Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Ja, det er også grunne til at jeg vurdere å vente til i morgen :thinking:

Ser forøvrig at p/e er negativ, kanskje lurt å vente til den har «stabilisert» seg?

Hva kjøpte du den inn med?:grimacing:

Da må du vente lenge :slight_smile:

Her er det flere ting jeg tenker over…

Denne vil være negativ i flere år fremover. Nel tjener ikke penger, de taper penger. De taper fordi de satser stort i en “ny” bransje. De kommer garantert til å hente mer penger i markedet via nye emisjoner.

Med noen antagelser så tror jeg du må sette deg inn i caset en hel del før du vurderer inngang. Jeg har vært inn og ut av aksjen siden før Spetalen solgte seg ut.

Kanskje like greit ha innlegget i hovedtråden.
Svar på om det er lurt å kjøpe nå.

Ja denne kan bli relevant igjen.
Det har jo nettopp hentet 500mill. Etter ordleggingen der skal mesteparten gå til teknologiforbedringer, designendringen mot heavy duty fyllestasjoner og kompressorer/kjøling. Ny elektrolyseteknologi for Yara.
Alt dette er fint og jeg regner med at 400 mill holder lenge der. Så kan resterende gå til den nye fabrikken på Notodden og annen oppskalering av produksjon.

Men den nye fabrikken er ikke stor nok til å dekke halvparten av Nikolas påståtte byggetakt i fremtiden. Nel er på Nikolakontrakt så da regner jeg med Nikola har fått inn ganske gode terms for prioritering av % leveringskapasitet fra NEL.
NEL/H2V sarmarbeidet strandet plutselig. Var det fordi NEL ikke kunne vente på H2V lenger. Eller var det rett å slett fordi de ikke ville hatt kapasitet til å levere elektrolysører til Nikola i samme takt om H2V også var kunde; og Nikola blandet seg inn eller NEL bakket ut.

Etter H2V samarbeidet ble oppløst, har en Nikolarep uttalt på forespørsel. At ja de tenker å bruke NEL til hele kontrakten, gitt at NEL kan levere. Den siste delen der tror jeg ikke er tomme ord eller kommer av ingenting.

Så hva da med potensielt å skulle bygge GIGAplant for Yara om noen år. Gitt at Yara fortsetter planene etter prøveprosjektet.
Samme problem. NEL har ikke leveringskapasitet.
Samtidig som ingen av de to store kundene egentlig putter noe særlig penger i kassa nå og 1,5 år fremover.

Poenget. Jeg tror NEL ila 1-2 år etter å ha sett hva de trenger å se i markedet og lært det de trenger om den nye oppbyggingen på Notodden. Henter inn 200-400 mill og bygger en ny elektrolysefabrikk i USA.
Er kursen over 4-5 på tidspunktet spiller det ingen trille. Unnagjort på noen timer.

Om det europeiske fyllestasjonsmarkedet da er ca 10x høyere enn nå og belegger kapasiteten i Danmark. Kan det hende NEL omtrent samtidig henter inn noen 100 mill ekstra og setter opp fyllestasjonsfabrikk i USA også

08/05-2019 07:00:22: (NEL) Nel ASA: First Quarter 2019 Results

Stiger opp med underskudd. Mens Hexagon som tjener penger og er i sterk vekst faller??? Skjønner lite av dette.

Er umulig å skjønne denne, tapet øker med økt omsetning :slight_smile: Og aksjen stiger, i alle andre selskap hadde det vært motsatt.

se igjen, går fort i hockey :stuck_out_tongue:

Såvidt jeg vet steg Amazon veldig bra lenge før de begynte å tjene penger.

For NEL handler alt om å bygge bedriften og også være med og bygge markedet, de er en startup som har skaffet seg en lang finansiell runway til vekstfasen.

Market cap 9 472 700 406 er ganske voksent dog.

1 Like

Noen må vite noe. Nesten 150 mill har gått på kort tid nå. Rett opp.

Joda, ser den. Og forstår de er i en vekstfase, men det som skjer på markedet nå er smått sjukt.

Det skal veldig mye vekst til for å reflektere markedsverdien på 10 milliarder.

Jeg tror nok man må skille litt mellom aksjen og selskapet nå som aksjen har gått så grenseløst.

For selskapet synes jeg 50 millioner i tap i en så aggressiv vekstfase er veldig konservativt og trygt, 100% innafor. Det ser mer og mer ut som et nytt norsk industrieventyr dette her.

Men aksjen fremstår en smule dyrere enn jeg personlig ville være komfortabel med å kjøpe nå.

1 Like

Joda, men 10 milliarder er mye på en omsetning på 122 mill per kvartal.

Omsetningen per kvartal utgjør 1,2% av cap.

Men du kan ikke prise selskapet på dagens multipler, du må finne noen fremtidige multipler og basere caset på det.

Tror man på at nå kommer Hydrogenøkonomien for fullt, og NEL kommer til å være en key spiller der? Ja da kan man kjøpe NEL på 7-8.

Edit:

Pluss at veldig mange av dagens eiere har snitt som er langt lavere enn dagens pris, da blir det mye mer komfortabelt å bare fortsette å akkumulere.

Det mest oppsiktvekkene på presentasjonen var aksenten på han som stilte siste spørsmålet.
Hørtes kinesisk ut for meg. Eventuelt eneste asiatiske nasjonaliteten som gjør spørmålstillern mindre interesant, er Sør Korea hvor Nel allerede er inne.

Hvorfor er en fra Asia i Oslo for å spørre NEL hvor mange som jobber i sjappa?!

Er det fordi Nel er den største konkurrenten. Er det fordi noen vil kjøpe Nel.
Eller er det Nel sin neste storkunde.

De som tok over H2V kontakten var vel fra Kina. Men brukte en «Norsk agent» for å europeifisere tilbudet.

Stigningen i dag tar jo bare helt av gårde. Snart opp en hel krone og opp ca 13%.
Blir morsomt å få sett opptaket av presentasjonen senere i dag samt Løkke hos Nordnet i dag og Hegnar TV i morgen.

De må da snart kjøre en emisjon igjen? Og så spleis? Aksjen burde jo koste 10 ganger mer.