Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske Skog (NSG)

Godt gammelt selskap til røverpris? Eller konkurspris?

Jeg kjenner ikke dette selskapet. men ser at Fiducia AS/Fearnley har kjøpt seg opp til rett over 5% av selskapet:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=426361

Hvis jeg hadde skjønt mer av balanseregnskapet kunen jeg tatt en råsjans og kjøpt litt til konkurspris og sett på det som en binær aksje. For jeg synes det ligger i navnet at selskapet må eie en masse skogeiendommer, men ærlig talt orker jeg ikke lete opp denne informasjonen. Er det noen som vet, eller vet hvor den kan finnes? Utfra balansen i kvartalsrapporten kan jeg ikke (raskt) finne denne informasjonen. Hva eiendelene prises til i regnskapet er ikke poenget: hva er det selskapet faktisk eier i dag - av håndfaste store skogeiendommer og annet. Det er det jeg er ute etter. Fabrikker er ikke så interessant heller. Papirbransjen føles ikek som den sikreste investeringen, men om selskapet eier digre eiendommer er det ikke utenkelig at disse er priset for lavt.

Ja selskapet har høy gjeld og betaler for mye på denne gjelden. Dette er altså poenget; kan det være mulig å synliggjøre verdier i selskapet ved å selge noen av eiendelene? Alle vet hvordan regnskaper kan manipuleres. Noen sier forrige revisor ble kastet fordi revisjonen viste at gjelden var høyere enn eiendelene.

Uansett: er det slik at NSG bare har med skog å gjøre fordi de lager papir, eller eier de også skogen de lager papir av…? Noen som vet noe mer om eiendelene?

1 Like

Sjefen for Norske Skog solgte seg nylig helt ut av selskapet. Jeg syntes det sier alt.

3 Likes

Jeg fikk med meg at sjefen solgte seg helt ut. Men jeg vet jo ikke hvorfor han solgte seg ut. Det gir en veldig tydelig melding men kan jo ha flere årsaker. Kanskje han trengte penger til skilsmissen sin, eller røk uklar med resten av ledelsen og solgte seg ut for å ødelegge.

Men at selskapet er i trøbbel, det er det ingen tvil om. Nå er jo også gått ned 66% siden han solgte seg ut, fra 2,18 til 0,74 på det laveste i dag. Det kan godt tenkes den skal lenger ned.

Om de har store eiendommer “skjult” i balansen er det ikke unaturlig at disse har vært verdsatt for lavt; at det kan skjule seg en gevinst hvis gjeld nedskrives for å sikre at ikke lånene blir null verdt. Det er bedre å lempe på lånekravene enn å la selskapet slå seg konkurs og dermed kanskje tape alt.

Spørsmålet mitt er bare hva de har av eiendeler (det ser dårlig ut det lille jeg har sjekket)? Så skal jeg selv vurdere om det er verdt et skrapelodd for å få litt ekstra spenning i hverdagen :slight_smile:

Om noen kjenner caset er det fint å få en diskusjon. Det er ekstrem risiko, men hvem vet, kanskje en oppside også.

Jeg la inn en ordre på 0,89 før i dag, da den allerede hadde gått 20%. Men trakk meg. Ser at jeg ikke skulle trukket meg likevel, heller kjøpt og solgt igjen nå på 0,99. Men hvor går aksjen etter dette?

Mulig jeg legger hodet på huggestabben her, men foredling av skog er ikke fremtiden for NSG. De er altfor akterutseilt og lite innovative. Her tror jeg det gjelder og redde stumpene, og se etter nye retninger.

Hold deg unna. Blir jo ren gambling med skyhøy risiko med stor nedside og meget begrenset oppside. Altså det rake motsatte av hva man ønsker.

1 Like

Husker en gang i 2005 at jeg eide NSG aksjer til 135 kr eller der omkring, kom meg ut på 90kr…

Høy inntjening og gode priser var det ledelsen spådde.
Overproduksjon og elendige priser ble fasiten.

1 Like

Hehe jeg sier ikke akkurat løp og kjøp jeg heller - men man kunne tradet seg en fin gevinst i dag. Synes nyheten om at Fearnley hadde kjøpt seg opp til akkurat over 5% var litt mystisk: var det for å komme over flaggegrensen, så man kunne slå det opp som en nyhet og så selge igjen noen dager etter med gevinst? Få noen småsparere som meg på kroken? Samma det; jeg er enig i at papirproduksjon ikek er fremtiden; men hvis det er slik at selskapet eier store skogeiendommer tror jeg de er verdt store summer og kanskje er feil priset i balansen. Men selv ser jeg ingen slike eiendommer i balansen. Jeg tenkte kanskje å gamble litt i går da jeg åpnet wikien - men nå som prisen er gått opp 35% tør jeg ikke det.

Eg ville lest meg godt opp før eg hadde gått inn her np

1 Like

Sagaen fortsetter. Det eneste overraskende er at han sier opp frivillig

1 Like

Jepp. Er spent på hvilken informasjon som kommer ut den neste uken. Virket i utgangspunktet svært spesielt at styret gikk ut og støttet ham etter aksjesalget. At han senere samme dag har sagt opp frivillig gjør det hele enda mer merkelig.

Tipper han er blitt presset ut, selv om det blir sagt noe annet i offentligheten

1 Like

Spørs det…
Kunne nok fått en fin etterlønn i så tilfelle, noe de poengterer ikke skjer nå

Faen, kjøpt litt nå, sikkert på toppen, 1,17

Hmm ser ikke så bra ut akkurat nå. Men, uten å kjenne selskapet særlig godt, tipper jeg alle involverte ønsker fortsatt drift. Kreditorene får foreløpig betalt. Jeg tror du får tilbake pengene :slight_smile:

Så lenge ut som ett dårlig kjøp, men endte likevel dagen i pluss, nå er det kun en liten ubetydelig post, så har ikke så mye å verken ene eller andre veien.

Er ikke lenge siden nsg hadde en restrukturering, og allerede da var det varslet, eller vertfall mangen som mente det måtte komme en ny en, og ser vel sånn ut.

Er det noen her dom følger Nsg litt og som harlitt peiling ?
Hva ble det med denne biogass som var litt snakk om en stund, blendet noe av det, og blir det noe peng av det etterhvert ?
Fikk vel noe peng til forsking

Jeg er ikke så oppdatert, leste noe om boe diversifisering og offentlige midler ja, men det virket som småpenger i forhold til gjeld. Jeg skulle derimot likt å vite hva slags eiendommer de besitter og om disse bare er fabrikker. Synes det er et misvisende navn om selskapet ikke eier noe skog…! Jeg har forresten hørt, slik var det i hvert fall for en del år siden, at digitalisering førte til økt bruk av papir. Jeg tipper det har endret seg drastisk og i hvert fall kommer til å endre seg enda mer. Angrer på at jeg feiga ut på kjøp her om dagen. Nå føler jeg nedsiden er større igjen.

Nei det er ikke noen som lan utgjøre en forskjell nå, men er det noe som for femtiden lan gjøre det ?
Usikker på eiendommene til Nsg

1 Like

Ja hvem vet…! Biogass har jo vært litt omdiskutert - tror ikke miljøbevegelsen er helt keen på det?