Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Som feks AstraZeneca så får du i pose og sekk,fantastisk revolusjonerende teknologi pluss utbytte.

1 Like

Det er nok den optimale løsningen sett ut fra et rent investor-synspunkt at selskapet en sitter tyngst investert i blir kjøpt opp. Deretter kan man plassere gevinsten i “neste kandidat” osv. Skulle det skje at PCIB blir kjøpt opp for f. eks 30 mrd i 2020 har jeg personlig et par andre kandidater enn NANO øverst på blokka. Nå er nok noen gode utlisensieringsavtaler et mer realistisk scenario enn oppkjøp på kort sikt da.

4 Likes

Selge hele PCIB, for kun 30 milliarder kroner? Altså, 810kr pr. aksje.

Det vil være skuffende, synes jeg. Det vil rett og slett være trist og leit om ny og revolusjonerende teknologi, forsket frem av våre beste kvinner og menn gjennom flere tiår, skal gis bort til utenlandske aktører på slikt billigsalg.

Det vil selvsagt kunne være fristende for den enkelte investor å cashe inn dersom kursen når slike nivåer, men det kan jo enhver velge å gjøre ved rett og slett å selge sine egne aksjer, uten at hele selskapet blir solgt av den grunn.

11 Likes

Kjøp AZ 30 mrd er riktig på korrsigt!

Det var ikke jeg som kastet frem dette tallet, men det er ikke utenkelig at et bud i den størrelsesorden kan komme etterhvert.

2 Likes

Er det noen på dette forumet som tror at Fondsavanse sin eierandel på 10,09 % er tilfeldig?

Iallefall ikke jeg, og derfor mener jeg at enhver diskusjon om salg av PCIB er like sannsynlig som at jeg klarer å treff månen med hagla mi!

3 Likes

Hvis vi skal selge, hadde det vaert og haape at alle BP selskapene innser verdien av PCI teknologien paa samme maate som vi gjoer, slik at vi slipper og ta stilling til ett skambud fra AZ alene.

Og dette er helt sikkert paa gang, for etter at PCIB og AZ offentliggjorde samarbeidet, analyseres nok PCIB opp og ned om dagen av de andre BP selskapene. Dette kan lede til at PCIB blir superhot i bransjen i loepet av 2020, slik jeg har spaadd tidligere. Og superhot vil bety hoeye bud, eller mange avtaler, som vil lede til en hoey PCIB kurs. Smoer dere med litt tolmodighet, og gi det litt tid, saa er vi der;-))

6 Likes

Tror nok du overdriver skyteferdighetene dine (og hagla di) litegrann nike :wink:

2 Likes

Nike du plassere FF helt feil.

Jeg er 100,00 % sikker på at jeg ikke treffer månen med hagla mi, og jeg er 100,00 % sikker på at Fondsavanse vil blokkere ethvert oppkjøpsforsøk!

1 Like

Det kommer an paa hvor stort budet blir. Blir det heoyt nok, kommer alle til og si ja.

Snoeffelen har tidligere skrevet om hvor mye BP har og er villige til og investere i en leveringsteknologi som faar immunterapi og kreftvaksiner til og virke. Og det var ikke smaapenger akkurat. Det var saa mye, at jeg toer ikke og gjenta det;-))

3 Likes

Kommer du med slike utsagn kreves det linker og dokumentasjon ! Ellers et det bære bla bla.

2 Likes

Det er umulig og finne igjen innlegg som ble skrevet for mange maaneder siden. Det tar for lang tid.

Jeg synes det er ganske enkelt å ta stilling til et eventuelt skambud fra Astra Zeneca. :blush:
Det er ikke vrient i det hele tatt. Ikke selg.

Skal vi først selge, så må det være for en meeeeget voksen pris, som reflekterer selskapets verdi.
Hvis ikke er det jo bedre å bare la det være. Det er min mening, i alle fall.

5 Likes

Dokumentasjonen finner du i aksjeloven som bestemmer at en eier som eier ni tiendedeler eller mer av aksjene og stemmeretten i generalforsamlingen kan tvangsinnløse de øvrige aksjeeierne.

Det er ingen tilfeldig årsak til at Fondsavanse eier 10,09 % av aksjene i PCIB.

Forøvrig samsvarer denne eierandelen med Erik Must sine uttalelser om hensikten med eierskap.

4 Likes

Hvordan verdsetter man en ny og revolusjonerende leveringsteknologi som kan optimalisere mange titalls, kanskje hundretalls, medisiner?
Ikke bare innen kreftsykdom, men på utallige medisinske områder.

Har egentlig farmagigantene penger nok? Til å betale en fair value for det fremtidige potensialet som PCIB om noen år, og jeg understreker om noen år, virkelig kan være verdt?

BigPharma har jo ikke hundrevis av milliarder i hard cash, til å betale up front.
Og ingen vil vel sprenge banken helt ut i verdensrommet uten å VITE nøyaktig hvordan og om teknologien vil fungere.

Det er stor sannsynlighet for at den første avtalen/de første avtalene vil dreie seg om begrensede områder/deler av PCIB-teknologien, med varierende grad av eksklusivitet.
Det bør kanskje være mer interessant å diskutere hva slike avtaler vil gi av penger inn, både upfront og ved milepæler, hva dette vil gjøre med aksjekursen og hvile muligheter det vil gi selskapet.

13 Likes


Linken til @Hod nå virker det.

3 Likes

Takker! Logger herved av for i dag, skål!

1 Like

I’m sorry, i fail to believe that if pcib is sold for 30mrd that is disappointing. I think we need to come down to earth a little bit. 30mrd couldn’t be seen as anything but an absolute smashing success. If we get that much, i and many others who bought in 2016 are laughing. I am not selling anything any time soon, but we also need to operate in the real world.

12 Likes

Skråsikkerheten som nike opptrer med deler ikke jeg. For AZ er det slik at om de vil sikre seg denne teknologien så er det bare å legge inn et høyt nok bud. (og da snakker jeg ikke om skambud).

De er ikke avhengig av å eie 100 % av PCIB heller. I det de passerer 50 % har de sikret seg at ingen av de andre BP stikker av med teknologien. Passerer de 66.7 % kan de endre navn, vedtekter og styre etc uten at jeg tror dette er så viktig for dem. De kan nok også leve godt med å ha minoritetsaksjonærer som tilsammen eier både 10, 20 og 30 % av aksjene med seg på laget.

Det er betryggende for oss småaksjonærer å ha Must på laget fordi han ikke vil selge PCIB for småpenger. Kommer det et godt bud på aksjene har vi likevel alle det privilegiet at vi kan selge eller sitte med som minoritetsaksjonærer i et datterselskap av AZ. Det finnes eksempler innen biotek på at et BP har forlenget en budfrist over mange år pga minoritetsaksjonærer som biter seg fast. Om noen vil gjøre dette i stedet for å ta gevinsten og investere i f. eks noen av de mange andre spennende selskapene i OCC får være deres sak :slightly_smiling_face: Så finnes det selvsagt tusen meninger om hvor høyt et bud må være for at de skal sikre seg en gitt prosent av aksjene :slightly_smiling_face:

5 Likes