Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Tjent over minstebeløpet siden jeg var 16, ja. I år er det vell på nesten 70,000. :slight_smile:

Rentene er vell ikke en del av maks beløpet?? :hushed: Forstod det slik på banken jeg har BSU i (HandelsB) - Du kan putte inn 25 i 12 år. Dette er da ikke fakta om man tar med rentene som du sier

1 Like

Rentene inngår ikke som en del av maksbeløpet

3 Likes

Morro å se at det finnes noen litt større fisker i den lille dammen vår :slight_smile:

Når du sier hus 8 mill og Gjeld 5 mill, vil det si at huset er verdt 8 mill og at du har 5 mill i gjeld.
eller at du har 8 mill i lån på hus + 5 mill i gjeld med annen sikkerhet?

2 Likes

5 mill i gjeld for hus og stud lån.

8 mill takst

13 mill aksjer og formue, ligningsverdi, derav 1.3 mill ligningsverdi hus…

Restskatt 81.000 QQ

  • forresten så har jeg aldri millioner av aksjer i funcom… der er jeg en liten fisk. 90% av midlene mine er låst i selskaper som ikke er børsnoterte.
7 Likes

Er det selskaper du har vært med å starte ? :slight_smile:

Det er litt diverse.

Familie selskaper er en stor del av det, men det er også en del prosjekter der vi har kommet inn etter oppstart når selskapene trenger kapital for å komme i gang. Nå i etter oljekrisen har det vært en del slike.

7 Likes

Ja der sa du noe. Jeg er medeier i et firma som er 2 år gammelt og sitter også som daglig leder i dette. Har også et enk i tillegg til fulltidsjobb. Har vel formue på ca 4.3 inklusive det jeg har i aksjer. Vil anta at eiendommen min er verdt 2 sifret om den legges ut på det åpne marked. Leier og ut 2 leiligheter siden vi har 2 hus.

3 Likes

@Irathi
De selskapene som du nå har gått inn i som du sier trenger kapital pga situasjonen nå, kan vell fort bli en gullgruve for deg senere da? :slight_smile:

@Hakon
Høres ut som at du i hvertfall har hendene fulle i hvertfall, har enk noe med utleie og gjøre, eller er de leilighetene bare på si?

Imponerende av dere begge altså, dere er vell blandt de største her inna da!

Dårlig med mål fra dere da, ingen bil eller båt cravings? :wink: Ikke kom her å si at dere allerede har…

Har noen slike ja :slight_smile:

Men det har jo endt dårlig et par ganger også.

2 Likes

Jojo, jeg skal som sagt ha 911 Turbo :grinning:

2 Likes

Jeg har et par hverdags tips til dere alle sammen:

  • Handle matvarer med Trumf Visa (Kiwi, Meny etc)
  • Fylle bensin på Shell og bruke Shell Mastercard
  • Sjekke dine forsikringer 1 gang i året. Lag en email mal og send den til 10+ selskaperdu selv plukker ut (inneholder hva du har idag både pris og vilkår). Plukk så ut de 1-3 billigste/beste og la dem konkurrere seg i mellom. Skremmende hvor mye visse selskaper kan gå ned i pris.
  • Sjekk at du har best strømpris annenhver måned. Bytte leverandør koster deg ingenting og er ikke store jobben.
  • Sjekk at du har billigst/best mobil abonnement en gang annenhver måned.
  • Har du kapital på en sparekonto sjekk at du har best rente. Å flytte på sparepengene koster deg ingenting og kan godt gjøres ofte. Pr. idag har jeg mine hos Komplett Bank (1,9% effektiv rente).
3 Likes
  1. Også få deg Coop kort :slight_smile:
  2. Var fint med en krone rabatt før jul. Tanket helt ned i 6.99
  3. Meget fornuftig, har gått fra 62k i året og ned til noen og førti.
  4. Det har jeg faktisk ikke gjort på lenge, takk for påminnelse
  5. Her er veldig mange like, og noen er rett og slett elendige. Telenor/Djuice all the way her
  6. Mest trolig så vil du ikke tjene på dette uansett, da er det bedre å sette de i fond :slight_smile:
1 Like

Har du sett på andre varianter her ? F.eks mastercard/american express/visa som gir bonuspoeng hos sas eller norwegian

Shell har vel fast 40 øre som blir gitt som trumf. Statoil har fast 30 som blir trekt fra regningen. Statoil sitt var bedre før da det var trinnbasert og maks rabatt var 50 øre som ble trekt fra faktura.

365 direkte og Esso har 80 øre men om man leser den lille teksten så er det maks 2000,- i rabatt ila kalenderåret. Samme gjelder flere med “høy” rabatt.

Trodde 365 ga 3,65 % rabatt på alle stasjoner i Norge og 30 ører i ekstra rabatt på Esso?

Tror ikke det nødvendvis er lurt å binde seg til en stasjonskjede, gunstig å tanke der det et rimeligst og med rabattkort.
Tydeligvis flere kjipinger her ja :+1::clap::grinning:.

Og med pumpepris på ca 15 så blir det rundt 80 øre eller hva det er :slight_smile:

1 Like

Å betale mindre for samme vare er ikke være kjip, men sparsom. :wink:

4 Likes

Elbil :wink:

3 Likes

Verdifallet på elbiler må da være veldig stort, ettersom teknologien utvikles i en vill fart? Jeg ser greia hvis man pendler langt hver dag.

1 Like

Tror ikke nødvendigvis verdifallet avviker stort fra tradisjonelle biler. Jeg går ihvertfall ikke tilbake!
Er nok tryggere med elbil kontra diesel mtp verditap.
Vi har en liten bensinbil som bil nummer to pga hengerfeste.
Men når nyheten om at Tesla 3 kan leveres med hengerfeste…da blir det to elbiler i familien :grinning:

1 Like