Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2020 (NANO)

Savepig er veldig farget av at han ikke er inne i NANO. Tipper han er livredd for at partneravtale plutselig meldes.
Jeg har solgt det meste av andre aksjer i det siste og sitter med mye NANO. Er kanskje litt farget av det jeg da:/
Kjøper når andre selger, og selger når andre kjøper. Solgte alt i Photocure for å kjøpe NANO. Kommer snart store nyheter i NANO.

5 Likes

Mot: inkluderingstakten! Hvor mange pasienter har de fått igjennom de siste 6 mnd? 3-5?

Det skal hjelpe til høsten men det går svært tregt.

For: partneravtale. Den kommer før de er ferdig med paradigme.

Jimmie?:cold_face::star_struck::sweat_smile:

Jeg tror ikke det er superkontroversielt å si at jeg er usikker på om aksjonærverdier som ligger på bordet kan bli ekstremt utvannet.

Burnraten til NANO er fremdeles veldig høy, mens marketcapen deres blir bare lavere og lavere.

25.01.19: 222 millioner (market cap før 2,5 milliarder, rabatt 12%.)
18.10.19: 242 millioner (market cap før 1,45 milliarder, rabatt på 17,4 prosent)

Nå er marketcap igjen 1,46 milliarder ved close 22,18 . Så da blir det nye 20% utvanning for å hente inn 242 millioner, det er til å leve med.
Men det er ikke så lenge siden marketcap var nede på milliarden, og enda lavere enn det. Da begynner vi plutselig å snakke om veldig stygge prosentandeler med friske penger som må inn.

Generelt er jeg ikke lenger livredd med hvordan det går med enkeltposisjoner, fordi det er et par år siden jeg satt ekstremttungt i en enkeltaksje. Jeg hadde ikke likt å sitte ute om NANO plutselig gikk 300%, men det hadde ikke kostet meg veldig mye å ta på joggeskoene og begynne å bygge en posisjon da heller. Fremdeles mye oppside.

Og hvis NANO mot formodning skulle bli solgt på direkten ut av det blå så jeg ikke fikk bruke joggesko en gang, så hadde en sånn vanvittig story uansett pumpet opp verdien på alle de andre norske biotekene. :slight_smile:

6 Likes

Bare sånn til info…: Du regner utvanning feil… (eventuelt bruker begrepet feil)
20 % aksjeutvidelse i en emisjon gir 16,67 % utvanning (20/120)
(på samme måte som en 100 % aksjeutvidelse i en emisjon gir 50 % utvanning (100/200))

I ethvert eierskap, enten det er start ups eller børsnoterte, må man ha tenkt igjennom alternativene for fremtidig finansiering og veien til mål…

Å være inne i NANO er selvsagt et spørsmål om finansiering som Savepig har på sin MOT-liste, men om det trenger å stå på MOT-listen er vel det store spørsmålet…

Er NANO’s historikk forferdelig med tanke på emisjoner? Rabatten i forrige runde var ca 1,5 kroner fra close ( 23,5 close vs emisjonskurs 22 hvis jeg husker riktig), og utvanning er noe som må til for å sikre fremdrift. Noen har anledning til å legge til tilsvarende aksjer i sin pott og ikke la seg utvanne prosentuelt, andre må ta smellen.

Hvis emisjoner øker sannsynligheten for kommersiell suksess er ikke emisjoner utvannende for sine verdier, kun andelen man eier av suksessen. Dette er det evige dilemaet (som ikke er et dilemma…); skal man eie 10 % av noe som har 30 % sannsynlighet for å klare seg eller vil man eie 6 % av noe som har 60 % sannsynlighet for å lykkes?

Det er slik jeg vurderer NANO når jeg gjennom 2019 og 2020 har akkumulert og økt beholdningen. Det er gode tegn på at det ligger betydelige verdier der som vil gi pay off, og jeg har derfor valgt at jeg vil trives best med å være inne fremfor ute. Jeg tror ikke at jeg er god nok til å klare å time inngangen ved å være ute helt til punkt X skjer, og når jeg regner på risk / reward ved dagens MCAP og forventer at det kommer finansieringsrunder jevnlig, så er det i samsvar med hva mitt mål med investeringen er. Jeg synes NANO klarer seg greit når de emitterer, og kapitalen er tilgjengelig på 30 minutter hver gang de emitterer.

Det kan godt være at Savepig med flere er kalde og proffe nok til å skjønne når man skal komme ned fra gjerdet, men de er også åpne på det som alle vet kan skje; de lever med det dersom man 8.september 2020 ved frokostbordet leser emailen fra Nordic Nanovector om at de har inngått et strategisk partnerskap med Novartis / Roche / Bayer. Det hadde ikke jeg gjort var jeg ute av aksjen, og finner det derfor tilsvarende akseptabelt at man også må leve med telefonen fra DNB Markets hvor de forteller at NANO gjør en private placement etter børs.

For hvert halvår som går, og for hvert datasett som kommer, patent som blir sikret og Fast Track som gis til Betalutin, øker sjansene for at neste melding som kommer er av særdeles hyggelig karakter, og ikke «nok en emisjon».

Nå har NANO fått tommel opp fra FDA, Nieba og Egberts viser god kontroll på hvordan de skal lede dette i mål, de har finansiell runway et sted inn i 2021 og både investorer og analytikere venter på neste guideline fra selskapet om hvordan Paradigme V 2.0 skal se ut og planene for å lykkes med det.

Jeg skjønner veldig godt at Savepig lar seg friste av tanken om å bli aksjonær igjen, og spør noen meg om det er et motargument at ledelsen må spørre aksjonærene om mer penger igjen så hadde jeg sagt nei.
Hvorfor? Fordi de selvsagt trenger mer kapital for å komme i mål med Paradigme og alt annet spennende de har i pipen, men oddsen begynner å nærme seg 50 / 50 for at neste finansieringrunde for aksjeeierne blir innvannende, ikke utvannende.
Sistnevnte er også noe selskapet selv har adressert og er mer åpne for enn tidligere.

Jeg ønsker Savepig velkommen med på laget den dagen han er klar for det og FOR-listen veier tyngre enn MOT-listen :blush:

44 Likes

Takk for et meget godt og saklig innlegg!

Bra sagt.

En siste ting jeg ikke tok med på lista som jeg burde tatt med er at jeg har rett og slett surnet av å sitte som medaksjonær til folketrygdfondet.

Der man ser at i BGBIO så har man en hovedaksjonær som på volatile dager er med og står opp for aksjonærverdien i selskapet og kjøper litt, så sitter vår kjære norske stat og pumper ut millioner av NANO-aksjer i salgspress hver eneste gang det knirker litt. Enda en faktor som gjør at NANO har føltes som en enorm oppoverbakke.

12 Likes

Absolutt!

Vanskelig å overdrive den positive gevinsten av lav free float og sterk eierstruktur. Se på aksjer som Cov, Vaccibody, Ultimovacs og Oncoinvent.

Turningpoint for Nano vil være inntreden av partner tror jeg. Og forøvig synes jeg Lars Nieba gikk relativt langt i å bekrefte at dette fort kan bli en realitet etter interim.

3 Likes

Hvorfor er det slik at FTF er blant topp 5 aksjonærer i Nano, mens i Targovax og Bergenbio er de helt fraværende? Er det pga Nano var inne på OBX en kort periode?

1 Like

Man kan på mange måter sammenligne Nano med Mei Pharma. De har begge et produkt i sen pivotal fase rettet mot 3FL, samt lignende planer om å utvikle produktet sitt innenfor flere indikasjoner i NHL. Pipelinen til Nano vil jeg anse som bedre enn Meip sin, da man i tillegg til Betalutin, med sitt rasjonale i kombo med Rituximab, har en særs spennende produktkandidat i Alpha37. På den annen side er Meip sin frontrunner ME-401 i pilleform som vi vet leger elsker å gi, og i tillegg er den best in class pi3k inhibitor som allerede har fått et godt fotfeste med Copanlisib og Idealisib.

Betalutin og ME-401 ligger omtrent likt i løypen, og det skiller maks 3-6mnd. I April i år inngikk Meip et partnerskap med et kinesisk Big Pharma som ga de 100mill $ i upfront, samt nesten 600mill $ i milestones og royalties for ex US salg som starter «in the mid teens».

Om jeg ikke tar helt feil doblet aksjekursen seg i Meip når de inngikk denne avtalen, og aksjen gikk nesten 200% på det høyeste, men er den siste tiden blitt banket ned igjen grunnet stopp i sitt fase 3 studie rettet mot AML. Grunnen til at jeg skriver dette er for å forsøke å synliggjøre potensialet til Nano og et eventuelt partnerskap som kan komme. Når Meip la frem sin avtale nevnte de også at de hadde flere interessenter som tyder på at det er mye interesse for produkter som retter seg mot NHL. Nano har historisk gjort mye feil, men jeg synes det fremstår som mer jordnært, løsningsorientert og fremoverlent med Lars ved roret. Mange riktige grep har blitt tatt og jeg tror man går en spennende høst i møte (men igjen, det har jeg sagt før)

Ærbødigst…

13 Likes

Det er riktig at pilleform er lett for leger å gi, men vil påpeke at det er ganske enkelt å forholde seg til betalutin også som er en engangsbehandling og så ferdig…! Ingen sjanse for pasientene å glemme å ta pillen/dosen sin f.eks…
…og man må ikke glemme at på dette stadiet så har man vært innom sykehus etc flere ganger og kommet til behandlere som gjerne ikke er redd for å bruke annet enn piller…
I tillegg mener jeg at Betalutin bedre egner seg til å kombinere med det som er på markedet fra før og også det som er i uttesting… både mtp annet angrepsmål og potensielle synergier, men også mtp engangsbehandling og forbigående bivirkninger :slight_smile:
Derfor ser jeg også en del potensielle oppsider ift me-401 på disse punktene :slight_smile:

3 Likes

En interessant øvelse er å se for seg mcap på Nano hvis de hadde prøvd å notere seg på OB i dag. Da under forutsetning av status er som pdd.(Markedet hadde da ikke hatt fokus på dårlig rekruttering, men at de var nære markedet, spennende pipeline, 3 ulike produkter osc).

Hadde 5-6-7 mrd vært mulig? Kanskje 10?
Eller hadde den vært som i dag, 1,3 mrd?

Edit; dersom man konkluderer med at verdien hadde vært vesentlig høyere enn i dag så får man en ide om hva tilliten i markedet faktisk er verdt!

2 Likes

Et problem som både vi som investerte i NANO i 2015-2017 var rammet av og som også traff styre og ledelse var ren Algeta-hybris.

Strategien i 20/20 hindsight burde vært å aggressivt gå etter en partner for å redusere risiko og heller ta en smellen i hypotetisk oppside.

Men dette er utrolig lett å se nå. Jeg er sikker på at om vi ettergår trådene fra den tiden, så var det ikke dette flertallet satt og skrev da. Så mener ikke dette egentlig som kritikk, mer som en læring.

Norsk biotech hadde hatt vanvittig godt av en ny stor partneravtale helst innen 2020.

8 Likes

Altså. Levere på guiding. Er ikke verre enn det…

2 Likes

Men altså… jaudååååå…

Flere enn meg som kjenner at det brygger opp til en kraftig oppdrift?
Kjenner det på gikta, en sikker vinner hver gang

8 Likes

Rent teknisk kan det gå begge veier (se TA tråden) men at noe er emning er sikkert… :thinking:

Jeg tipper vi bryter opp, ikke ned…
Kjenner det på gikta.
Sikrere teknisk analyse av Nano får du ikke :joy:

6 Likes

Med den analysen som grunnlag, så har jeg regnet ut at Nano skal stige til ca 276 kr pr aksje om 15 børsdager.
Mulig jeg bommer litt, da dette er en ny metode, men vi får satse på at jeg da eventuelt bommer med for lavt estimat :money_mouth_face::stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

6 Likes

Oi, spennende!

Mulig vi kan utvikle ett analyseverktøy på denne lesten her Oil!

Uansett:
Interimavklaring, revised guiding ol er i kommingen.
Meget mulig at høsten starter på en fin måte

1 Like