Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Semiconductor (NOD)

18/12-2018 09:41:38: (NOD) Financial calendar

Kult at du løfter frem NOD! sikkert greit å samle alt i en tråd:

Enig i at Førre godt kan være en god bjellesau innen dette feltet.

Men: Hvor stor prosentandel av hans midler utgjør dette kjøpet?

Geir Førre som jeg kjenner som en av de i Norge som kan semiconductor best i Norge har nylig kjøpt aksjer i NOD for 20 millioner :
https://finansavisen.no/news/5918/242/Supergründer-inn-i-børstaper

Jeg har selv brukt nedturen til å kjøpe meg betydelig opp. Hvorfor har jeg gjort det ? La oss si at jeg har 30 års+ erfaring fra tjenesteutvikling innen telecom og har vært i front på å skape nye tjenester og ødelegge eksisterende verdikjeder. Med 5G og nye IoT enheter i kombinasjon med sky tjenester vil gi oss nye tjenester vi vil etterspørre privat og på jobb. I mine øyne vil dette skje, men jeg innrømmer at jeg har vært usikker på NOD fordi jeg kjenner ikke godt nok til semiconductor markedet og hva som kreves for å lykkes,. Men detter gjør Geir. Ser man kun på tallene er de priset svært høyt i dag. Mye er rundt markedsandel og forventet vekst innen BLE. I Q4 ble de nesten slaktet helt pga litt forsinkelse i Kina. Kom igjen, se litt lengre frem enn Q4 2018 og Q1 2019. NOD og ledelsen gjør det og kjøper aksjer. Når Geir Førre også går mens prisen er lav , vrengte jeg lommene og kjøpte det jeg fikk tak i på 28. Aksjene puttes i skuffen og skal ligge der i min 18 måneder. Mulig at jeg supplerer når jeg snur rindt på portefølja i Q2.

3 Likes

Dette er et veldig interresant topic. Til info så har Canopus har tatt sitt bet i NXP Semiconductors. Jeg vurderer en litt annen strategi, og heller kjøpe et lite knippe (2-3) isteden for 1 for bedre tema eksponering og lavere usystematisk risiko. Globalt så er det veldig mange spillere her man kan få eksponering mot, i mange ledd av verdikjeden.

Slik jeg ser det er det flere måter å få eksponering på som har vesentlig lavere risiko, og bedre risk-reward enn NOD, kun baserte på det kvantitative. Det kan det nesten begynne å se ut som 5G har begynt å bli priset inn gitt veldig stive multipler. Jeg betaler ikke 40x 2019 earnings, uten at det er åpenbart at de vil være en vinner. Innenfor semiconductors så er det vanskelig å peke ut noen klare helt klare vinnere. Det vil også være mange spillere involverte, men også flere vinnere.

Apple handles på 11.5x fri kontantstrøm, rett før vi skal inn i det som sannsynligvis blir en ny syklus med mobil-skifte. Om det ikke skulle komme en økonomisk tilbakegang av dimensjoner som vil sette en midlertidig stopper for det. Overgangen til 5G er vesentlig større enn overgangen fra 3G til 4G. Gitt att Apple har samme inntjening neste år (det forventes 10%) så får du en direkteavkastning på inntjening på 9%. Med så lave multipler som vi nå ser Apple handles på, så trenger ikke 5G engang bli en kjempehit for at man vil få god avkastning. Jeg vil si at man har en oppside i Apple på ca 50-125% på 3 år, nedsiden begynner nå å bli veldig begrenset fordi selskapet har en sterk merkevare og i utgangspunktet er for billig. Selskaper med en sterk merkevare som Apple hører hjemme på ca 15x fri kontantstrøm.
P/FCF: 11x (ttm)
Debt to Equity: 1.1
Likvide midler: $66 mrd.

Skyworks Solutions er et annet selskap som man kan se på. De blir i likhet til Apple handlet på veldig lave multipler, og har også en strålende balanse. Skyworks leverer chips til blant annet Apple.

Market Cap: $11 mrd
P/E: 12
F/PE: 7.5
P/FCF: 14 (ttm)
debt to equity: 0
cash $1 mrd

Noter dere inntjeningspotensialet…

Presentasjon: http://www.skyworksinc.com/downloads/about/skyworks_overview.pdf

1 Like

Bare en liten korrigering her :grinning: Du skriver at overgang fra 4G til 5G er større enn fra 3G til 4G. Det spørs helt hvordan du ser det. For den jevne bruker vil jeg si det er motsatt. 5G er først og fremst en stor endring for IoT og maskin til maskin.

Apple er sånn sett ikke et godt bet hvis du vil ha eksponering mot dette.

1 Like

5G åpner muligheter vi tidligere ikke har hatt, IoT, Auotonomous Vehicles, AR/VR, Robotics. Den jevne bruker vil få tilgang til produkter og tjenester vi tidligere ikke har hatt. Derav et mye større steg enn 3G til 4G. Mulighetene vi står ovenfor sammenliknet med tidligere er av en helt ny dimensjon, i mange flere deler av våre liv.

Jeg tror du misforstår min tankegang og analyse når det gjelder Apple. Det er på ingen måte en disruptor, eller et “pure-play” på 5G. Det er vi helt enige i, men det er en veldig god måte å indirekte få eksponering til 5G. Årsaken er at telefonene vil byttes ut og det blir en ny fase med oppgraderinger. I tillegg er prisingen på selskapets inntjening historisk lav. De to faktorene kombinert gjør at det er en måte å spille 5G på som er undervurdert og tydeligvis lite opplagt.

Jeg har ikke sett noe særlig på Apple’s inntjeningspotensialet, men det er ingen tvil om at selskapet ser relativt billig ut. Har hevet inn forventingene til Apple i en DCF med avkastningskrav på 15%:

1 Like

Helt klart at 5G betyr veldig mange nye muligheter. Men opplevd forskjell for folk flest er ikke like stor som forrige endring. Hastighet og latency i et 4G-nett er allerede mer enn god nok for all vanlig bruk.

5G vil derimot som du sier være rettet mot oppgaver som krever ekstremt lav latency eller garantert båndbredde. 5G er også nødvendig for å kunne koble opp et stort antall enheter. NB-IOT som allerede er rullet ut er en mellomløsning som likner mer 5G enn 4G.

5G gir også mulighet til å definere en slice av kapasiteten og selge/tilby dette som et eget virtuelt nett med garantert kapasitet.

3G er å regne som ISDN teknologisk, 4G som fiber. 3G er linjeswitchet mens 4G er pakkeswitchet.

Jeg jobber i teknologiavdelingen til en av de norske netteierne. Meg bekjent ser vi ikke på den vanlige forbruker som hovedmål for å ta i bruk 5G på en god stund.

Det tipper jeg er fordi dere ikke helt ser det som kommer. For når det åpnes for nye teknologier vil disse også bli brukt i mye større grad. Det er er ventet en eksplosjon innenfor IoT, også blant forbrukerne, og da er det klart at dette vil føre til en langt større bruk av båndbredde. 4G kommer ikke til å klare å håndtere dette.

Nesten samtlige hvitevarer/brunevarer kommer til å være koblet opp mot nettet, biler vil være koblet opp mot nettet, ja til og med lekene til ungene vil være koblet opp mot nettet. I tillegg vil TV’er kun være smart-TV’er og det vil bli mer vanlig å koble TV’n mot nettet enn det blir å koble den på vanlig coax. Når man i tillegg skal streame 8K og alle i husttanden har minst 2 enheter som er koblet mot nett, sier det seg selv at vi vil se en påtvungen oppgradering av nettverket.

2 Likes

Ingen kan vite helt hvor det bærer.

Fiber/kraftige bredbåndstilknytninger vil finnes i de fleste hjem. CPE-utstyret vil kunne brukes for software defined 5G, for å avlaste mobilnett og gi bedre innendørsdekning. Ikke så ulikt tale over wifi, men helt sømløst. Kablet nett vil spille den viktigste rollen for nett i hjemmet i fremtiden.

Det er teknisk mulig å streame video i høy kvalitet over 5G, men hvor kostbart tror du det ville være å bygge ut denne muligheten for hele befolkningen? Samtidig som forbrukere forventer stadig lavere priser på sine abo.

Moderne bygg er et mareritt for innendørsdekning. Her legges det også i stor grad opp til lokale løsninger ala det over.

Det er ikke meningen å være negativ, men hvis du er interessert i 5G/IoT så er nok den gjevne forbruker og de som retter seg mot dette markedet et stykke unna :grinning:

At 5G for forbrukeren er så langt unna tror jeg ikke, Telenor har allerede oppgradert sitt “backbone” for å klargjøre det til det som nå kommer. Nokia står for den biten.

Som det kommer fram i meldingen:

Multi-terabit capacity will support evolution to 5G mobile, growing consumer demand for online video and internet usage, and the increasing use of cloud applications

Problemet er ikke backbone. Det er sendere.

Høyere båndbredde og mer kapasitet vil i utgangspunktet kreve bruk av høyere frekvenser. Disse har kortere rekkevidde, som igjen krever mange flere basestasjoner.

Jo det er sant, men du ser at Telenor forbereder seg til det som kommer. Dvs. at så snart det blir nødvendig så bygger de ut, akkurat som med 4G. Backbone ok = greit å bygge ut.

Don’t shoot the Messenger :grinning:

Prøver bare å dempe noen kanskje litt høye forventninger.

Det viktigste på kort sikt er uansett å få skrudd av 3G-nettene slik at disse frekvensene kan gjenbrukes for å utvide kapasitet og dekning på 4G. Det vil massivt senke kompleksiteten i nettene også.

Dette er en NOD-tråd. Hvis du et interessert i IoT-investeringer vil det nok bli et enormt marked for produsenter av low-power chips. Tar gjerne imot tips her.

Vi vet litt hvor det vil bære både industrielt og ved at tjenester og produkter vil endre seg.

Selv om dette vil ta tid, så påstås det at 5G vil kunne være en driver for den 4 industrielle revolusjon. Det er altså ikke i nærheten av skiftet fra 3G til 4G, og mulighetene er mye større og vil forandre våre liv.

Generelt:
BBC Click

Selvkjørende biler:
Waymo
TEDx

Helse:
DT

AR/VR:
Verizon

Oljeindustrien:
http://jobbsmartere.no/2017/03/augmented-reality-pa-vei-inn-arbeidslivet/

Derfor er de som tilbyr dette sannsynligvis en god måte å få eksponering på.

“Pessimistic visions about almost anything always strike the public as more erudite than optimistic ones.”

— Joseph A. Schumpeter

1 Like

Ser det snakkes mye om IOT og 5G.

5G er absolutt ikke et krav for mer spredning av IOT, men det er en av mange bærere som vil bli benyttet…

Vi har allerede en NOD tråd kanskje @pdx kan spleise disse to?

1 Like

28/01-2019 14:14:03: (NOD) Invitation to a presentation of the financial results for Q4 2018

31/01-2019 12:52:39: (NOD) Financial calendar

Får vi brudd ut av nedadgående trend nå?
Har smått lyst å putte noe penger inn i denne.

Ser det gikk en post på 900k aksjer til 29,47kr idag.

1 Like