Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Da ringte de meg opp fra finanstilsynet, men jeg fikk ikke noe entydig svar. De hadde diskutert det, og listen skulle være tilgjengelig for aksjonærene.

Jeg foreslår at vi følger smørbrødlista til @Spot-On.
1,2,3 er unnagjort. Venter på svar fra [email protected] ang pris.

Så tar vi det derfra.

God mandag!

1 Like

@Spot-On: Det er ikke helt uvanlig atman ikke harlyst til å gi ut sine lister ellr det man har med en gang. Jeg spurte Tone både pr mail og pr telefon både rett før og rett etter månedsskiftet om liste, men fikk ikke svar før jeg etter høflig tålmodig antall dager ringte og spurte og ble henvist til nisNordea - som fikk forespørsel fra meg pr mail på fredags ettermiddag. Ringte i dag, men “de er få og det kan ta litt tid å få svar” - som Nordeas sentralbord sier og “best å ringe før 11”.

Forslaget ditt om utlegg av nedlastbar fil på hjemmesiden er så godt at du kan sende det til Malene. Har NANO begitt seg ut på å doble antall aksjonærer til 8K i emisjonenemisjonen, så må de regne med økt interesse.

Om du vil vente med listen frasist månedsskifte, har du liste fra ca 1. jan og 1. des, alternativt tettere opp mot ASH 11.des og patentet 17. januar?

1 Like

Hele dette emnet med å hente ut aksjonærlister burde egentlig vært skilt ut i en egen tråd, for dette er jo meget relevant for alle mulige aksjer. :slight_smile:

Lurer på hvor stocktalk henter underliggende data for sin ukentlige topp 50

5 Likes

Ja, jeg blir helt målløs av hvor grovt betalt de tar seg for noe som burde være offentlig info!

Shorten dekket inn ytterligere.

2 Likes

Med ca 220K!??

1 Like

Shorten ble redusert med 294K fra 633K og ned til 339K. Det er MYE!!!

Da vet vi at GSA (som noen tidligere på HO eller her feilhusket som GSI) har operert gjennom MLI.

Aktøren var 0.51% short så det var helt minimalt som skulle til før det ikke var synlig lenger.

Jeg er veldig imponert over shorterne her og kommer til å huske å ta med shortandel i beregningen ved neste innvestering. Her kunne man tjent meget gode penger på å shorte / stå utenfor til shorten ble dekket!

De gjør det over flere land, flere bransjer og flere sektorer samtidig. Følge de på en enkeltinvestering kan bli skivebom også.

1 Like

Evt så er ikke short under 0,5% synlig og med tanke på at de hadde 0,51% skulle det ikke mange aksjer til før hele posten er usynlig

Obligatorisk whine fra min side om at 0,5% er alt for høy terskelverdi for at shorten skal være synlig.

Men flott at det minker!

3 Likes

Enig. Grensen for synlig short er for høy, burde vært helt åpent, eller som promillegrensen 0,2 prosent.
Nå ligger det vel en del short på 0,4-tallet.

2 Likes

Hehe… 0,2%… det var en ganske drøy promillegrense​:rofl::joy:
Men helt enig i at grensen for synlig short er satt alt for høyt!
Men det er vel for å tekkes større aktørers behov for en mest mulig anonym tilværelse. Til ergrelse for oss andre…

Den burde nok vært på 0,02% da.

Synes det er latterlig høyt i grunn. Hvor stor andel av short aktører har midler til 0.5% av nano i short? Da mener jeg ikke midler som i teoretisk mulig ved en all inn short posisjon, men som en balansert del av deres portefølje. Er der noen fornuftig årsak at slikt ikke burde være synelig for de som har lyst å grave? Virker i mine øyne som regelverket er litt skreddersydd for kursmanipulasjon, og da tenker jeg ikke på NANO spesielt, men børsen generelt.

2 Likes

Linken til svindle, om tilgang til aksjonærlister, er nyttig på andre måter, også[quote=“hsvindle, post:242, topic:5147”]
https://www.magma.no/krav-til-aksjeeierboken

1 Like

For aksjer skal netto shortposisjoner som overstiger 0,2 prosent av aksjene i selskapet meldes inn. For statsgjeld er grensen 0,1 prosent av utstedt verdi, men kan endres kvartalsvis avhengig av utstedt verdi.

Det betyr at at det er en del short som er rapportert inn, uten at den er synlig.

Dette er vi klar over, vi bare ergrer oss over at 0,5% er grensen for publisering til oss dødelige

0,5% av aksjene i Nano har vel ca en verdi på 15 millioner, hvis ikke hoderegningen min er helt på viddene.
Helt sprøtt at det kan skjules, i tillegg til kjøper og selger som ble skjult fra 1/1-18…

1 Like