Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Meh's bittelille utbytteportefølje

Ny på forumet, og ny i aksjeverdenen generelt. Lager en porteføljetråd etter inspirasjon fra dere andre som har postet i “Min portefølje” kategorien. Jeg tenker langsiktig og opererer med små sum’er i første omgang. Kanskje ikke så spennende å lese om, men heldigvis så er det helt valgfritt å følge denne tråden.

Kjøpte min første aksje sommeren 2017 og gikk ufrivillig til verks med uttesting av alle de kjente nybegynnertabbene. Noen stikkord:

  • små handler hvor alt for stor andel gikk med til kurtajse
  • kjøpe på topp, selge for sent
  • håpefulle kjøp (IOX og APCL sitter friskt i minne)

De første månedene var dermed porteføljen ca -25%. Hadde heldigvis ikke satset mer enn jeg hadde råd til å tape.

I slutten av Juli ramlet derimot en beskjeden 50-lapp inn på konto i form av utbytte fra mitt lille innehav i OCY, og jeg ble introdusert til fenomenet aksjeutbytte! Innså raskt at dette var noe jeg likte, for hvem liker ikke at det kommer en liten slump penger inn på konto flere ganger i måneden, uten å måtte jobbe for det…?

Strategien utbytteaksjer ble dermed et faktum. Dessverre har de fleste norske aksjer utbytte bare én gang i året, noe som er for sjelden for å opprettholde min interesse, derfor er det en god del amerikanske aksjer i min portefølje, og kommer nok til å fortsette med det.

Siden Juli har jeg mottatt ca 15 utbetalinger, totalt ca 200kr. Ikke all verden, men et sted må man begynne!

Målet for 2018 er å passere 1200kr i totalt utbetalt utbytte, altså over 100,- i snitt pr måned. Ikke mer enn at det er nok til å f.eks dekke kostnaden av et Netflix-abonnementet eller en kebab, så det bør være lett gjennomførbart.
For å oppnå dette kommer jeg til å:

  • Sette inn en liten sum penger hver måned (typ 1500-3000kr)
  • Reinvestere alt utbetalt utbytte (snøballeffekten, hell yeah)
  • Redusere antall kjøp pr måned. Kanskje 1-2 nye og/eller økning i 1-2 eksisterende innehav pr måned.

Mine innehav er for øyeblikket:
Månedlig utbytter: BPF.UN (Canada), GOOD (Usa), LTC (Usa), MAIN (Usa), O (Usa), PPL (Canada), ENF (Canada)
Kvartalsvise utbytter: CIM (Usa), OHI (Usa), MHG (Norge), OCY (Norge), MSFT (Usa)

Tar gjerne imot tips om gode utbytteaksjer eller andre forslag for en nybegynner!

14 Likes

Kitron har en solid økonomi, lite gjeld og betaler utbytte sammen med solid vekst. Omsettes til rundt P/E 13-14 for tiden. (De siste fire kvartalene)

Mine handler i november:

Solgt:
OHI (Omega Healthcare Investors)

Kjøpt:
AMSC (American Shipping Company)
AGNC (AGNC Investment Corp)

1 Like

In other news: Porteføljen er omsider i pluss for første gang siden opprettelsen og nybegynnertabbene i sommer! :champagne::+1:t2:

10 Likes

Da var 2017 nesten slutt. Passerte akkurat kr 500,- i totalt utbetalt utbytte siden oppstarten i sommer. Med mine nåværende innehav ligger jeg an til ca 3-dobbelte av det for 2018 gitt at ingen av selskapene kutter utbytte. Kommer til å fortsette månedlige innskudd så det bør bli en del mer.

Salg desember: Ingen
Kjøp desember: Ny: Uniti Group (UNIT) - Økning i eksisterende: Chimera Investment Corporation (CIM)

2 Likes

Hvordan har utviklingen i aksjene vært?

Varierende, noen brukbart opp (f.eks MSFT), noen litt ned. Men totalt sett litt i pluss (0.66%)
Mange små kjøp har gjort at kurtasjen har spist opp overskuddet - så alt i alt fornøyd med å ikke gå i minus.

3 Likes

Har du vurdert utbytte ETF’er?
f.eks : http://etfdb.com/compare/dividend-yield/ og http://www.dividend.com/dividend-etfs/

Artig prosjekt :blush: Kan jeg våge meg til å spørre om ca innskutt kapital? Trenger ikke eksakt i kr, men f.eks.: “En mnd-lønn” / “en årslønn”?

Mitt andre spørsmål? Hva tenker du om dette kontra å bruke et indeksfond?

Jeg har DNB Global Indeks (som har steget ca 15% i år, men i det lange løp vil kanskje dette gi mer gevinst? Det er selvfølgelig noe annet med utbytte da dette er “ren cash” som strømmer inn for ytterligere investering, men sånn rent sparemessig tenker jeg at et indeksfond vil gi mer renters rente og større pengepung over årene. Jeg kombinerer Global Indeks med DNB Teknologi (som gikk 35% i år).

Eneste utbytteaksje jeg har er Apple, de gir ca $0.66 pr aksje i kvartalet, men jeg fyller også på her jevnlig med Dollar Cost Average som strategi. Gir jo litt utbytte det også over tid :ok_hand:

Uansett artig å følge med på :blush:

ETF’er er vurdert, men ikke kjøpt noen av de enda. Vet ikke hvorfor, men tror jeg liker idéen om å eie en liten andel av et firma bedre enn å fôre en eller annen trader med cash og få en bit av overskuddet :stuck_out_tongue:

ca 30k innskudd i løpet av 2017, og satser på det samme, eller mer, i 2018

Et indeksfond ville nok gitt bedre avkastning totalt, men for min del blir det litt for kjedelig om man kan kalle det det. Å hver måned få en liten sum penger som kan reinvesteres eller kjøpe en annen aksje for er fin motivasjon. At dette beløpet stadig øker, motiverer også til å spare mer enn om jeg skulle overført til et fond.

Apple står på ønskelista her også, og blir trolig kjøp noen av de i løpet av våren. Det fine med den er at i tillegg til utbytte kan man få en fin avkastning i form av vekst.

Her kan du få ukentlig utbytte i ethereum https://envion.icoref.link/click?pid=93&offer_id=1

Takk! Fin strategi det der :ok_hand:

Jeg har hatt Apple aksjer litt på og av siden 2008, men nå har jeg sluttet å selge og kjøpe. Nå skal jeg bare kjøpe jevnt i 10-15 år, ca 50-100 aksjer i året er planen, og følger den tett :blush: Godt nyttår!!

Lever du @meh ? :smiley: hvordan er ståa?

1 Like

Lever! men har vært ganske passiv både på oppdateringer her og vært minimalt med innskudd og handler pga andre utgifter/prioriteringer.

Om ikke annet så tikker utbyttene stadig inn på konto. Passerte nylig 1000,- totalt utbetalt i.l.a 2018, så det går sakte men sikkert fremover :slight_smile:

4 Likes