Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Meltwater

Norsk selskap basert i USA innenfor analyse av Sosiale medier. Tenk lCambridge Analytica.
Selger lisens på historisk og nåværende analyse av et selskaps omtale på Sosiale medier og alle andre medier.

Hvorfor? Da kan man følge omtale av seg selv (og andre) fra dag til dag uten å måtte Google og lete igjennom forum etter nåla i høystakken. Selskapet dekker alt fra Tik Tok til de mest obskure forum, slik jeg forstår det.

Market cap 18 milliarder. Hovedaksjonærene har arbeidet med selskapet og kunstig intelligens hele livet og drifter selskapet. Dette synes jeg var spennende. Sjekk:

2 Likes

Prisen er 31 ganger salgsinntekter. Skjønner ikke hvor inntektene skal komme fra helt ennå, fortsatt et kult selskap, men litt skeptisk

1 Like

Her roter du med tallene, selskapet guider følgende omsetning inneværende år: Meltwater increases its 2021 top line guidance to US GAAP revenue of between $390m and $400m.

Med USDNOK 8.87 og mcap 12.3 mrd NOK gir det P/S på 3.5.

I siste analyse-oppdatering fra DNB skriver Christoffer Wang Bjørnsen:
Given Meltwater is trading at an EV/sales of ~3x, compared to peers’ 10–25x, this multiples expansion should provide an attractive journey for investors entering the name at this level.

Wang opererer forøvrig med et kursmål på 76.

Denne går litt under radaren på Oslo børs foreløpig og ikke mange bryr seg om at vi har et ledende software-as-service selskap. Ta Pexip; de prises til over halvparten av Meltwater, mens topplinje på 300 mUSD hører langtidsguidingen til (end of 2024). Og da ligger de fortsatt 100mUSD bak her og nå omsetningen til Meltwater!

ARR og topplinjeveksten er helt grei, men en skikkelig reprising (på høyde med ledende peers) krever gjerne noen kvartaler med tosifret vekst. Mye tyder på at strategi-endringen hvor det nå satses på premiumkunder (mens småkundene må klare seg selv) begynner å gi resultater. Pen trend nå i økning av ARR fra premiumkundene, som selskapet rapporterer månedlig.

Sjekk ellers Newsweb for alle innsidehandlene i sommer på midten av 40 tallet. ​
Jeg tror risk/reward er attraktiv nå og tror nøkkelordet er bittelitt tolmodighet.
At Oslo Børs oppdager dette selskapet de neste månedene er slettes ikke utenkelig :slight_smile:

5 Likes

Ja, sant, vet ikke hvordan jeg gjorde den tabben. Bra du ryddet opp.

(Jeg blandet vel dollar og kroner)

Problemet p.t. er dårlige marginer, de går basically i null, men det kan ordnes opp med tida.

Virker faktisk meget lovende.

Ja, men for vekstselskaper er man typisk tilgivende når det gjelder bunnlinjen. De er positive på kontantstrøm og hvis de da klarer å overbevise om fortsatt sterk vekst i ARR så går dette veien!

1 Like

I går kom en selskapspresentasjon og Q&A med CEO:

Fin introduksjon til selskapet.

3 Likes

Masse nervøsitet nå de siste minuttene før kvartalstall som slippes 16:30:
image

Dette er 15 minutteren, i oransj er til sammenligning OBX Technology.
NB: de siste trading updatene har vært knallbra, så jeg kjøpte nettopp litt ekstra :grinning:

5% i sluttauksjonen til alle som ikke lo av meg :rofl:
Og skulle overraske meg om det ikke blir mer de neste dagene.

Vi er nå etablert på 2 sifret vekst. Og best av alt, vi vet at Q3 blir enda bedre.

Under er starten på meldingen, kanskje du kan sette opp TekBot @pdx ?

Meltwater: second quarter report 2021

Meltwater finishes Q2 with revenue of $98m (up 11% year-over-year) and accelerates ARR growth to 14% as strategic focus areas accelerate.

1 Like

Noen som har en mening om hva som trigget det kraftige fallet i Q3 rapporten? De har jo økt guidingen for 2021 og det ser generelt ganske bra ut. Ned rundt 14% akkurat nå

kan være den justerte ebitda marginen men dette burde være kjent for makredet med tanke på at de har gått ut med at de forventer dette på grunn av de oppkjøpene de har gjort i år.

Ja, jeg minnes at de ropte ut ganske høyt tidligere i år at ebitda kom til å være dårligere pga. investeringer.

Forstår det sånn at de skal vekk fra Euronext Growth nå i q4? Det vil jo hjelpe på mange av problemene du oppsummerer.

Hei.

Noen som aner hvorfor det er ikke er noen interesse for Meltwater?
Svært lite her, på forum, på Twitter og bare generelt. Mye annet av tech har mye diskusjoner eller i hvert fall interesse. Hva tror dere? Selv finner jeg dette merkelig da Pareto i hvert fall som følger denne er ganske bull og det kan muligens være en interessant come-back aksje?

2 Likes

Har Pareto sagt noe i dag om denne? Personlig er jeg i Pexip og tør ikke to norske SaaS-aksjer :sweat_smile:

Men ja analytikere liker den og prisen er lav.

Lav i forhold til hva?

Etter det jeg hørte på de siste presentasjonene, virket det ikke som at de venter å gå med store overskudd den nærmeste tiden. I stedet posisjonerer de seg for vekst. Det er jo også positivt, men da må man vel også være mer tålmodig. Ledelsen er også veldig amerikansk (hvis dere skjønner hva jeg mener), særlig CEO (som også er Amerikansk). Jeg vet ikke om dere har jobbet med Amerikanere, men noen er fryktelig flinke til å prate. CEO slår meg som en slik person. Han og CFO gav også litt varierende info relatert til marginer på forrige Q-pres. Det var snakk om en viss EBITDA (husker ikke from the top of my head, men det var kanskje 20%?), men så sa de også 20% EBITDA av veksten, ikke av totale inntekter. Det kan hende de mente at veksten som ville komme ville ha ca. 20% Ebitda… men det er fortsatt lang vei fra å ha 20% Ebitda på nysalg til å få det på total revenues…

Jeg tror selskapet har et fryktelig salgspress. Det ville nok ikke passet så godt for norske selgere. Noen kunder synes det er irriterende. Det kan man også lese om på nettet. Det er også kommentarer om at mindre kunder ikke finner platformen like nyttig, men de største kundene virker å være relativt fornøyd. Det er selvfølgelig ganske naturlig - de store kundene vil kunne dra mer nytte av gode analyser og all infoen Meltwater kan tilby.

Det kan sikkert bli bra på sikt, men foreløpig føler jeg meg ikke veldig trygg på selskapet - ikke trygg nok til å kjøpe for større beløp i hvert fall. Mulig den skal litt lenger ned. Regnskapet ble vel ikke akkurat bedre etter at de la om til IFRS…

Hvis noen vet om noen positive triggere for selskapet, er det bare å dele.

Carnegie-analytiker Eirik Rafdal om Meltwater-caset i FA økonominyheter 6. desember 2021

image


EDIT: FA 6. januar 2022

– Hvor er du short nå?

«Bytta fra Nel til Meltwater i høst. Det har vært hyggelig det. Er også fortsatt short i Hexagon Purus, som jeg har vært lenge», skriver han.

IT-selskapet Meltwater kom på børs i desember 2020 og har halvert seg i kurs siden den gang. Mesteparten av nedgangen skjedde i november. Tveitereid gjorde trolig byttet fra Nel til Meltwater i oktober, ettersom det var i oktober at Nel-kursen sist ble handlet til 13–14 kroner.
[…]
Markedsverdien i Meltwater er kommet ned til rett i underkant av 8 milliarder kroner. Ifølge estimater Infront har hentet inn fra tre forskjellige meglerhus, ventes det inntekter på 4,3 milliarder i 2022, opp fra 3,6 milliarder i 2021. Selskapet går fortsatt med underskudd, men ventes å bikke over til et plussresultat på 128 millioner kroner for helåret 2022.

2 Likes

Fra prospektet (s35) når de ble listet på hovedlisten i des 2021

image

Og i november kjøpte de DeepReason.ai

Når blir de selv plukket opp av større fisk? Og til hvilken pris?

Hva skjedde her i dag? Jeg er ikke så veldig investert og min snittpris er nær nåværende pris, så har ikke så veldig store følelser til denne, men jeg forstår ikke helt utvikling.

Åpentbart Q4 tallene som utløste fallet. Var det bare veldig høye forventninger? Klarer ikke helt se hva som skuffet.
Generelt virker det bare ikke som at det er særlig stor interesse på OB…
Er jo et solid globalt selskap som tjener penger (dog ikke helt lønnsom enda), i en bransje med enormt vekstpotensial. Er det noe jeg har misset?

Nærmer seg en prising på kun 1.5X/ARR. Vanvittig.

Begynner å bli interresant, men må nesten bunne ut først