Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Paradox Interactive (PDX)

Paradox Interactive børsnoteres 31 Mai 2016 på First North.

Since 1999, Paradox Interactive has been a leading global publisher of PC-based strategy games. World-renowned for its strategy catalog, the company holds a particularly strong presence in the United States and Europe.

The publishers steadily-growing portfolio includes firmly established PC franchises such as the critically acclaimed Europa Universalis, Cities: Skylines, Crusader Kings, Magicka and the Hearts of Iron series created by Paradox Development Studio.

Det vil bli lagt ut 16.327.400 aksjer, som tilsvarer 15% av selskapet. Disse kan kjøpes via Pepins (crowd funding tjeneste), Avanza eller via selskapets hjemmesider.

8 Likes

Har ikke sett noe på tallene eller verdsettelsen, men jeg synes dette virker som et veldig spennende selskap som jeg gjerne vil være med å eie.

Se video-intervju med CEO under

Pod intervju her fra ca 31 minutter

Min plan er å følge et begrenset antall selskaper nøye og bare handle disse, men det begynner å bli vanskelig å velge når nye spennende selskaper kommer inn på børs (helst skal jeg jo kaste ut noen hvis jeg tar inn et nytt selskap)

2 Likes

Ja denne kjøper jeg nok første handelsdag. Dette pepins.com-stedet virker tungtvint og de kan heller ikke garantere at aksjene er på din vps-konto første handelsdag. Fristende å gå inn blytungt tidlig å håpe på dobbling første handelsdag som med flere andre svenske spill-selskaper.

1 Like

Litt tall fra pepsin og www.avanza.se

  • Finansiell utveckling
    Bolaget har sedan 2010 haft en genomsnittlig årlig tillväxt på 45%. 2015 omsatte Paradox 604 Mkr med ett resultat på 242 Mkr före skatt.

  • PARADOX INTERACTIVE HALVERADE OMS 1 KV PGA INGA NYA SPEL (Direkt)
    2016-04-25 08:28
    STOCKHOLM (Direkt) Paradox Interactive, som planerar en listning på First North den 31 maj, redovisar sin rapport för det första kvartalet 2016.

Omsättningen uppgick till 93,3 miljoner kronor, vilket är en minskning med 54 procent jämfört med samma period föregående år.

Intäktsminskningen är framför allt hänförlig till att de externt utvecklade spelen Cities: Skylines, och Pillars of Eternity släpptes i första kvartalet 2015, och att inga nya spel släpptes under första kvartalet 2016. Under första kvartalet 2016 skedde endast expansioner till befintliga spel.

Rörelseresultatet uppgick till 25,2 miljoner kronor, en minskning med 74 procent.

Resultat efter skatt uppgick till 19,4 miljoner kronor (75,9).

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 32,4 miljoner kronor. Vid utgången av perioden uppgick likvida medel och kortfristiga placeringar till 106,2 miljoner kronor (54,2).

“Årets andra kvartal kommer att innehålla två stora releaser i form av Stellaris och Hearts of Iron IV. Nu siktar vi också på en notering i och med vår release denna morgon där vi formellt annonserar att vi går till börsen”, säger vd Fredrik Wester

Det jeg ikke helt forstår er hvilke andre steder vi kan “forhåndskjøpe” aksjer i dette selskapet? Enkleste veien jeg ser nå er via Pepins.com imorgen. Det å vente til 31 Mai for å kjøpe direkte på børs, da er det vel store muligheter for å misse noen prosent oppgang vel? (Regner med den vil stige første dag på børs ;))

Du må kjøpe via pepins.com,

Detaljene er her, merket noe med bold:

Via Pepins kommer det att
vara möjligt att förvärva aktier genom samtidig betalning och omedelbar
bekräftelse och tilldelning enligt principen ”först till kvarn”.
Planerad teckningsperiod via Pepins är 3-20 maj.
Aktier säljs i fyra olika omgångar (s.k. trancher)
Pepins kommer i fyra olika omgångar, nedan kallat trancher, sälja ut
aktier för totalt över 100 Mkr. Endast ett paket per person kan tecknas
under de tre första trancherna. I den fjärde tranchen kommer det finnas
möjlighet att teckna ytterligare en post. Detta förfarande innebär att
du kommer kunna teckna aktier vid maximalt två tillfällen. Exempelvis
kan du välja att teckna ett paket i Tranch 1 och ytterligare ett i
Tranch 4.

Paket
För att uppnå önskvärd spridning av aktierna erbjuds via Pepins fyra
paket av olika storlek på teckning. Paketens storlek samt antal paket
kan komma att ändra sig mellan varje tranch.

Betalning
Via Pepins kommer det endast att vara möjligt att betala online,
således via kort eller banköverföring. Inga juridiska personer
(exempelvis bolag) kommer kunna anmäla teckning via Pepins.

Tilldelning via Pepins
De som tecknar aktier via Pepins kommer att erhålla omedelbar
bekräftelse med tilldelning motsvarande det antal aktier som tecknats
och betalats.

Aktierna kommer levereras till valfritt VP-konto/aktiedepå
Du måste till Pepins ange ett giltigt VP-konto eller depånummer hos
din Bank eller Fondkommissionär. Observera att det ej går att anmäla teckning via ett Investeringssparkonto eller Kapitalförsäkring. Efter
offentliggörandet av utfallet av Erbjudandet, vilket beräknas ske den 26
maj 2016, kommer Avanza att ombesörja att betalda aktier levereras till
angiven värdepappersdepå eller VP-konto. Den tid som erfordras för överföring av betalda aktier för förvärvarna genom Pepins kan medföra
att förvärvade aktier inte kommer finnas tillgängliga på angiven
värdepappersdepå eller VP-konto den dag då handel i aktien påbörjas på
Nasdaq First North Premier.

1 Like

Paradox Interactive publishes prospectus and announces the price for its listing on Nasdaq First North Premier: https://www.paradoxinteractive.com/en/section/ipo/

33SEK per aksje er prisen satt til.

2 Likes

Så mcap 3.5 milliarder SEK hvis jeg regner rett.

Pepins.com: Planerad första teckningsdag är 3 maj

Vil det si kl. 00:01 ikveld(?)

Fikk nettopp svar om at trekningen starter ettermiddag/kveld imorgen… mer konkret ville ikke Pepins si til meg.

2 Likes

Jeg får ikke signet opp da de bruker Svensk BankID… Står Coming Soon men forstår at det allerede er en haug med folk som har signet opp / kjøpt…

2 Likes

Pepins.com kan melde om at aksjene de la ut ble utsolgt på 15 minutter til 33SEK stk. Jeg hadde litt lyst til å få være med på dette selv, så jeg var innom pepins.com hvert 30min for å sjekke om salget var lagt ut igår. Hele veien har jeg fått bilde under, også idag:

Jeg har også prøvd å verifisere min konto hos Pepins.com men for å få til det måtte jeg bruke BankID, men den Svenske typen med Svenske personnummer, noe som da ikke gikk. Jeg har prøvd å komme i kontakt med Pepins uten hell.

Kanskje dette er et tegn på at jeg muligens får muligheten til å kjøpe aksjer i dette selskapet billigere når de er notert? De fleste har jo troen på at den vil stige fra dag 1 på børs, noe som er “normalt” historisk sett. Kanskje denne gangen er det annerledes?

Uansett, litt frustrerende å ikke få kjøpt noe du ønsker å kjøpe…

2 Likes

Vi kan håpe på det, men er redd den vil åpne veldig høyt

Det vil eventuelt være veldig frustrerende for meg om det skulle bli slik, for da vet jeg at jeg ville kjøpe på 33SEK men ikke fikk muligheten…!

1 Like

Håper virkelig ikke den åpner veldig høyt, da må jeg nok bli sittende på utsiden en stund. 10% opp er greit, 20% blir jeg mere betenkt og med 30% opp tror jeg holder meg unna. Pepins.com er noe dritt…

1 Like

Vi har sett en tendens til at det åpner høyt, men faller litt tilbake, så gode kjøpe kan gjøres 1-2 uker etter introduksjon. Vi får se om det samme mønsteret gjentar seg her

Nå legges vel aksjene ut i 4 omganger så da kan vi få en pekepinn på interessen der. I første runde var interessen svært høy.

1 Like

Det mønstret der er ikke rart fordi mange vil bare være med på på dette, fordi spill-aksjene har en tendens til å nesten dobble seg første handelsdag. Får de den gevinsten er de fornøyd og selger. Etter hvert begynner de nye (ofte små-sparere som liker spill) som kjøpte disse aksjene å tvile, siden kursen faller litt etter toppen og selger seg så ut med tap. Dette blir en vond sirkel og nedgangen er et faktum over noen uker.

3 Likes

"
För presumtiva medlemmar utanför Sverige (ännu så länge kan Pepins bara godkänna medlemmar från EU eller EES länder) måste man istället för BankID proceduren inkomma med:

a. En vidimerad kopia på pass
b. En vidimerad kopia på ett officiellt dokument (på svenska eller engelska) som bekräftar din hemadress. Detta kan vara elräkning, fast telefonräkning eller lönespecifikation.
c. En sk TIN (Tax Identification Number eller Social Security Number) givet att detta finns.
d. En ifylld kundkännedomsblankett som kan laddas ned från pepins.com
e. En sk PEP blankett (Political Exposed Persons) som kan laddas ner från pepins.com
"

http://www.pepins.com/villkor/

2 Likes

Jeg vet ikke helt om jeg stoler helt på dette pepins-stedet. skulle jeg ta en evil-Alex tolkning av dette, kunne det bli noe slikt som dette:

Dette kan være en typisk måte å “trigge interessen” på, legg merke til at det står at de ble reserverte på 15 minutter.
Hvem reserverte dette? Mange, få? Venner?
Alle tror nå at interessen er skyhøy.

Så når neste transje legges ut vil kanskje det samme skje, folk prøver å få aksjer, men får det ikke til.
Slik presses interessen og kursen kunstig opp.

3 Likes

Det er i hvert fall 840 personer som har kjøpt, dessuten har Ny Teknik bundet seg til å kjøpe for 60 MSEK.

1 Like