Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Her skal dere få et dumt spørsmål. Er det fortsatt en god tanke å øke sin posisjon? Eller kan man se for seg en mindre nedgang etter denne dagen, akkurat som i forrige uke?

Det er det ingen som vet (om det blir en mindre nedgang). Hvis du planlegger å sitte lenge spiller det ingen rolle heller.

1 Like

Svaret er ja

Svaret kan like godt være nei også🤭

En gammel mann hjelper selvsagt en annen gammel mann:
Jeg limer inn det jeg skrev på fundamentalstrengen to dager tilbake:

Jevnlig kan det leses på PCIB-småpratstrengen at selskapet er en skjult juvel for aksjemarkedet, og at dette skal være forklaringen på at kursen er der en er. Og hvem sin feil er det?

PW – selvsagt!

Jeg er ikke enig i noe av dette!

«Alle» som er i aksjemarkedet over tid kjenner PCIB, både fordi selskapet var børsvinner på tampen av 2016 og -17, og fordi media, spesielt Finansavisen jevnlig har spandert halve og hele sider på PCIB. Og skulle noen ha oversett alt dette har denne høsten være PCIB-høsten framfor det aller meste på Oslo børs.

Jeg har uhemmet anbefalt PCIB for familie, (aksje)venner og kjente, hvorav enkelte er aktive i markedet og har økonomi til å kunne gå rett inn på T-50.

Resultatet er magert. Bare to børsaktive er blitt aksjonærer – med firesifrede poster.

Ikke en med store lommer og ikke en aksjeløs med romslig økonomi har latt seg overtale.

Min konklusjon er at uforståelig lave kurser og – inntil nylig – uforståelig lavt volum, ikke skyldes at PCIB er ukjent for aktørene på Oslo børs, men at det sitter langt inne å få disse til å løfte blikket fra olje/-oljetilknyttet, shipping og sjømat – de sterke sektorene i norsk næringsliv.

Er aksjemarkedet et fremmed sted er terskelen høy for å begynne med noe så uforståelig og usikkert som biotech.

Nyheter har løftet kursene for PCIB og andre biotech de siste ukene, men etter det jeg har fått med meg er det utlendinger som er driverne i PCIB sin kursoppgang, ikke norske investorer

En stor avtale med internasjonal farma vil rette på dette, i det minste for selskapet som oppnår dette, men den varige forandringen kan bare komme om dem som daglig jobber med investorene, meglerforetakene, setter biotech på sin dagsorden ved å investere i egen kompetanse – herunder kvalitetsanalyser – og markedsfører biotech for sine kunder.

Jeg mener at norsk farma/biotec har muligheter til å bli en ny norsk kunnskapsbasert industri, men da trenger sektoren å komme inn i varmen hos norske industri- og finansmiljø, meglerforetakene inkludert.

DNB sin «Nordic Healthcare Conference», denne uka er et positivt tiltak, men en svane gjør ingen sommer.

Vi som har pengene våre i biotechselskapene og hjertene vårt knyttet til den forskjellen disse selskapene kan gjøre for alvorlig syke mennesker, har en jobb å gjøre overfor de meglerne vi bruker, og spesielt overfor de meglerne som har analyser som en del av sine produkter.

Dere vet hvilken megler jeg bruker og da vet dere hvem jeg jobber mot, men det trenges en felles innsats som jeg oppfordrer alle med biotechaksjer å være med på.

1 Like

Det viktige etter i morgen, er at katten er ute av sekken.

Noe som betyr stoerre sjanse for medieomtale og avtaler.

8 Likes

Jeg bruker Pareto som du vel har merket deg. Som mangeårig kunde kjenner jeg en del mellomledere som jeg kontaktet på telefonen om fortalte at jeg brente for en sak som jeg ønsket å få løftet innen Pareto til riktige beslutningstakere.

Alle var imøtekommende, men ettersom dette ble sendt tidligere i uka har jeg ikke fått noen tilbakemelding - så langt.

mvh

nike

Dette er brevet mitt:

"Pareto bør etablere kompetanse og analysekapasitet på farma/biotech.

Forslaget mitt vil i første omgang ha karakter av et samfunnsbidrag som kan utvikles til et større forretningsområde enn det er for Pareto i dag.

Pareto er sterk på de samme områdene som norsk næringsliv, norske investorer og norsk media er sterk – på olje/oljetilknyttet, shipping og fisk. Det var denne styrken som gjorde meg til Paretokunde i 2005.

Biotech er bitteliten på Oslo børs, men det betyr ikke at Norge mangler kompetanse. Jeg viser spesielt til Oslo Cancer Cluster (OCC), som er utgått fra Radiumhospitalet.

OCC anses som et av verdens ledende sentere (cluster) for kreftforskning.

Radiumhospitalets forskningsstiftelse, et (aksje)fond som er fødselshjelper når OCC-prosjekter blir aksjeselskaper, produserer jevnlig podcaster fra virksomheten i OCC og de børsnoterte selskapene utgått fra OCC. Den siste, nr 104, kom i forrige uke, hvor produsentene snakker med Kristian Berg, forskeren som står bak teknologien som Photocure og PCI Biotech er tuftet på. Han har flere ideer og prosjekter i ermet etter 35 år som kreftforsker. Intervjuet er lærerikt og hørverdig.

Biotechselskapene på OSE er stort sett tuftet på forskningen fra OCC, eksempelvis NANO, PHO og PCIB. Nye prosjekter/selskaper under utvikling på OCC vil i sin tur finne veien til OSE, fordi dette er hovedkilden til finansieringen av utviklingen av selskapenes prosjekter til kommersielle produkter/behandlinger.

Dette kan gi grunnlag for en ny kompetanseindustri i Norge, men disse selskapene mangler oppmerksomhet fra alle finansmiljø, Pareto inkludert. En følge av det er at finansieringen blir usikrere og dyrere enn den burde ha vært om finansmiljøene hadde vært mer på banen. Et eksempel er PCIB hvor den siste T-50 listen jeg har tilgang til viser at 36 av T-50 er private aksjonærer og private små investeringsselskaper a.la de selskapene jeg har eid og forvaltet med konti hos Pareto.

Jeg mener at norsk farma/biotec har muligheter til å bli en ny norsk kunnskapsbasert industri, men da trenger sektoren å komme inn i varmen hos norske industri- og finansmiljø.

Dette kan Pareto bidra til."


blocked.gif

53 Likes

Støtter i utgangspunktet iniativet, men samfunnsoppdrag og meglerhus er en sjelden kombinasjon.
Meglerhus trenger økonomisk motivasjon for ta grep, og inntektene her ligger i rådgivning og tilrettelegging av emisjoner og M&A. 2. håndsomsetningen gjennom det ordinære meglerapparatet er i disse aksjene er sett over tid svært laber så jeg tror det er vanskelig å få meglerhus til å ansette spesialiserte og dermed også «kostbare» analytikere. Så det er nok også slik at de investorene som bare bruker nettmeglere og fokuserer sterkt på minst mulig kurtasje bidrar til at det ikke er flere analytikere og meglere som fokuserer på bioteksektoren på Oslo Børs.:man_shrugging:

2 Likes

Eksempelvis er det 1000 stk som har hørt om pcib i dag …
I morgen 5000 stk.
Viktig…JA.
Aksjen jan gå mange ganger,bare på at flere oppdager pcib.

6 Likes
15 Likes

Når er presentasjonen imorgen?

15:00 til 15:25

1 Like

Hvem skal presentere den?

Per Walday CEO

4 Likes

Selv om jeg er 80/20 i PCIB/PHO, er jeg mer interessert i hva Schneider i PHO har å berette. Har liten tro på at PCIB presentasjonen vil booste selskapet i morgen.
Kursutviklingen dras nå opp av utenlandske meglerhus

La denne inn på PHO men den omhandler PCIB også.

ufo326

1

1m

Show me the money gjelder ikke lenger.
Mange års mistro og fullstendig neglisering av PHO er historie.

Det er vel mange års negativt aksjemarked mot selskapet som skal reprises nå og det tar kanskje noe tid.

Selskapet er ikke til å kjenne igjen under DS sin ledelse og utlisensiering av Cevira til et kinesisk selskap…

Og nå terapautisk effekt også.
Her kommer det en rapport 1H2020.
Hører en på Kristian Berg i podcast 104 så forstår en godt at der kan være en sammenheng med terapautisk effekt både når det gjelder PCIB og PHO.

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-104

Selv om der er forskjell på disse 2 teknologiene (PDT dreper kreft direkte med laser , PHO… mens PCI bringer forsterket medisin målrettet inn i cellene , DELIVERY , PCIB) så er jo selve belysningen med laser den samme.

Så forutsatt selve laseren er det samme prinsippet (lyslengde og tid fraviker kanskje) i de to selskapene så kan det være samme prosessene som oppstår.
Berg sier noe slik at ved belysning så aktiverer en alt som kan krype og gå av imunforsvaret så her skjer det tydligvis betydelige effekter.

I pågående studie i PCIB (RELEASE) så får en kanskje som en bieffekt tallfestet størrelsen på denne effekten da studien er randomisert og det vil være et visst antall pasienter med spredning (abscopal effekt)
Så det som kommer ut av PCIB sitt RELEASE studie kan kanskje i stor grad gjelde for PHO også?

Lykke til

1 Like

Enig med yrune. Syns det kunne være interessant å vurdere et «worst case». Og nei, ikke et «alt går til helvete»-case. Det gir lite…

For eksempel hva hvis AZ ikke får indikasjoner på at de kan videreføre resultatene til andre områder? Ikke sett at det har blitt diskutert.

Jeg er absolutt bull, og føler at indikasjonene så langt tyder på at det vil bli en avtale. Selv har jeg kanskje mest tro på @Snoeffelen sine upfront+milestones dersom det viser seg at dette «kun» blir for «oncology models»…

2 Likes

er denne delt her?

15 Likes

PCIB partner BioNTech stiger nye 11% i USA og har vel nå en market cap som nærmer seg 70 mrd kroner. mRNA er tydeligvis veldig i vinden om dagen!

Så kan vi jo bare spekulere hvilke av de 7 pre-kliniske programmene innen mRNA PCIB er involvert i.

11-12-2019%2021-57-37

23 Likes

Bra exposure. 17 abonnenter. :slight_smile: