro/Swiss når tilsvarende gulv ble lagt inn. Det kan ta lang tid, men korthuset VIL kollapse.

1 Like

Det vi ser nå er at økonomien som helhet og aksjemarkedene ikke henger sammen på noen som helst måte.

Det er ikke litt korrelasjon en gang. FED trykker opp x antall fantasilliarder og kjører dem rett inni aksjemarkedet.

Hva som blir utfallet er helt umulig å si. Noe slikt er aldri blitt gjort før.

2 Likes