Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Merkur tidenes mulighet eller

Min investerings filosofi er enkel. Kjøpe nye selskaper i oppstarten ga de 1-3 år og så selge. Det som har vært vanskelig på unoterte aksjer før har vært tilgang til nokk aksjer og kjøp/salg. Risikoen har jo vært il likviditet (på godt og vondt). Nå kommer det selskaper i an mass med nye muligheter og «riktig / feil » prising til fordel for oss som ikke får være ned på emisjoner. Jeg har satt meg inn i (Airthings, play Magnus og kalera) studer dokumentene opp og ned for og prøve og finne riktig pris. Og siste emisjoner er gjort på 30-40% over dagens kurs som jeg mener er tidenes mulighet. Alle selskapene har nå flust i kontanter,profesjonelle investorer som har gått inn på høyere priser. Selskapene er over den første knekken med og få ting til og virke og er posisjonert for stor vekst. Om 4 år lover alle selskapene 4-5x omsetning og store muligheter.
Slik jeg ser det er risk reward enorm. Enten 4 dobling av kurs eller halvering (risk veldig liten neste 1-2 år pgr dyre emisjoner har gitt masse cash. Er det bare meg som er «dum» og naiv og disse selskapene er totalt overpriset ? (Nb jeg er 7 sifret inne her)

1 Like

sitter man vektet med 7 sifret tall på børsen,-håper jeg inderlig ikke du har gått “All in” i disse prøvekaninene på Merkur,…

denne summen du har investert tror jeg du har brukt en god stund å spare opp…

Ha fokus på verdier,enn å gjøre suksess,- da vil du nok mest sannsynlig legge merke til at verdiskapningen skjer :wink:

mvh en annen 7-siffret investor :relaxed:

1 Like

Nei, traff blink på qfuel så verdien har vokst ganske fort. Er ute av den så må spre over flere. Mennjeg tror risikoen her er lav. Alle selskapene er gjeldsfrie. Aller har store mengder cash. Aller er lavt prise vs egenkapital. (Og eneste grunnen er at emisjons kurs var høy og kursen har stupt) si 1/3 klarer det så er det snakk om 3-4 dobling på den ene.

1 Like

ok,gratulerer med suksessfull gevinst i Quantafuel :+1:

Nå gjelder det å ta vare på den suksessen,og plassere posisjonen i en eller flere andre tungvektere som er kjent for gode verdier,-som f.eks. Yara,Gjensidige,Movi osv :wink:

(disklaimer:har ikke aksjer i nevnte selskaper,dette var kun et eksempel)

2 Likes

Jeg ser på det som litt kjedelig. Det er vanskelig forde det styres av «de store» gutta. Du har ingen fordel som liten investor. Ser du volumene f.eks play Magnus 1.3 mill i dag synker på ekstremt lave volumer. Enorme muligheter til og kjøpe litt og litt og ta imot fra folk som må selge til urimelig lave priser. Når nyheten kommer skal alle inn og du sanker litt i oppgangen. Da er det plutselig fordel Og være liten. Verdiene er jo i selskapet (så lenge de har penger). Ser du konto tømmes … eller ting skjer selg litt mer og Finn nytt selskap. Det som skjer nå på Merkur er jo katastrofe for disse 3. emisjon på 21kr og jeg kjøpte billigste på 12.9kr 2 uker etterpå og bare positive nyheter. (Ingen fundamentale grunner til Kolaps). Emisjonen før Merkur notering var 14.60kr så tror mange har kjøpt og må ut. Da er det smart og vente men ikke være for grådig. Er det bare meg som ser noe muligheter her. (Risiko er jo dennsynker mer men da må en ha tålmodighet )

ok…for å sette ting i litt perspektiv…du klarte 7-siffrede tall nå,-og om “noen” år så sitter du med 5-6 mill…

Da er det drømmen min ihvertfall,å sitte på f. eks. 10 000 aksjer i Yara,og 10 000 i Gjensidige…

på den måten blir man rett og slett økonomisk uavhengig :wink: :sweat_smile:

edit:
Husk,en smart mann sa engang at “Suksessen er en farlig ting,det kan få dyktige folk til å tro at de er immun mot å gjøre feil”.

Hvis du har tjent en haug med penger på megahaussing og ekstremt optimistiske analyser av QFuel, så har du åpenbart teft. Hvorfor ikke velge ett selskap du har mest tro på, som det hersker masse optimisme og fantastiske kursmål på, og satse på det? Hvorfor spre seg? Hvis 1 går opp og 4 ned, er det ikke bedre å sitte i den ene som går til himmels?

4 Likes

Ja men da er du blitt en av de store gutta og kan ikke gjøre slik. Kan ikke handle 2 mill i play Magnus uten kursen går opp og så når du har kjøpt synker den igjen og du kommer ikke raskt ut. Jeg vil bare lufte om andre ser hva jeg mener eller om jeg har feil. Aksjer handler jo om og tjene penger.

ok,kort svar…hold deg vekk ifra bittesmå nyoppstarta selskaper som nettopp har fått navnet på arket før blekket er tørt og børsnotert…

du gjorde et brekk,og sitter nå med godt med cash…vet det kribler i å gjøre samme oppskrift igjen…men en dag snur flaksen!

…bare så du vet det :wink:

4 Likes

Hadde jeg vist det. Jeg starta med 4 selskaper for 2 år siden. Atlanthic Sapphire, kahoot, quantafuel og kraft bank. Kahoot ble solgt for tidlig og all inn i de andre 3. kraft bank ente i 0 etter opp og ned (jeg var for sen inn i bank) atlanthic Sapphire endte + 50%. Raketten qfuel + 600% men nå tror jeg den er overpriset i forhold til 3 overnevnte. (Tenk hvis qfuel får enn feil i fabrikken da er det game over verdi = 10-15kr maks.

Atlantic Sapphire har jeg god tro på,og sitter i selskapet selv :smiley: :+1:

edit:
Jeg har lært dette i livet,har du noe bra,ta vare på det…

har du god økonomi,ta vare på det…

har du god helse, ta vare på det…

har du gode venner,ta vare på det…

:hugs:

5 Likes

Ja derfor trenger jeg gode råd og om min filosofi her, eller er den helt borti natta… håper medborgere kan komme med innspill som du gjør for og se ting fra andre vinkler.
(Kjøpte Asa for 63kr den gang og samme filosofi)( solgte for 103-109 etter den var oppi 140 pgr corona)

1 Like

jeg kan trøste deg med dette…den beste ideen får man alltids til slutt :sweat_smile:

det tok meg over 10 år før jeg fikk vekk de største røde tallene fra investeringene mine…

Det går bra nå,men det sitter mye mellom ørene også i hvordan man finner ut hva som er best for seg selv i strategien en velger.

har ingen økonomisk utdannelse selv,-ikke har jeg tid til å sitte å trade hele dagene,-spesiellt da jeg driver investeringene helt alene.

men jeg har kommet langt i å gjøre DEN gode vanen jeg skulle begyndt med fra starten…å Lese! :sweat_smile:

1 Like

Halvparten av gevinst er sikret. Alle kan ha flaks på kjøkkenet og lage en god rett, men de profesjonelle lager gode retter hver gang.
Jeg vil fortsette og finne nye selskaper som har kommet over første fase (før blomstringen) og ta de til neste nivå gang etter gang. Ja jeg kommer til og mislykkes med mange men hvis jeg lærer noe hver gang så kanndette gå veien, eller så lærer jeg mye. :+1:t2:

Du skal ha lykke til,men tror veien 10 år tilbake er veldig kort da en kan bli fort revet med og bli “fartsblind” om man hele tiden skal tenke VINN VINN VINN! :sweat_smile:

Vi er ganske like da. Jeg tjente min første 7 siffer i 2007 og leste, leste og leste (lange netter). Årsrapporter anbefalinger og alt. Det tok tid men ga gode resultater. Etter det ble det roligere og for 2 år side var det full gang, da ble stragien startet med små mellom selskaper og 1-3 års horisont. Nå er på en måte fase 1 over og jeg har lest meg opp på runde 2. summene er høyere men erfaringen er litt mer. Men det viktigste er og ha tro på hva en gjør mener jeg. Ikke vingle inn og ut av aksjer.

1 Like

Da får man se hvordan dette 7 sifra prosjekte går. I går når jeg postet var aksjeverdien
Airthings 10.45kr , play Magnus 14kr og kalera 20.21kr og Oslo børs 829.
Vil dette bli katastrofe eller tidenes deal…:grimacing:

Etter 2 dager ser det ok ut Airthings 10.25 (-2%) play Magnus 15.4kr (+10%) kalera 22.5 (+10%) Oslo børs 845 + 2%.
+6% da . Kanskje bare flaks men virker lovende. :+1:t2:

Etter dag 3: dette går veien. Airthings 10.1 (-3%) play Magnus 17kr (+21%) Kalera 24.2 (+20%) Oslo børs 845 +2%.
12.6% på 3 dager. Kan se ut som det var tidenes mulighet (for nå i hvertfall) :point_up_2:

1 Like

Dette er et typisk eksempel…Aprila Bank ble stiftet i 2016 og startet nok med et stort håp om å være “markedsledende”…

Det er dette jeg mener,-vær forsiktig med nyoppstarta selskaper :wink:

Hvilke aksjer har du satset på i Merkur?

Jeg satser på rødt!