Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Synes vi burde ha en trÄd til Ä se og diskutere de litt stÞrre linjene.

2 Likes

USD svekker seg - hva tror dere om utviklingen videre?

Grafene viser 1 Ă„r. Har lagt inn SMA50

EUR/USD

USD/NOK

USD/SEK

2 Likes

Alt USA eksporterer har blitt rundt 20% dyrere de siste fire mÄnedene. Det er noe som pÄvirker eksporten fra USA ganske kraftig. Det merkes best pÄ varer med hÞy verdi/kort omsetningstid, som f.eks prosessorer. Jeg tror USA vil gÄ pÄ en smell hvis dollaren holder seg sÄ hÞy som nÄ, og vil derfor komme med tiltak for Ä fÄ den ned.

Aner ikke noe om tidsaspektet pÄ det jeg nevnte over, og om det evt vil lykkes.

Du kan se hvordan dollarkursen nesten direkte slÄr ut i prisen pÄ prosessorer her:

3 Likes

USD kraftig ned i dag
 spennende Ă„ fĂžlge utviklingen videre. Kan bli nervepirrende for europa dette :slight_smile:

USD/SEK tester SMA100 - Mitt tips: OMX / DAX / OBX bjÞrner er kanskje ikke dumt nÄ.

1 Like

USD/SEK: StÞtte pÄ SMA100 denne gangen, nÄ blir det spennende Ä se om den snur ned igjen rundt SMA5 i fÞrste omgang eller SMA50 i annen omgang. Regner med hÞy volatilitet nÄ, men hvilken retning blir spennende Ä se, og avgjÞrende for bÞrsen og hvilke aksjer og regioner som blir vinnere og tapere.

1 Like

Er dollarfesten over for denne gang??

http://www.nasdaq.com/article/currencies-dollar-extends-losses-on-soaring-us-trade-deficit-20150505-00901

Stort underskudd i handelsbalansen:

You heard it here first


USD fortsetter Ă„ krakke seg nedover :slight_smile:

2 Likes

Lurer pÄ hvor langt ned vi skal. Kommer vi til Ä se 6-tallet igjen? Jeg tror USA vil slite veldig med dollarkurs pÄ 7-8kr eller 1,15 EUR. Tror vi skal tilbake til ca 1,30 EUR igjen. Det er ikke morsomt Ä vÊre eksportÞr nÄr varene dine pÄ 3-4 mnd ble 20% dyrere.

1 Like

USD svekker seg mot NOK, men er fortsatt sterk mot EUR. Det begynner Ä gjÞre utslag i prisene pÄ kapitalvarer som f.eks CPU-er her i Norge.

1 Like

Ja, USD fortsetter ned
synd at jeg ikke spekulerer i valuta :slight_smile:

Valutaspekulasjon er et nullsum-spill som det er fort gjort Ă„ tape utrolig mye pĂ„. FĂžrst og fremst fordi man blir “lurt” til Ă„ geare helt sinnsykt. Vet om en som ikke helt skjĂžnte tegningen og hadde et papirtap pĂ„ 40mnok. Det var fĂžr dollaren gikk i vĂŠret nĂ„ fĂžr nyttĂ„r. Vet ikke om han mistet resten av pengene der, tok tapet eller ble sittende igjen med kjempegevinst. Det er litt som Ă„ gĂ„ all-in i Starbreeze i dag med 50% belĂ„ning.

4 Likes

Ja, det gjelder Ă„ vĂŠre forsiktig

Kanskje interessant for den som ikke tror pÄ bÞrsen de neste 1-2 Ärene?

“Paulson is sticking with gold even though it’s proven to be a fickle asset. The metal swung between gains and losses more than 10 times in 2015, gyrating as traders tried to nail down the timing of U.S. interest-rate increases. Other investors have stayed away. Holdings in the SPDR Gold Trust that the billionaire prefers are down about 7 percent in the past 12 months, and tumbled 31 percent in two years.”

Edit:
Eller er Bitcoin det nye gullet?

Uansett greit Ă„ vĂŠre forsiktig:

Interessant om valuta, penger og gull

Sammenlignet med 1. kvartal i fjor, gikk nettoinnvandringen
blant statsborgere fra de typiske arbeidsinnvandrerlandene Polen,
Litauen og Sverige ned med henholdsvis 28, 51 og 60 prosent i Ă„rets tre
fÞrste mÄneder.

Det er vel et tegn pÄ at vi fÄr litt dÄrligere tider framover ettersom det er vanskeligere Ä fÄ seg jobb.

1 Like

USD styrker seg igjen, spesielt mot EUR.

Bra jeg ikke spekulerer i valuta :slight_smile:

1 Like

Veldig bra Ä ikke spekulere i valuta. Det er jo nesten idiotisk Ä spekulere i. Hadde vÊrt vanskelig Ä fÄ noen til Ä spekulere i aksjer som gradvis ble mindre verdt over tid (pga inflasjon). Mao, ikke engang et nullsumspill.

3 Likes

Her ser dere USD/SEK i grÞnt og OMXS30 (stockholmsbÞrsen) i gult. Snakk om korrelasjon! Dette er en av grunnene til at jeg har begynt Ä vekte meg litt ned spesielt blant svenske aksjer nÄ - mye av oppgangen er jo ren og skjÊr valutadoping, og resten er rentedoping.

4 Likes

Brytes tidligere bunn ser det ikke bra ut teknisk:

Hellas Ăžnsker Ă„ utsette betalingene:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-04/greece-said-to-request-bundling-imf-payments-to-end-of-june-iaifsyun