Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

26/04-2019 17:10:37: (NAS) Mandatory notification of trade - Employee Share Saving Plan

Det snakkes om i den artikkelen at AA må kansellere 115 daglige avganger i sommersesongen som følge av MAX problemene. Norwegian derimot sa vel under Q1-presentasjonen at de forventer at sommerprogrammet vil gå som normalt til tross for at MAX’ene står på bakken, dette ved hjelp av ekstra kapasitet på Dreamlinere, utsatt levering/salg av fly, samt leasing av ekstra fly.

1 Like

Norwegian med ekstraturer i helgen for å avhjelpe situasjonen.

Lørdag 27. april:
Oslo til Tromsø, avgang ‪klokken 13.00
Tromsø til Oslo, avgang ‪klokken 15.25
Bodø til Oslo, avgang ‪klokken 11.00
Trondheim til Oslo, avgang ‪klokken 13.05
Oslo til Trondheim, avgang ‪klokken 14.30
Bergen til Oslo, avgang ‪klokken 16.45
Oslo til Bergen, avgang ‪klokken 18.10
Oslo til Ålesund, avgang ‪klokken 20.50
Ålesund til Oslo, avgang ‪klokken 22.20
Stavanger til Oslo, avgang klokken 19.30

Søndag 28. april:
Bergen til Oslo, avgang klokken 09.00
Oslo til Bergen, avgang klokken 10.30
Oslo til Trondheim, avgang klokken 22.00
Trondheim til Oslo, avgang klokken 23.25

2 Likes

Hvert eneste år de siste 10 årene fra og med 2009 til og med 2018 har kursen gått alt fra 30% - 100 % på rekyl etter bunnpunkt for året er nådd. Som oftest langt over 30%. Hvor er bunnen? :thinking: , jeg tror vi er nære en bunn for året.
Ekstremt med negativitet og motgang synes jeg, håper på lysere tider nå som Q1 er bak oss, litt vind i seilene hadde vært fortjent, tvi tvi til alle NASere.
:four_leaf_clover:

5 Likes

Både risk og reward er nok veldig høy nå. Er mye FUD nå

3 posts were split to a new topic: Boeing MAX tråden

NAS sine MAXer skal inn i operasjon og skal ikke selges. De vil erstatte NGene, som kommunisert av selskapet.

Å flytte på capex er lurt av flere årsaker spesielt med tanke på finansiering. I tillegg skaper det spillerom, og holder muligheter åpne for å selge fly senere eller flytte det inn i ett JV.

Hadde det vært slik at fly som er en commodity hadde blitt mindre etterspurt, da ville du sett fall i Boeing og Airbus. Særlig Boeing etter MAX problemene som de har hatt. Boeing har holdt seg overraskende sterkt, gitt utfordringene de har med MAXene og sitt merkevare som følge av denne situasjonen.
At NAS sine bestillinger skal være mindre etterspurt nå enn for 3-4 måneder litt rart, derfor er det heller ingen kildehenvisning.

Det som kan være positivt er at Boeing har tatt ned produksjonen, så kan det tenkes at det faktisk øker verdiene av fly bestillingene? Kanskje, alt handler om tilbud og etterspørsel.

7 Mai.

Dette blir interresant av flere årsaker:
Første hele måned uten MAXene.
Påske-avvikling
SAS - Hvor mye tjener NAS på dette? 10-20m per dag? Vi vet at SAS taper ca. 75-100, i noen av markedene er NAS den eneste reelle konkurrenten, f. eks innenriks Norge og endel ruter i Skandinavia.

Streiken er positiv for Norwegian, de har vistnok klart å få flere fly i produksjon, og det betyr sårt tiltrengte penger i kassen.

1 Like

På fredag blei NAS utsatt for et massivt shortangrep, samtidig så vi en drøss med hit&run aktører som heiv seg på bølgen.
Hva ser vi i krystallkulen for morgendagen? Skulle gjerne hatt en slik kule nå.
Er dette innledningen til et nært fientlig oppkjøp? Er det panikkslåtte kjendisinvestorer som kjører i siste krampetrekning?
NAS tjener sikkert gode penger fremover, og passasjertilgangen i april er sikkert enorm. Ulidelig spennende fremover.

1 Like

Dette lar seg høre.

Ekstraruter er bra, og nesten litt overrasket over at de plutselig har kapasitet. Tross at MAXene er på bakken, uansett bra at de er på “ballen” og raske til å snu seg rundt. Det tyder på en organisasjon som hvert fall er “på”.

I tillegg til ekstraruter får du effekten på eksisterende flyvninger, hvor NAS nå får en veldig høy load factor som vil føre til høyere RPK. Dette er på grunn av den operasjonelle giringen eller faste kostnader.

Alle rutene NAS nå flyr innenlands og i skandinavia har de ekstraordinære marginer på. Det er alltid de siste setene i “bøtta” som er dyrest.
Mange vil også ikke tørre annet enn å booke med NAS nå for de neste 14 dagene, så lenge denne streiken går. Om den skulle bli varig så vil Q2 og Q3 bli veldig gode for NAS, spesielt i Norden, selv med MAX trøbbel. Får håpe dette er vendepunktet i uflaksen NAS har hatt.

Denne kan være grei å se for de som lurer på hvordan seter blir priset:

De er håpløse på kommunikasjon, det gjaldt ved oppkjøp, JV og den situasjonen. Jeg har egentlig bare gitt opp dette med kommunikasjon fra det selskapet.

1 Like

Faktisk… jeg også.
Kan jo ikke være aksjonær her, hvertfall ikke med den påfallende riskiown om dagen heller. Det at kursen datt så mye betyr jo at noen vet noe.
Så det spekuleres i emisjon også H2. Om noen vet noe her også er jo håpløst å vite…
Bare trist

Fikk push varsel av E24 appen om dette. Husker jeg var sjokkert over at aksjen ikke engang hadde begynt å falle når jeg fikk beskjeden. Føltes ut som insider informasjon.
Jeg rakk til og med poste det på chatten før nedsalget begynte.
Ganske nice når E24 appen kunne spart en for 8% tap på så kort tid.

2 Likes

Prisingen av den har allerede begynt, men her vet nok faktisk ikke selskapet selv, men Kjos vil være den største taperen og det kan faktisk tenkes at de vil forsøke å selge selskapet for å unngå en ny emisjon. Den kan ikke Kjos delta i, for han er allerede giret sine NAS aksjer. Den risikoen HBK tar ved å gire en så giret aksje er egentlig helt ellevill.

Jeg har vært borti lignende i biotech et par ganger, hvor nyheten ligger ute i typ 20 minutter uten at noe skjer og en begynner å lure på om det er en selv som er gal eller om det er markedet

6 Likes

Anbefaler å gå inn på Norwegian å se på flyvninger, f. eks London - Stavanger, London - Bergen og endel andre. Tror aldri jeg kan huske å ha sett den type priser, noe av det er helt hinsides.
At NAS falt mer enn SAS på fredag, det er litt rart. Jeg er ikke veldig opptatt av kurser på en enkelt dag, men akkurat det var underlig.

Her er noen drøye priser jeg fant, noen høyere? :wink:
Ålesund - Stavanger:

Tromsø - Stavanger: 29 April (Utsolgt 30)

:

Tromsø - Bergen 29 April:

London - Oslo 29 April:

Kristiandsand - Stavanger - Visste faktisk ikke at dette var en rute:

Jeg prøver å holde meg unna, helt til jeg ser bedring i drift under normale omstendigheter.

Skulle NAS handles ned i morgen og SAS bevege seg lite kan det tenkes at jeg shorter SAS og longer NAS på trading kontoen som ikke har vært i bruk på lang tid.

2 Likes

Norwegian bestemmer seg for om Argentina satsingen får leve videre i August.

Enig i at det er kritikkverdig av Norwegian, men kanskje greit å ta med dette også:

“Norwegian forklarer til Oslo Børs at det var beslutningen fra britiske luftfartsmyndigheter om å stenge sitt luftrom for Max-fly, publisert i pressemelding klokken 14.30, som utløste beslutningen om å sette egne Max-fly på bakken.”

“Norwegian innrømmer at det var tidsnød og mye armer og ben som gjorde at ting ble gjort i feil rekkefølge. Norwegian innrømmer blant annet at pressemeldingen ble oversendt E24, som altså dannet grunnlaget for artikkelen, i den tro at den alt var publisert. Pressemeldingen ble også publisert på Norwegians intranett klokken 14.43.”

“Børsen skriver at det også er usikkert hvor mye av børsfallet som skyldtes meldingene fra Norwegian, og hvor mye som kan tilskrives beslutningen fra britiske luftfartsmyndigheter.”

1 Like

Denne gjengen er jeg veldig spent på i morgen. Hvem sprekker først?

Active positions

CSV JSON

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
CONNOR, CLARK & LUNN INVESTMENT MANAGEMENT LTD 710 325 0,52% 25.04.2019
MARSHALL WACE LLP 2 146 876 1,57% 25.04.2019
GSA CAPITAL PARTNERS LLP 1 041 794 0,76% 25.04.2019
TT INTERNATIONAL 1 112 287 0,81% 24.04.2019
PDT PARTNERS, LLC 712 501 0,52% 29.03.2019
SUM 5 723 783 4,18%