Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Spent på å høre hva @Hocki sier til dette :shushing_face:

1 Like

Det er merkelig hvordan alle har løsninger som ikke finnes i dag. Det første jeg tenker når jeg leser slike ting (og spesielt hvis det kommer flere artikler innenfor et kortere tidsrom), er at her skal det hentes penger, eller at her kommer det til å komme en melding om “vurdering av strategiske muligheter” som det så fint heter på meglerspråk (hvorfor skal de ellers drive å reklamere for denne spennende teknologien som ikke finnes).

Det som lokker flere av disse oljebedriftene til oppdrettsnæringen, er såklart pengene som det snakkes så mye om. Men oljenæringen og oppdrettsnæringen er to helt forskjellige verdener når det kommer til pengebruk. Der oljeselskapene omtrent har kastet penger etter leverandørene for å få ting fortest mulig uansett pris, har (og er) oppdretterne nøktern. Hovedgrunnen til dette er den trøblete bakgrunnen næringen har, med store variasjoner i inntjening. Nå er det nå en gang sånn at marginene til de som håndterer laksen er høye, enkelte av de store selskapene har vist marginer på 30-40% hvis jeg husker oversiktene korrekt. Marginene i resten av bransjen derimot, not so much. Leverandørene i næringen får omtrent like mye betalt for sine tjenester og produkter som før. Med et regelverk som er under revisjon både for land- og sjøbasert oppdrett, og således et økende press fra sertifiseringsselskaper, så tror jeg at marginene vil bli presset ytterligere.

Et annet punkt jeg tenker på er hva er produktet deres her? Er det hele merden, er det måten de lukker merden på, er det håndteringsteknologien for fiskeslam, eller har de tenkt å drive med oppdrett selv? Oppdrettsselskapene bruker i aller største grad plast-merder i dag. De er kjente for røkterne, de tåler høye miljølaster på grunn av materialet, og de er billigere i innkjøp og drift. Det er helt sikkert mulig å ta små markedsandeler her når oppdrettsselskapene skal bytte ut anleggene sine, men om det er økonomisk forsvarlig for Nekkar å levere et par merder nå og da er jeg usikker på. Hvis det er snakk om måten de lukker merden på, så er jeg litt nysgjerrig, da det er mange løsninger på dette i dag. Om det derimot er en revolusjonerende måte å lukke merden på, stiller jeg meg tvilende til. Fiskeslam har det allerede vært skrevet masse om, og hvordan man skal bruke dette til gjødsel, brensel og you name it. Om de skal drive med oppdrett selv, sier jeg bare lykke til. Det er tilnærmet umulig å få tak i konsesjoner i dag, og hvis du skal kjøpe må du ut med, hva, 150millioner for én konsesjon? Og det er hvis folk i det hele tatt er villig til å selge.

Nei, man kan vel si at jeg er litt skeptisk.

4 Likes

Faktisk enig, jeg håper at det ikke bare går 1år med røde tall på denne avdeling, så sitter vi her om neste høst når dette er skrottet og Nekkar har brukt xx antall mill kr, og ledelsen sier “vi må prøve ut andre strategiske løsninger, den nåværende var ikke helt optimal”.
Vi skal følge denne avdeling nøye og si fra hvis ting sklir ut.

1 Like

Tenkte du kunne si noen velvalgte ord om dette @Hocki. Jeg bet meg også merke i at de ikke sier så mye om hva som er revolusjonerende med teknologien. Hva kan de tilby som de store ikke alt har prøvd? Jeg eier ikke aksjer her for øyeblikket men skal følge med videre og spesielt hva de sier om dette segmentet ved neste kvartalsrapport :wink:

Nekkar ASA: Update on the MacGregor transaction

Ouch… denne blir straffet i dag… noen som har innsikt utover meldingen?

https://min.e24.no/nekkar-aksjen-til-bunns-etter-prisstrid-med-macgregor/a/xPda5n

1 Like

Nekkar ASA: Financial report 3Q 2019

Får de ryddet det kravet ut av veien ser jo dette lovende ut.
EBIT på 12MNOK for kvartalet.
Kravet ut av veien og et år med slike kvartaler så ser prisingen tullete ut.

2 Likes

Flaggmelding NKR

Nekkar ASA: Financial report 4Q 2019

Pent!
P/E 4,8 på årets resultat…
Får de den mcgregor møkka av skuldrene så går det unna her!

There is risk and uncertainty with respect to the financial outcome and timing of the ultimate
resolution of the disputed amount. Nekkar is of the opinion that the figures presented by Nekkar are
correct and has fully challenged the claim presented by MacGregor.

2 Likes

Resulat Q1 og Q2 er ikke tatt med ettersom det inkluderer TTS Group hvor mesteparten er solgt ut. Den P/E-en du har beregnet til 4,8 er basert på Q3 og Q4 som hadde resultat på henholdsvis 0,12 og 0,36.

Utviklingen i cash er som følger:
Q3 306 (-182 fra forhåndsbetalinger) = 124 MNOK
Q4 261 (-82 fra forhåndsbetalinger) = 159 MNOK

Endring fra Q3 til Q4 er da: 159-124 = 35 MNOK

Omsetningen var i Q4 på 99 MNOK og ordrereserven er på godt over 700 MNOK, så ordre for nesten to år.

McGregor påstår at de betalte det som nå er Nekkar 240mnok for mye, mens i Q4 rapporten så skriver Nekkar at de har gått igjennom tallene og ikke funnet dette i det hele tatt. De er i samtaler med McGregor, men har ikke kommet til noen enighet.

Nekkar ser ut til å ha cash til å håndtere at saken går fullt i mot dem og har en positiv cash flow, så det er ikke noen krise hvis saken går fullt i mot dem, mens hvis saken går deres vei, så har de cash tilsvarende nesten hele mcap (159 vs 260). Selv en utbetaling av 240 mnok vil ikke øke lånebelastningen vs hva de har i dag, ettersom de får forhåndsbetalt for leverandsene og har over 240mnok i likvider pr i dag.

Hvis man tenker at de leverer snittet av Q3 og Q4 gjennom hele 2020, så får man 0,92 kr i resultat i 2020 og med dagens kurs en P/E på 2,5/0,92 = 2,7. Evt 10kr i kurs og P/E på 11. :stuck_out_tongue:

Fint mulig å ta en stor posisjon her også hvis man vil (pr 12:00 26.02.2020)

3 Likes

Endringer top 20 fra 31.12 - 19.02
image

1 Like

Det er en Funcomsperre her nå, det betyr normalt sett opp? :slight_smile:

1 Like

Fasit er at de aksjene gikk. Bra omsetning i dag. :wink:


(Btw, det første fallet kommer av et ekstraordinært utbytte på 4kr pga et salg, det andre fallet kommer av søksmål på 2,4kr pr aksje, noe som ca tilsvarer cashbeholdningen)

2 Likes

Opp å close gap nå!

Da har eg tatt meg noen nekker i håp om at den skal bryte oppover i sky high

2 Likes

Har gjort det pent vs OSEBX :slight_smile:

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med handelsmønsteret i denne aksjen. Kjennes litt som det er en motsatt ASP i aksjen :stuck_out_tongue: