Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

VPS sitt formål er:
“Formål:Verdipapirregistrering. I tillegg kan selskapet bare drive virksomhet som har naturlig sammenheng med verdipapirregistrering og som ikke svekker tilliten til verdipapirregisterets integritet og uavhengighet.”

VPS er eid 100% av Oslo Børs ASA som igjen er eid 47% av meglerselskap, bla. JPM, MSI og UBS:

Er det bukkene og havresekken som gjør at vi ikke skal få ut aksjonærlister slig forskrifter og lover sier? VPS sier sitt på det tørre med at det er selskapene som skal levere ut dette. Og NANO trenerer dette ved å si at det er deres kontofører NIS NOrdea som skal gi ut dette - og de sier at de har bestemt seg for å ikke gi ut historiske lsiter - I STRID med forskrifter og lover. HVOR LENGE skal FINANSTILSYNET STILLTIENDE godkjenne dette?

Hvis dette er riktig er det bare å anmelde Nordea for brudd på lovverket, får se hva de sier da.

Evnt. ringe finanstilsynet og si at dette ikke går ann.

Hardt mot hardt.

Sivilombudsmannen har uttalt seg om en lignende sak for et par år siden. Den klargjør jo en del premisser.

Strålende første innlegg det @Salamis . :slight_smile:

Skriv gjerne akkurat disse betraktningene i den tråden vi har for det:

@F-Tosca: Hva er egentlig saken Sivilombudsmannen har sett på her? At Finansdepartementet ikke ville gi innsyn i Skatteetatens aksjonærregister?

Ser at , The Bank of New York , har økt med 145348 Aksjer siden 13/2-18. Sitter nå inne på top 20. Nordnet Livsforsikring har økt med 66260 aksjer siden 1/3-18. Netfonds Livsforsikring øker med 4741 aksjer siden 1/3-18. Gladiator selger 45000 ( er godt inne på en 15 plass på lista med 405000 aksjer) . FT selger/låner ut 180468 aksjer siden 1/3-18.
Virker ikke på meg som at det er krise i NANO egentlig utifra dette her .

Dem store sitter ganske så rolig …:slight_smile:

1 Like

Nei, det var en journalist som ville ha adgang til opplysninger om alle aksjeeierne i Norge ved å skrape de ut fra Skatteetaten. Mye rabalder for et par år siden. Finansminister Siv Jensen ville lukkke alle lister.
Det hele endte med at aksjeeiere.no ble opprettet. Der er det nå mulig å hente ut aksjonærlistene slik de har sett ut ved årsskiftet de siste tre årene for alle aksjeselskaper i Norge.

Prinsippet om at aksjonærlister skal være offentlig tilgjengelig, gjennomsyrer uttalelsen.
I tillegg er det noen juridiske referansepunkter som kan være verdt å kikke på. Etter min mening.

Mao. du mener ja og ikke nei.

Burde kanskje fjerne det neiet, ja. Poenget mitt
er at rabalderet med å få innsyn i listene tok nærmere to år. Så døra for å få ut listene skal være åpen, også i Nano.

Jeg skjønner ikke problemet med åpne lister, latterlig imo.

Eneste er at store fisker ikke vil bli tatt i å leke med kursen slik de gjør med alle aksjer på OSE.

Vel, det er det som antydes her, fra en artikkel om
da kampen om innsyn i listene var på sitt
steileste.

Blant shortere er Numeric Investors nå under 0.5%, mens GSA Capital Partners er tilbake på 0.5%. Men jeg nekter å tro at disse to er de eneste som ligger rundt denne rapporteringsgrensen…

Er nok flere som vipper rundt den synlige shortgrensen, ja

Da var det Numeric som sto for kjøpsvolumet i går da, så får vi se om de skal dekke seg videre eller om GSA vil ha den lengre ned.

For alt det vi vet er det Numeric som har solgt idag.

Dagens utendørshandel
i følge Hugoil,
48 k kurs 53,9 kr.

Høyere enn sluttkursen , mao

Edit:

Synlig short uendret

Noen som fører inn endringer i top 20 måned til måned? Typ. X antall aksjer +/- fra den ene måneden til den neste.

Noen som har en slik oversikt? Husker @Hugoil hadde en slik liste litt tid tilbake, sitter du fortsatt med slike lister som er oppdaterte?

Du får garantert aksjer… Se på USA og Kina…