Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norbit

Ny på forumet her, og les rundt med interesse. La merke til at det ikkje var noko tråd angåande Norbit, fleire som er investert?
Norbit driv med spesialiserte nisjeprodukt til autopass, sonarteknologi og mikrochip. Legg fram q3 kommande veke, har guiding på 25% vekst årlig, og etter eit litt skuffande resultat i q2 er det håp om gode tall no. Q2 hadde eindel kostnader knytta til IPO og børslansering, og eg meinar det var nokre faktorar som skulle slå ut positivt for q3 tall.
Prismessig har aksjen svingt mellom 19 og 21 NOK, med meglerhusdekning på 27-29 NOK.

3 Likes

Norbit melder om et resultat etter skatt på 18,1 millioner kroner, sammenlignet med 7,4 millioner kroner i samme periode i 2018.

Selskapet fikk dermed et resultat per aksje på 0,32 kroner, opp fra 0,17 kroner.

Selskapet fikk en EBITDA på 38,5 millioner kroner, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette tilsvarer ifølge selskapet en margin på 25 prosent.

EBITDA ved utgangen av september beløp seg til 109,6 millioner kroner, en betydelig oppgang fra samme periode i fjor da selskapet hatte en EBITDA på 47,7 millioner kroner.

Inntektene beløp seg til 154,4 millioner kroner, mot 105,4 millioner kroner i 2018.

– Vi leverer enda et kvartal med lønnsom vekst, og vi investerer i utvidelse av vårt produkttilbud samt økt produksjonskapasitet til å forberede grunnlaget for fortsatt lønnsom vekst også i fremtiden, sier Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør i Norbit.

Norbit opprettholder sine tidligere kommuniserte guiding til alle segmenter for andre halvdel av 2019.

For Ocean-segmentet er inntekter og marginer ventet å være på linje med første halvår, mens inntektene i ITS-segmentet ventes å være høyere. Inntekter fra PIR forventes å bli lavere enn for første halvår, hovedsakelig på grunn av økt tildeling selskapets produksjonskapasitet til segmenter Oceans og ITS, noe som resulterer i mindre kapasitet for kontraktfremstilling.

Kilde: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/10/29/7467403/norbit-mer-enn-doblet-resultatet

1 Like

Hoi hoi
Innom igjen her og nemner Norbit, q4 rapport idag som viser sterk vekst, overskudd og utbytte! Det er ikkje så ille for eit tekselskap i 2020

2 Likes

Pareto: We expect to make minor estimate revisions, and we reiterate Buy with a TP of NOK 27.

1 Like

Synes dette ser meget bra ut:) Kan ikke forstå hvordan markedet kan prise en EBITDA 2019 på 150mNOK (100 % vekst YoY) og inntekter 2019 på 668mNOK (52 % vekst YoY) til knappe milliarden!? Her blir jeg sittende og kommer til å akkumulere videre.

Børsmeldingen vedlagt;

Trondheim, 14. februar 2020: NORBIT, en global leverandør av skreddersydd teknologi til utvalgte nisjer, rapporterte i dag inntekter for fjerde kvartal 2019 på 186,5 millioner kroner, tilsvarende en omsetningsvekst på 46 prosent fra samme periode i 2018. For hele 2019 endte inntektene på 668,2 millioner kroner, en økning på 52 prosent fra 2018.«Vi leverer nok et sterkt kvartal og veldig solide resultater for året. Det er gledelig å se at alle våre tre forretningsområder bidrar betydelig til veksten for året», sier Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør i NORBIT.NORBIT leverte en EBITDA på 40,2 millioner kroner for kvartalet, opp fra 27,1 millioner kroner i samme kvartal i 2018, hvilket utgjør en margin på 22 prosent. For hele året var EBITDA 149,7 millioner kroner, opp fra 74,8 millioner kroner i 2018.«Vi har stor tro på potensialet for sonar teknologien vår i forretningsområdet Oceans og mulighetene som ligger i å utvide til nye markeder. Vi bruker derfor en betydelig del av FoU-investeringene våre i å utvide produkttilbudet i Oceans», fortsetter Weisethaunet.NORBIT har en sterk posisjon som en uavhengig leverandør av løsninger for sikker, trådløs kommunikasjon, både til fjernavlesing av ferdsskrivere i lastebil og til satellittbasert veiprising. På kort sikt forventer NORBIT noe lavere visibilitet i ordrer relatert til lastebil- og transportindustrien, basert på rapporterte markedsforventninger om en nedgang i etterspørselen etter tunge lastebiler i 2020. Interessen for satellittbasert veiprising er vedvarende økende og NORBIT er derfor svært positiv til de langsiktige vekstutsiktene for satellittbaserte bompengeløsninger.Styret i NORBIT foreslår et utbytte på 0,6 kroner per aksje. Styret anser at NORBIT har en sterk finansiell posisjon for videre vekst, og selskapets diversifiserte produkttilbud på tvers av forretningsområdene gjør selskapet godt posisjonert for å møte ulike markedsscenarier.Vennligst se hele rapporten for fjerde kvartal og 2019 vedlagt.Administrerende direktør Per Jørgen Weisethaunet og finansdirektør Stian Lønvik vil presentere selskapets resultater i dag klokken 10:00 hos Arctic Securities, i Haakon VIIs gate 5 i Oslo, Norge.

2 Likes

Jeg har kjøpt et par aksjer i Norbit de siste dagene. Jeg er ikke så veldig flink på regnskap, men liker det jeg ser av tall/vekst og satser på at det kan bli en grei avkastning på sikt.

Jeg kan ikke finne noe info om utbyttet står i fare for å bli utsatt/avlyst, men det kommer kanskje når ex.dato nærmer seg.

Noen som har noen tanker om Norbit? Positive eller negative​:+1:t2::-1:t2:

Kjøpte selv en pott i dette selskapet. Har ikke funnet noe angående utbyttet i mai på 0,6kr. Ceo hamstrer aksjer. Spennende selskap som har overlevd flere kriser tidligere

1 Like

Eier også, handles til 10x earnings på fjorårets tall, blir sikkert preget noe av corona, men med veksten de har hatt, innside kjøp og at de selv guider god vekst fremover tror jeg man kan gjøre et godt kjøp på disse nivåene. Lite fond som er inne. Freefloat på ca 18%. Pareto har kursmål 27kr.

2 Likes

Takk for tipset. Solid selskap med sterk vekst. Ser veldig spennende ut, spesielt om vi ser noen måneder framover :+1:

2 Likes

Kitron er jo et likt selskap, og de verdsettes jo heller aldri spesielt høyt om man ser på P/E. Ask @Christian

Klar over det, synes Norbit ser mye bedre ut på disse nivåene en Kitron.

Har kjøpt noen lodd :+1:

overskuddet er fra emisjon?

Forskjellen på dette selskapet og kitron er vel da at kitron leverer positiv kontantstrøm inkludert investeringer.

Disclaimer, jeg har brukt ett min på dette på tlf mens jeg passer ei på 7 mnd :see_no_evil:

Sjekket dette selv.
Kontantstrømmen er bra faktisk ganske bra. Den realtivt sett dårlige CF fra driften skyldes endring i arbkapital på 90M. Dette var nok en engangseffekt av at de har skalert opp lager, samt økning i kundefordringer grunnet høyere salg.
Forundrer ikke meg om driften skal kunne stå for kontantstrøm på 100MNOK pr år fremover, og et scenario der avskrivning stort sett offseter r&d, og cashflow=resultatet.

Emisjonspengene ser ut til å vært brukt til å rydde opp i gammel gjeld og kassakreditt.

1 Like

Foreslått utbytte halvert til 0,3 NOK.

Njaa, resten kommer kanskje senere i år. “In addition, the board proposes that it is given an authorisation from the general meeting to resolve additional distributions of dividends up to NOK 0.30 per share based on the annual accounts for the financial year 2019 if the board considers this to be appropriate at a later time.”

Innsidekjøp

Er dette selskapet børsens “nye” Kitron?

har du fortsatt denne @Mr.Oncoinvest?

Å være det nye Kitron er vel ikke så mye å trakte etter, dessverre :sweat_smile:

Men har selv troen på Norbit. Dessverre lite volum og interesse for aksjen.

Du tenker å gå 5x på 5 år mens man betaler ut stadig større utbytte ikke er noe å trakte etter? :grin:

Nå startet Kitron med P/E basert på Q4 2014 (?) på rundt 6 da, ikke 42 :stuck_out_tongue: