Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Mining (NOM)

Trenger en egen tråd for denne. Ny patent godkjent.

7 Likes

Bra, det kan bli ett meget spennende selskap å følge fremover.
Nå ble det altså en emi, må si eg ble litt skuffet over at denne ikke ble satt på en høyere kurs, men sånn ble der vertfall.

  • eg har noen få tegningsretter, å vurdere å fulltegne den.
    Patenter nå Nom fikk, har ikke fåttstor merksemd enda, men det kommer nok.

Gruve selskap har en frynsete rykte, men hvordan er stemningen her på forumet, med tanke på Nom og Nom sin mulighet til å lykkes ?

2 Likes

Skeptisk. Men følger bittelitt med på den.

Stor artikkel om Nom i tirsdagsutgaven av FA.

Sitat fra Fossum :

– Det overrasker oss at ikke verdipotensialet er reflektert i større grad når usikkerheten rundt tillatelsene er borte. Det har trolig sammenheng med den økte usikkerheten i verdensøkonomien og råvaremarkedene spesielt, sier Nordic Mining-sjef Ivar Fossum.

1 Like

Denne er spennende… Jeg har mye cash nå etter flere gode handler… Mulig jeg titter innom her … Kjapp oppsumering… Hvorfor Nordic Mining?

Kvinnherad: venter på pågående drilling resultat, med potensielle verdier for flere 10 talls milliarder.

Engebøfeltet, det samme.

Ca prosent eierandel i finske Keliber gruva

Selskapet verdesettes nå til ca 200 mill, tom for peng, avhegig av partner eller evt salg/ kombinasjon.

Eg sitter med en liten post, men klar til å handle større den dagen en finansieringsplan er på bordet.
Swe kom nyig med analyse, med kursmål 2/4 kroner, alt etter finansierig.

Oppstart Engebø er vel forventet om 2-3 år.
Tror det kan gi stor utslag på evt nyheter, og da mener eg store!
Da godkjenning for sjø dep i Førdefjorden kom, var nom opp over 100 prosent intra.

3 Likes

CEO Ivar S. Fossum has today subscribed 424,062 shares in the ongoing Rights Issue in Nordic Mining at a subscription price of NOK 0.45 per share. Fossum has been allocated 424,062 subscription rights, and he will receive 424,062 shares in the Rights Issue. Ivar S. Fossum owns 1,699,030 shares in Nordic Mining prior to the transaction. Further, Fossum has been awarded an option to buy 3,000,000 shares in Nordic Mining at a price of NOK 0.90 per share and an option to buy 1,500,000 shares at a price of NOK 1.80 per share. The options may be exercised until 18 May 2016. For questions please contact CFO Lars K. Grøndahl, telephone +47 901 60 941

3 Likes

Da har eg idag tegnet meg i Nom emien.

2 Likes

Det vil du nok uansett få muligheten til å selge med minimum 200% gevinst på rimelig kort tid. 178 millioner er ingenting.

1 Like

:+1::sunny:

i går tok eg en rå sjanse i Nom, tok ca 200k på 0,61 rett før slutt, og i auksjonen.
Foreløpig ser det bra ut

1 Like

Nordic Mining has appointed Thomas B. Addison as Managing Director for Nordic
Rutile AS, the subsidiary company holding the mineral rights for the Engebø
rutile project.
Mr. Addison will manage and coordinate the development of the Engebø project.
Thomas B. Addison, currently production manager with Miljøkalk AS, a subsidiary
of Franzefoss Minerals, has long and broad experience from the Norwegian mineral
industry. He has held several key positions in various mining companies, ranging
from exploration, mine planning and establishment, to planning, set-up and
management of operations. He has also experience from the Norwegian Directorate
of Mining. Mr. Addison is a mining engineer from the Norwegian University of
Science and Technology in Trondheim.
CEO Ivar S. Fossum comments: "We are very pleased to have Thomas on board as the
manager for Nordic Rutile and the Engebø project. He brings considerable
experience regarding project development and operations management, and will be
a valuable addition to our management team in Nordic Mining."
For further information please contact CEO Ivar S. Fossum, telephone +47 930 96
850.
Oslo, 3 November 2015
Nordic Mining ASA
Nordic Mining ASA (www.nordicmining.com)
Nordic Mining ASA

2 Likes

Tok ett " mandig " innhogg I Nom idag.
Swn har plukket bra siste 3-4 dagene, og dei er vel dem som kjenner Nom best, etter at dei er innhenhet for å se på diverse alternaitver for finansiering.

1 Like

det er vel ut igjen i morgen tenker jeg… :stuck_out_tongue:

:-1::-1:

Ikke umulig, men tvilsomt

hehe… blir det noe igjen av all denne jokkingen inn og ut av de forskjellige verdipapirene…? Jeg får alltid best avkastning når jeg har ro I ræven til å sitte noen måneder I de forskjellige prosjektene…

Hehe, vi liker da jokking ? :slight_smile:

Joda blir da litt, men et ser jo ettervert at det er stor forskjell på å Jokke med ned noen 10 tusenlapper sammenlignet med å trade med noen hundre tusener, så eg må lære meg å bli litt mer tålmodig.

Eg trodde jo at swn skulle øke tempoet ditt idag, da eg grafset til meg en bra slump, men dei sluttet bare å kjøpe dei, så gikk den tilbake noen ører…å eg kunne ha kjøpt billigere…

Men nå tror vel du at eg er uten Funcom, for hver gang skbn selger, så er det meg, men eg har nok fortsatt en del Funcom i bagasjen, bare ikke like mye som eg hadde på topp…

Så er det vel også kanskje sånn, at det er gjerne ikke der hvor man skriver mest, at man har mest aksjer :slight_smile:

deler bare denne

Innlegg av: Sailor (18.11.15 14:34 ), lest 977 ganger
Ticker: NOM
Endret: 18.11.15 14:41
NOM - verdier
Mange nye er kommet til på NOM-trådene, og få har tatt seg bryderiet å regne på noe som helst annet enn

Engebø, og knapt nok det. Jeg har derfor funnet frem gamle notater fra noen år tilbake og ryddet litt i dem. Ikke alle tall er oppdaterte. Selv olja har gått i dass, så er det mindre bølger i prisene for de metaller og mineraler NOM skal produsere. Det pågående oljekrakket gjør det vel heller billigere å bygge ut NOM’s prosessanlegg, og når NOM er klare til å selge sine produkter er nok verden tilbake på sporet og etterspørselen etter NOM’s varer upåklagelig. Helt riktig timing; investere i nedgang for å tjene på en brå oppgang.

Jeg har gravet frem nedenstående om de omtrentlige verdiene i NOM - kom gjerne med rettelser - men sett opp mot dagens latterlig lave manipulerte kurs, så er oppsiden FORMIDABEL !!! Selskapet er gjeldfritt uten obligasjonseiere som kan rane til seg verdiene, men med en trofast kjerne av langsiktige aksjonærer som har spyttet i kassa flere ganger (og betalt formuesskatt for at Staten og storsamfunnet skal få mange nye og solide arbeidsplasser - dette har så lang knapt kostet Staten en krone !!) :

Antall NOM-aksjer pr. 15.november 2015: 385 504 805 stk
(Antall pr. 1.januar 2015: 308 504 805 stk)

NORDIC RUTILE AS, Engebøfjellet i Naustdal : rutil/titandioksid som gir titan og oksygen:
Anslag 250 millioner tonn funnet hittil, holder i 50 år, men forekomsten går dypere og under havnivå.
NOM selv regner 10 år frem, men man forventer 50 års levetid for gruven.
1,400 usd/tonn (breakevenprice rutil: USD 370/t)
Verdier i bakken: 350 Mrd.USD = 2.065.000.000.000 NOK = NOK 6.694,- pr. aksje !
Dette tallet er galaktisk, men betyr lite.
Bedre da å regne på årsproduksjon, omsetning og profitt:
87.000 ton - salgsverdi 1.300 usd/ton
OPEX incl. by-product credit: usd 185/t
Netto verdi solgt produkter: usd 1.100/t x 87000t = usd 95.700.000 /år
Omregnet til NOK Kurs 8,60 = NOK 827.800.000,- (januar 2015 var usd-kursen 5,90)
Fortjeneste pr. aksje: NOK 2,68 pr.år. (bare fra Engebø)
Dette bør også kunne anses som årlig utbyttepotentiale pr.aksje.

Scandium i Engebøfjellet - verdens dyreste REE (sjelden jordart) - USD 18.000 / kg !
De trodde fra tidligere at det ikke var drivverdig konsentrasjon,
men skulle sjekke det opp på nytt (ca. mars 2015).
Er det noen som har spurt Fossuum & co om dette?

Dersom den oppgitte konsentrasjonen fra 2009-analysen er representativ,
så virker det jo spennende.

KELIBER, Finland –
– Lithiumholdige mineraler og litiumkarbonat – high grade Lithium
Keliber’s reserver anslås til 1,26 millioner tonn malm.
Melding om oppdatert ressursgrunnlag skal foreligge rundt årskiftet 2015/16.
Verdi 450Millioner EUR (10år) * 7,5 = NOK 3.375 Milliarder før den nå forventede melding.
NOM sitter nå med ca.25% andel i dette.

NORDIC QUARTS AS - Nesodden, Kvinnherad i Hardangerfjorden
Mer enn 3 millioner tonn total masse. 30år (nok for 60 år)
Som gir 150.000 ton høyrent kvarts
Prisnivået for høyren kvarts på USD 4.000 - 8.000 pr. tonn
Nåverdi ca. USD 60Milloner. Utpris usd 6700/ton - ca.NOK 50.000/ton
1 million tonn, 1/3 av det som tas ut,
er salgbart til topp pris 40.000.000.000 NOK
Verdi i bakken pr. aksje ca. NOK 142,-
Project payback period after tax: 4,3 years
Årlig produksjon: 5.000 ton prosessert høyrent produkt,
NOK 40.000/tonn = gir årlig 200.000.000,-NOK som blir NOK 0,60 pr. aksje
Verdien av mindre ren kvarts er ikke tatt med i dette. Vi venter nå på oppdatert beregning av ressursene i bakken etter dybdeboringene forrige måned.

Gudvangen Sten AS, Sogn & Fjordane
Samarbeidsprosjektet med IFE om utvikling av skalerbar prosess har bekreftet at prosessen er skalerbar, og patent er innvilget.
Potensialet for utnyttelse av anortositt til alumina, kalsiumkarbonat og sikker CO2 lagring, både fra Gudvangen og andre steder WW, er vanvittig stort. Når patent invilges kan prosessen selges WW, det er anortosittforekomster mange steder i verden, og NOM har tilbakekjøpsrett på forekomsten på Gudvangen -

royalties ruller inn - år etter år !
Alumina 150 millioner tonn X 600 USD = 540 mrd kr
Kalsiumkarbonat 125 millioner tonn C 550 USD = 420 mrd kr
Gevinst fra CO2 lagring (estimert til 50 kr/tonn) 2,75 mrd kr.
Det vil si en in situ verdi i underkant av 1000 milliarder kr!

Øksfjord, Finnmark - meget lovende kartlegging av Nickel (Ni), Copper (Cu), Cobalt (Co) and Platinum (Pd), Palladium (Pt) and Gold (Au).

Samarbeidsprosjekt med Statoil og NTNU om havbunnsmineraler i seslakpet NORA (Nordic Ocean Resources)
Dette er langt frem, men selskapet har vyer, og verdiene også her galaktiske !
Havforkningsinstituttet er betenkelig nok sentral i regjeringens arbeide med regulering av ressursene på norsk sokkel !!

3 Likes

http://webtv.mediaunit.no/nordic-mining-asa/financial-presentations/investor-presentation