Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mercell (MRCEL)

Flere som er inne på eiersiden her, eller er det bare så ultrakjedelig at ingen bryr seg?

2 Likes

Yes er med langsiktig.
Grunden er att få på offentlige aktører og bruke deres tjenester (vilket også er affärsidens nackdel, om man inte lyckas fornye abonnemang med disse - gjelder å vare størst)

Att både DNB Fond, TIN Ny Teknik, Swedbank Robur Teknik gick in som cornerstone ved notering ser jag som positivt. Generellt flinke personer der.
Også starke norske hovedeiere i Viking Venture (software investment/riskkapital med god track record) og Grieg.

Blir en del oppkjøp så blir allt annat en kjedelig.
https://www.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=133161012

Får se hur lenge jag sitter med men har planer om ett bra tag. Viking Venture har sikkert en 3 års plan, og deretter selge (SalesForce, Microsoft, Super Office er intresserade av å Eie hele verdikeden, blir ekstra intressant hvis man lyckas med ekspansjon i Europa).

3 Likes

Helt nydelig å lese dine betraktninger som vanlig @Bra_Britt. Det du sier om monopollignende tilstander tror jeg er høyst reelt. De er vel allerede på god vei dit.

2 Likes

Bara jag som äger Mercell??

Offentlig upphandling är stort i norden men komplicerat, har själv jobbat med det. Det är extremt segt och tidskrävande. Mercell erbjuder en tjänst som tillhandahåller all info. Verkar väldigt smidigt och de är redan stora i DK och norge. Finns knappt någon standardiserad upphandling i europa och de vill nå monopol i hela europa. Förvärvsdrivna. Tog in 450 mnok vid IPO

1 Like

Alle offentlige innkjøpere er lovpålagt å gjennomføre anbudsprossessene elektronisk. Det finnes endel leverandører av denne type software, foruten Mercell kan nevnes EU supply, Visma Tend Sign, CTM solution, pluss sikkert mange flere.

Hva er det som gjør Mercell så unike at du tror de vil konkurrere ut de andre?

1 Like

EU Supply er 100% oppkjøpt av Mercell @Rasken

3 Likes

Mercell er gullstandarden som alle offentlige bruker.

3 Likes

Ok. Har du noe dokumentasjon på dette? Markedsandel etc?

1 Like

Jeg er sikker på du klarer å google deg frem til svaret. Men kolleagene mine som jager offentlige IT anbud bruker kun mercell.

1 Like

3 Likes

Takk. Ser ut til at de har i overkant av 50 % av alle offentlige innkjøpere i Norge som kunder. I Norden ca 30%. Det er jo gode tall, selv om det er langt fra alle… Har de oppgitt markedsandelen i Europa?

Edit: hadde vært interessant å vite om tallene er med eller uten Eu-suppply sine kunder?

1 Like

De er klar markedsleder i Danmark og Norge, men det finnes som du påpeker fortsatt rom for å ta flere andeler (organisk vekst)

De har ‘‘foothold’’ i flere land på kontinentet, men fortsatt beskjedelig markedsandel.
Selv illustrerer de sin markedsposisjon på denne måten:

Jeg tror på at når man har mange offentligeinnkjøpere på plattformen så blir plattformen veldig attraktiv for supplysiden, da supply ønsker å være så nærme kjøperne som mulig.
Stor oppside i å eie kundeinformasjonen og plattformen, tror jeg.
Når man når markedsandeler om 50% tror jeg man kommer i en posisjon som er vanskelig å utfordre.

Bemerk: markedet i Europa er til synes mere splittet og umodent enn i norden, hvilket skulle kunne være en fordel for Mercell sin EU-ekspansjon.

3 Likes

Väldigt många i Mercell som har blivit rekryterade från Schibstedt och Finn.no i synnerhet. Hela Management ;). Sen några tekniker och säljare med.
Finn.no har gjort det bra, får se hur de går nu framåt utan det team som tatt dem dit :).
Alla var kanske sugna på något nytt? Ett företag är inte bättre än de ansatte?

——————————-

CTO (Chief Technology Officer) - Från Finn.no 2019
Group Communication Manager - Från Finn 2020
CCO från Adevinta Spain 2020 (tidl CEO for Schibstedt Vekst)
CFO från Creuna 2018
CEO har vart på mercell sista 6 år, dessförinnan CEO i Kredinor og CEO i Dagbladet.

4 Likes

Fra mandagen, men uansett hyggelig:

17.8.2020, 08:33 · TDN Finans Delayed

MRCEL-ME: PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 11

Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning på Mercell Holding med en kjøpsanbefaling og kursmål 11 kroner pr aksje.

Det fremgår av en oppdatering mandag.

Kursmålet indikerer en verdsettelse på åtte ganger 2021-omsetningsestimat, men det poengteres at estimatet er basert på organisk vekst og estimatene kan ha betydelig oppside om selskapet leverer på deres M&A-mål og klarer å levere synergier, fremgår det.

1 Like

Har ikke brukt noe tid på å grave dette frem selv men er det noen som har oversikt over den finansielle situasjonen med tanke på å skulle gjøre oppkjøp? Blir kanskje fort litt emisjoner fremover her selv om ikke det nødvendigvis er noe negativt. Bortsett fra at man til stadig må ha tilgjengelig cash for å være med da. Tanker?

1 Like

Selskapet hentet inn 450 mill i slutten av juni i fersk kapital

“The net proceeds from the Primary Offering will predominantly be used to fund the Company’s many organic and inorganic growth opportunities as well as for product and technology development and general corporate purposes.”

3 Likes

Mercell er i vekst, blir spennende fremover! https://newsweb.oslobors.no/message/512891

4 Likes

De kjøpte COMCARE til 3-4 x ARR.
Langsiktig tror jeg Mercell kommer til å prises til >10 x ARR, tenk hvilken fin multippelarbitrage dette innebærer. Det finnes godt om bra oppkjøpsobjekt også.

Selskapet kommer de nærmste årene til å by på:

  • Horisontaltilvekst i form av økt kundebase

  • Vertikaltilvekst i form av modulupsale til nåværende kundebase og integrering av ‘‘post market’’, dvs. avtale- og fakturahåndtering

  • Oppkjøp som gjøres til 1/3 av prisen Mercell handles til på børsen

Eier aksjer.

6 Likes

Ref. admission document pkt. 9.5:
https://newsweb.oslobors.no/message/509541

9.5
Bonus arrangements
The Group’s top management (CEO, CFO, CPO and CTO) has entered into bonus agreements, which will trigger a bonus of a total of NOK 5,000,000 following a listing of the Company’s shares on Merkur Market. In addition, the Group’s top management is entitled to a total bonus of NOK 1,000,000 per increase of NOK 10,000,000 of the Group’s ARR.

Er det rett å forstå at for hver 10 mill i økt ARR skal toppledelsen ha 10%?

Hvordan blir det med disse oppkjøpene da i så fall? Skal 10% av tilført ARR (<10 mill) via oppkjøp utbetales til ledelsen?

Gitt at man kjøper opp et selskap som har 10 mill ARR. Sørger det da automatisk for at ledelsen er berettiget til 1 million i bonus? Har forsøkt å lese meg opp på ARR, og slik jeg forstår det så trekker man ikke fra utgifter i det hele tatt?
Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil her.

3 Likes

Incitamentprogrammet er aggressivt, venture-style. En pille man får svelge hvis man ønsker å være investert her.
ARR er inntekter og ikke et lønnsomhetsmål.
Gruppen har så klart mål både langsiktig og kortsiktig for lønnsomheten, men ikke knyttet til incitamentprogrammet.
Jeg vet ikke hva som gjelder ved oppkjøp, men ut fra ordlyden skulle jeg tro at inorganisk ARR økning også utløser bonus.
Du kan stille spørsmålet til Viking Ventures som utformet programmet.
Eller kanskje @fleksnes (Myrlid) kan svare, som sikkert også har hatt en finger med i spillet?

3 Likes