Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Det stemmer, sendte en mail for å høre om de har tenkt å oppdatere markedet i mellomtiden.

En liten handel i dag
2,35
500000
15:22:00

Sluttkurs 2,27 vwap 2,32

1 Like

Jeg tok en inngang i dag på 2,19 med håp om å selge med profitt på q2 rapport siden de ikke har q1 rapport.

Min primære tanke er at hvis selskapet enten vinner eller får 50% rett i tvisten, så bør kursen gå vesentlig opp, og selv om de skulle tape så burde driften i seg selv forsvare en kurs over 2kr.

Men usikker på hvordan korona påvirker selskapet, og siden de ikke har q1 rapport så blir det litt lenge å vente.

Vi tenker nok mye likt, men tenker å holde en god stund. Leverer de som 2019H2, så burde kursen opp 300% i løpet av et par år og kanskje 500% på fem år.

Hintet er at de leverte ca samme eps som kitron i 2019H2 og såvidt jeg kunne se, så var kontantstrømmen tilsvarende. Kitron står nå i 11 kr.

Nekkar er eksponert mot et enkeltmarked, men er markedsledende.

2 Likes

I q4 fikk de tilbake endel millioner på skatt, må ta med det i beregningen på inntjeningen opp mot de neste kvartalene.

Blir også spennende å se hvordan Intellilift utvikler seg, om de klarer å fortsette med en lønnsom vekst. EPS over 0,15 for de neste kvartalene hadde hvertfall vist at bedriften er solid og burde løfte kursen endel.

2 Likes

Ser at vow som leverer til cruiseskip ikke blir påvirket av krisen, så tenker egentlig at det samme burde gjelder Nekkar.

Nekkar kommer med årsrapporten 29 april, regner med at de kommer med en statusoppdatering samtidig.

4 Likes

VOW har riktignok ekspandert driften sin relativt greit, og det poengeteres at økningen i omsetning kontra Q1 19 gjelder oppkjøpet de gjorde.

Men tror i utgangspunktet at de klarer seg fint gjennom dette. Ordreboken er stor å fin så om noen kaster inn kortene så betyr det nok lite.

2 Likes

Final settlement of the Cargotec / MacGregor
transaction is still pending, and due to lack of an
amicable solution the issue is referred to arbitration
proceedings. Cargotec / MacGregor challenge the
purchase price calculation, claiming a downward
purchase price adjustment of approximately MNOK 240
compared to the amount presented by Nekkar. There
is risk and uncertainty with respect to the financial
outcome of the initiated arbitration process. A decision
is expected within 1H 2021. Nekkar is of the opinion
that the figures which have been presented by Nekkar
are based on best estimates from consistently applied
accounting policies and principles of the sold entities
and has therefore fully challenged the claim presented
by Cargotec / MacGregor.
The claim presented by Cargotec / MacGregor is in
Nekkar’s opinion not adequately substantiated nor
sufficiently documented, hence no provision related
to the disputed amount is included in the financial
statements as of 31 December 2019 as the outcome
cannot be determined with sufficient reliability

1 Like

Kjap gjennomgang av årsrapporten, de skriver vel at det ikke har blitt noe særlig påvirket av covid hittil, men at visibilitet er dårlig. De ønsker ikke å gi noe guiding etc, men de har jo ordrebok ut i 2022. De tenker vel at noen prosjekter kan vi flyttet på eller utsatt.

Ser de også har muligheter til å redusere skatten videre som de gjorde i q4 nå, har vel et fremførbart underskudd tilsvarende 2*det som ble fremført i q4.

Merkelig at de ikke nevner noe om en q1 rapport nå, i finanskalenderen eller i hjemmesiden. Sto på Nordnet sin hjemmeside at det var 8.5 mai, men har ikke fått noe av det bekreftet. Imo litt amatørmessig

2 Likes

De har vel bare halvårsrapporter?

Har hatt kvartal før iværtfall.

Tidligere år har de hatt det ja, men er ikke kommunisert noe rapport nå for q1. OGF i mai og halvårsrapport i august.

1 Like

Mcap ved 2,36 i kurs: 242 MNOK
Equity: 233,5 MNOK
Resultat for 2019: 49 MNOK

image

Min konklusjon er at ingen store varsellamper som lyser hos Nekkar, godt inn i Q2. Ting er litt uoversiktlige og det er litt vanskeligere enn normalt å få gjennomført prosjektene, men ting går egenlig greit. Situasjonen med MacGregor er ikke løst, og vil ta en stund å få løst. Det positive i det er at hvis det skulle vise seg å gå 100% i favør MacGregor, så vil egenkapitalen i Nekkar være vesentlig forbedret.

Ref årsrapporten: https://lisgb48458y3t494s3m096yp-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/04/2019_Annual-Report.pdf

1 Like

Er det mulig å få en liten kort oppsumering ang dette med MacGregor ?

TTS Group solgte ut store deler av innmaten til MacGregor. De avtalte en kjøpesum og MacGregor tok over. Det som var igjen av TTS Group ble omdøpt til Nekkar. Noen måneder etter transaksjonen, så kommer MacGregor og sier at hey, vi betalte 240mnok for mye utfra det vi var blitt enige om, utfra hvordan de tolker regnskapet. Nekkar sier at nei, dere tar helt feil. De blir ikke enige og saken går derfor som avtalt til gjennomgang hos en 3. part som de hadde avtalt på forhånd i stedet for at dette nå blir en rettssak. Nekkar er såpass sikker i sin sak at de ikke har satt av noe penger i regnskapet sitt for å dekke evt beløp de kan risikere å måtte tilbakebetale.

Aksjen gikk ned ca 1kr pr aksje når denne saken ble kjent, tilsvarende rundt 100mnok i MCAP. Mao, det er priset inn at saken går delvis i Nekkar sitt disfavør. Hvis 3. parten dømmer Nekkar til å betale mindre enn 100mnok, så er det i mine øyne derfor en positiv nyhet. Jeg ser på det som sannsynlig at blir blir nærmere 0. Hvis Nekkar blir dømt til å betale hele de 240mnok, så vil situasjonen i Nekkar være særdeles trang, men hvis de i 2020 leverer som i 2019, så vil de da ha ca 48 MNOK i equity etter å ha betalt tilbake 240mnok. Hvis man ser på MacGregor-saken seperat, så har du to cases i 2021:

  • Nekkar med 50MNOK equity og 0,48kr i resultat pr aksje, P/E på 5, men liten mulighet til å betale utbytte
  • Nekkar med 290MNOK equity og 0,48kr i resultat pr aksje, P/E på 5 og kan fint betale ut hele overskuddet i utbytte.

Såvidt jeg har fått med meg, så er hele resultatet fra 2019 basert på det de klarte i 2019H2, så jeg forventer egentlig et vesentlig bedre 2020…

Alt sett fra et veldig subjektivt perspektiv btw :wink:

1 Like

Det at de ikke har noe gjeld, god ordrebok på syncrolift gjør at det seiler ganske trygt gjennom stormen fra mitt synspunkt.

De neste årene er det vel heller ikke bare McGregor saken som kan løfte kursen endel. De har vel nevnt om å utvide syncrolift/shipyards delen til å også omhandle service delen noe som er veldig postivt hvis de klarer å få til det på en lønnsom måte.

Blir spennende å se hvordan intellift/it-delen også utvikler seg de neste kvartalene, litt urolig for hvordan oljeprisen kan påvirke dette. Er vel også litt eksponert mot havvind. Så håper jeg de faktisk går inn for å satse på å løse luseproblemet med oppdrettslaksen, og det ikke bare går 1-2år og de plutselig finner ut at de skal hoppe på neste mulighet.

Mitt personlig største varselsignal er McGregor saken, og hvordan det muligens kan ha vært løst amatørmessig av Nekkar, gjennom feil-regnskap etc. Dette blir kun spekuleringer, fra min siste. Et annet poeng er rettsaken til Skeie Technology og hans lyssky virksomhet fra 2009, som han vunnet i høyesterett tidligere i vår.

Alt i alt er dette noe jeg har troen på fremover og så får vi bare håpe på at de klarer å levere:))

Hva er relasjonen til Nekkar?

De er hovedaksjonær, er vel et familieinvesteringselskap hvis jeg ikke husker helt feil. Trym Skeie er også styreleder i Nekkar

1 Like

Stemmer, han er styreleder i Nekkar.

Fordelen med at det ikke blir avklart før Første halvår 2021 er jo at Nekkar klarer å bygge opp en større cash-beholdning, hvis vi tenker worst-case, og ser på nedsiderisikoen.

1 Like