Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NoBrain on Shareville

4 Likes

Ser at du er ganske tungt inne i NEL, vurdert å ta gevinst der? eller er det sånn fremtidspost?

Har solgt unna totalt 80 % av min opprinnelige NEL-beholdning gjennom flere handler det siste året. Deler av midlene fra salget ble brukt til å finansiere ny bruksbil og resten ble omplassert til andre aksjer (deriblant økning i AXA, NANO og PCIB).

Den siste 20 % av den opprinnelige NEL-beholdningen er i utgangspunktet langsiktig. Men vil selvsagt vurdere å vekte meg ytterligere ned om beholdningen skulle utgjøre over 20 % av den totale verdien av min aksjeportefølje. Dette er en del av rebalanseringsstrategien min.

1 Like

Smart, har ikke lest alle postene dine så var usikker om du hadde vektet ned i NEL, men virker som du har en fornuftig strategi, du har fått tatt mye gevinst. Så nedesiden er begrenset, kun mye oppeside igjen.

1 Like
10 Likes

TAkk for bra rapport, liker oppsummeringen du gjør på hver aksje.

4 Likes

skal ikke hevde å være verdensmester i aksjer…men mitt blikk kunne ikke unnlate å feste seg til NOM i porteflgen din :eyes:

har oslo børs noensinne hatt et gruveselskap som faktisk har klart å tjene penger?

Nei, omtrent ikke…

Olje i Afrika (utenom Aker og de store) eller gruvevirksomhet er store røde flagg.

1 Like

så du satser på den store batterifesten i markedet skal ta av,nå som IMO 2020 kommer til å ta av forsterket av den mangelen på nye oljeprosjekter som vil ta plass på etterspørselsiden frem mot 2025 som Torbjørn kjus nevnte under DnB presentasjonen.

der bensinprisene kan reagere opp til et slikt nivå at folk begynner for alvor og kjøper på El-biler istedet for fossil?

så på hegnar tv her for noen måneder siden at det var en gjest der som hadde puttet inn par og tyve millioner i REC…ligger trygt i tap idag kan en si…,-hans teori var å satse på at det vil bli brukt silisium i batteriene som skulle ha en positiv effekt på batterier under utforskning av ny teknologi.

Gruveaksjer er ikke for den utålmodige, spesielt ikke selskaper som er i startfasen. Det tar 10++ år før man har en gruve som er operativ og først da kan man potensielt begynne å tjene penger hvis utviklingen i råvareprisene går i riktig retning.

Inntil man er kommet dit så sliter man i flere år med politiske, juridiske og regulatoriske hindre, potensielle konkurrende prosjekter, motstand fra miljøbevegelsen, og ikke minst mangel på investorer som er villig til å satse langsiktig.

Uansett, det skal være mulig å få avkastning på gruveaksjer før driftsfasen hvis man “timer” inngangen riktig, jfr. posten min i tråden Nordic Mining (NOM). Uheldigvis ser det ut til at jeg alltid bommer på timingen :thinking:

Til slutt. Jeg hadde ikke investert i NOM hvis de ikke hadde eierskap i lithium-prosjektet Keliber i Finland. Det gir NOM flere ben å stå på…

1 Like

OSEBX sluttet vel såvidt på pluss i august?

Ja, som tilsier at jeg egentlig burde kutte ut enkeltaksjer og kun spare i indeksfond. Ikke fullt så morsomt, men vesentlig mindre stress :slightly_smiling_face:

1 Like
4 Likes
6 Likes
5 Likes
6 Likes

Har lagt til en ny side med informasjon om emisjoner i selskaper på Oslo Børs. Innholdet er en kopi av posten som jeg har skrevet på tekinvestor.no hvor jeg samlet informasjon om følgende temaer:

  • Hva er en emisjon og hvilke typer finnes?
  • Hva er tidsløpet til en emisjon?
  • Hvor finner jeg informasjon om tidsfrister for en emisjon?
  • Hva er en tegningsrett?
  • Hvordan tegner jeg i en emisjon?
  • Risiko ved Investeringskonto Zero
  • Hvordan unngår jeg å tape på en emisjon?
  • Prospektplikt ved emisjoner
  • Likebehandling av aksjonærene i en emisjon
2 Likes
6 Likes
4 Likes

…det øyeblikket man ser en kan faktisk handle BWE via Zero-kontoen :man_facepalming: