Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Jeg stÄr nÄ stÞtt som et fjell med hornene ute og ser strengt pÄ bjÞrneklanen. Dere kan gjÞre som dere vil. Jeg kjÞpte mer Bull DAX i dag. :cow:

4 Likes

Lykke til :wink:

vix stigende!!!

Funny, men ikke funny.

1 Like

Jeg deler oppriktig alle dere «bulls» sin oppfatning om at nÄ burde det snart komme en rekyl (basert pÄ tidligere erfaring). Likevel tror jeg ikke det skjer denne gangen.

NÄ stenges land etter land, og permitteringene hagler inn fÞrst i store deler av Europa og i Norge, sÄ i lÞpet av neste uke i UK og USA.

«Alle» er enige i at en resesjon er selvsagt og at dette er verdensÞkonomiens stÞrste slag i trynet siden 1987 - verre enn finanskrisen da bÞrsene falt ca 60% fra toppen (OSEBX gikk vel fra 520 til 180 i lÞpet av perioden).

Og sÄ er f.eks. S&P500 ned 30% fra toppen i januar og ned kun 15% det siste Äret. Det gir liksom ikke helt mening.

Denne gangen mener jeg det ogsÄ er naturlig at fallet kommer fortere grunnet viruset som mÄ hÄndteres kjapt i hele verden. ALT stenger i lÞpet av 2-3 uker og det gir lite rom for skikkelige Sucker Rallies som vi sÄ under finanskrisen.

Men jeg respekterer selvsagt din rett til Ă„ vĂŠre uenig :sweat_smile:

10 Likes

SpÞrsmÄlet er jo om det kommer behandlinger pÄ banen som kan redusere sykdomsperioden med la oss si 90%, f.eks. en kombinasjon av to typer medisiner som hver sÞrger for 1/3 dels sÄ lang liggetid. Da vil skoler og barnehager Äpne igjen og fokus vil gÄ over pÄ Ä skÄne eldre.

Ref: Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

4 Likes

US500 (S&P futures) vs OSEBX (blÄtt)

5 Likes

Forklarer litt av det som skjer nÄ, gjeld skal tilbakebetales (i dollar) pga margin calls, og derfor stiger dollarkursen.

5 Likes

Jeg klarer ikke Ä se alle aspektene av makrobildet sÄ jeg ser pÄ det tekniske isteden - Den kollektive atferden og oppfattelsen av verden.

5 Likes

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/03/19/7509186/usa-vurderer-lange-obligasjonslan

1 Like

Er vi pÄ vei mot en resesjon ?

https://www.bloomberg.com/graphics/us-economic-recession-tracker/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=recession&utm_content=tofu&fbclid=IwAR0gxVM6YdxGbAkwPCjjBpIU0IdABqcE5YbcOeaqY-AHZpb7LfOBMxJ8TA8

Denne krisen med den pÄfÞlgende kronekollaps viser hvor sÄrbart Norges Þkonomiske fundament egentlig er. Om ikke klimakrisen har vÊrt et godt nok grunnlag for omlegging fra oljeÞkonomi, sÄ bÞr i alle fall dagens situasjon vise oss at det er pÄ tide Ä legge om til mindre oljeavhengighet.
Hadde det ikke nÄ vÊrt bedre om vi var medlem av EU og hadde Euro som valuta?

2 Likes

AltsÄ, selvsagt blir det en resesjon nÄr sÄ mange ikke fÄr jobbe.

SpÞrsmÄlet er bare hvor lenge og hvor dyp

Og verdensÞkonomien er heller ingen Elmotor man bare kan skru av og pÄ.

Det er et stort damdrevet maskineri som mÄ smÞres og fikles med for Ä fÄ i sving igjen.

4 Likes

Trolig, men dem varer vel ofte ikke mye lenger enn et par kvartaler.
Korreksjoner som vi opplever nÄ = crtl alt delet - sÄ fÄr vi en ny oppsving. Depresjon er det man ikke vil ha, derav tidenes redningspakker.

2 Likes

Det var mer ett retorisk spÞrsmÄl da artikkelen ikke ville lage thumbnail :slight_smile:

Hihi ok. :smiley:

Mener du virkelig at dette i ettertid kun vil bli sett pÄ som en «korreksjon»?

1 Like

Kall det gjerne krakk, men eg trur ikkje pÄ langvarig depresjon.

SANN MINE ORD: ØKONOMIEN SKAL RØYSE SEG FRÅ OSKA. ATH 2021

6 Likes

Det er for tidlig Ä si, alt kan snu her over natten. Er et MASSIVT verdensomspennende vaksine kjÞr pÄ gang. Indikasjoner pÄ effekt har kommet allerede. Kan fort bli en ny V formasjon i chartet.

3 Likes

Hele verden er i lockdown :lock: blir vel ikke penger av slikt. SĂ„ hvordan vil det snu? :thinking:

2 Likes