Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

BINGO

2 Likes

Vi vet enda ikke hvilken sum de henter pengene på…

men at det er mellom 50 og 150 virker ganske sansynlig :wink:

1 Like

DNB, Danske Bank og John Fredriksen punger ut til sammen 2.4 mrd, lurer på hvor mye Fredriksen bidrar med og dette er vel en av grunnene til at IAG trekte seg ut siden…Blir det en tegningskurs på nedre 50-150 intervall så er det jo vanvittig r/r mon tro hvor lenge han har planer om å være med… Hvis han har langsiktige planer vil han vel ha en stor post?

1 Like

sikkert ikke utenkelig, men han får nok kjøpt det han ønsker i en emisjon. R/R er helt klart bedre nå enn når den stod i 330, men så er spørsmålet om de evner å kutte kostnadene. For å få en positiv bunnlinje. hvis de fortsetter i dette sporet må man regne med en emisjon i året (De hadde i Q3 en negativ cashflow på 828,5mNok). Oppsiden blir jo mindre når man vannes ut i en emisjon. MA i nas er 218, noe som betyr at flertallet har tapt penger på å eie nas det seneste året. Da tar man ikke hensyn til at de gjorde emisjon på 155 NOK for under ett år siden.
Hva var det som gjorde at IAG ønsket å kjøpe selskapet? Verdier som ikke markedet priser inn per dags dato.

For å være ærlig synes jeg det er rart ingen stiller spørsmål med at Kjos avslår ett bud på 330kr, samtidig som han velger å kjøre en emisjon langt under budets kurs.

Norwegian er helt avhengig av å kutte kostnadene, men per dags dato virker det ikke som de har kontroll på kostnadene (dessverre vil jeg si)

Men nå skjønner jeg heller ikke hvorfor aksjen er oppe til handel uten at de har redgjort for emisjonskursen…

2 Likes

budet på 330, har det egentlig noen gang vært bekrefetet?

nei, Kjos ønsket ikke å selge derfor ble det ikke noe av

Så langt så har ikke IAG solgt sine aksjer i NAS. Er iallfall ikke meldt annet etter at de sa de skulle selge de.

Så hva gjør IAG i den situasjonen de er i nå? Selger de med 40% eller mer tap? Lar de seg vanne ut, evt deltar i emisjonen for å opprettholde sin andel? Eller hamstrer de aksjer på lavt nivå og går inn for å kjøpe NAS før en evt emisjon?

Har ingen anelse hva jeg skal tro selv. Bjørn Kjos var veldig frempå med å snakke frem IAG som et skikkelig bra selskap under pressekonferansen i dag. Selv tviler jeg på at IAG foretar seg noe før emisjonen, men kan heller ikke utelukke det.

Ville vært veldig merkelig isåfall om IAG velger å selge til en så lav kurs…

Er det familiestrid i Kjos familien? Er vel ikke vanlig å gå ut i media så ofte som Tore Kjos gjør

Har en teori som er følgende:

  • IAG satte hardt mot hardt. Enten selger dere NAS eller så dumper vi aksjene og raserer kursen.

  • NAS svarte med også å sette hardt mot hardt. Vi kan hente penger i markedet om vi vil. Emi-kursen setter vi så lavt at dere taper en masse penger på å evt selge aksjene. Vi har folk som garanterer for fulltegnet emisjon, men vi setter kursen så lavt at den selger seg selv. Kom med et bud om dere vil, men gjør det før emisjonen er vedtatt, eller glem det og ta et gigantisk tap på aksjeposten deres.

Referer her til emi-kurs som kan bli satt i rangen 30-250.
Anser 30 som en trussel mot IAG og aksjeposten deres, mens 250 er budet de godtar?

7 Likes

litt vilt, men absolutt interessant teori!

2 Likes

Skal jeg tippe så tror jeg Bjørn kjører et vanvittig gamble og Tore egentlig bare vil ha penger til paraplydrink.

Lykkes Bjørn er de neste 10 generasjone redda, bommer han må Tore nyte paraplydrink på et offentlig gamlehjem.

Edit : Jeg har sansen for risikoviljen til Bjørn, de kjører et SINSYKT spill nå . Det er jeg rimelig overbevist om. Og jeg tror ikke siste del i IAG diskusjonen er sagt. Burde kjøpt på 100kr imorges, men satt i telefonmøte og orka ikke stresse med trader. Kudos til de som kjøpte og henta 20% på 20min ish.

Håper noen skriver bok om Norwegian en gang i fremtiden for her skjer det mye fett på bakrommet.

6 Likes

Elegant teori!

1 Like

Er bare spekulasjoner fra min side.
Willie Walsh er tøff, men Bjørn Kjos er tøffere! :wink:

2 Likes

Bjørn og Bjørn er råtasser

Synes at John Fredriksen er litt rå han også :smiley: Det var jokeren til Bjørnene :rofl:. Geir Karlsen kommer vel fra et JF eid selskap, er vel kanskje han som fikk overtalt?

2 Likes

Jeg tror ikke vi skal rope halleluja, emi kurs kan umulig være over 100kr på en slik utvanning som dette og hvor kursen er så under trykk.

Videre så er jo John Fredriksen mer en garantist enn en som tegner seg, og Kjos effekten slo til. Ville han bruke navnet hans til å få med oss små? Jeg tror det er en mix

Jeg kan heller ikke se at IAG fortsatt er eller kommer til å forhandle med NAS i nærmeste fremtid. Dette var en veldig tydelig ærklæring om at NAS nå ser fremover for å bygge et litt mer kjedelig med mulig profitabelt lavprisselskap. Slik jeg oppfatter det. Det sto ikke på 50kr på budet for å sundet sånn når Kjos ender opp med å velge dette!

Men, mine tanker. Jeg har hvertfall solgt i dag. Da jeg virkelig tror utvanningen tar liv av «oss. Hvertfall på kort sikt.

2 Likes

Det ble sagt ganske klart i dag at NAS er åpen for konsolidering (ref Bjørn Kjos under pressekonferansen i dag).

Så mest sannsynlig blir det JV eller salg i nær fremtid.

Du har dessverre fått for vane å stille spørsmål og komme med kommentarer som absolutt er hersketeknikker, ja. Jeg er nok ikke den eneste som legger merke til det.

Jeg håper du legger det fra deg, mobbing er det nok av i samfunnet og jeg synes vi vi skal unngå det her på Tekinvestor.

Det at du her vrir deg unna eller forsøker å bagatellisere er dessverre ikke spesielt tillitvekkende. Ellers har du også mange gode sider og bidrar generelt bra på forumet.

Her er forresten innkalling i forbindelse med kapitalforhøyelsen:

Ekstraordinør Generalforsamling NAS.pdf (652,6 KB)

2 Likes

Av nysgjerrighet så skrev de jo at de ikke har aktive forhandlinger eller har dette i tankene nå, men er åpen for det om det skulle skje.

Men, hvorfor mener du at det kan skje oppkjøp i nær fremtid? Utvanning gjør jo det enda vanskeligere å selge for Kjos siden kursen er så mye lavere… og de pengene vil jo fort gå til å dekke Q4 og Q1