Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Skulle de sende børsmelding på dette, eller var det første pasient under behandling?

1 Like

Når første pasient er innrullert!

7 Likes

Første pasient i USA blir børsmeldt såvidt eg husker. Det nærmer seg…,

10 Likes

Denne TRL skalaen er vel mer ment som en forklarende modell på hvor langt ut i prosessen teknologiene har kommet. Hvor TRL 9 for PCIB vil være full markedsgodkjenning med etablert logistikk og produksjons fasiliteter operativ.

Grunnen til at jeg tar denne frem er at vi kanskje overvurderer FirmaNac og tildels FirmaVacc hvor den befinner seg på skalaen når vi snakker om verdsetting. Produktene er uten tvil veldig god, men vi må ikke glemme at teknologien fortsatt er i tidlig fase og vi har en LAAANG vei å gå til TRL 9.

  • FirmaVacc vil på denne skalaen være på TRL 6 grunnet testet på friske mennesker med økt imunrespons).

  • FirmaNacc vil nok havne på TRL 5 grunnet testet ut pre-klinisk på dyr.

I Bio-tech tidslinje vil det fort gå flere år pr nivå grunnet biologiske forhold. Først skal sikkerhet testes ut, så skal man finne riktig effekt, for til slutt så skal man randomisere behandlingen opp mot SoC. At det tar minst 10 år før full godkjenning på FimaNacc produktene som AZ har dreve på med pre-klinisk er ikke utenkelig.

1 Like

En vei å gå ja, men sett potensialet og hvor mange som har forsøkt og feilet med levering synes jeg snakk om verdsetting holder vann. Det er også tidligere avtaler funnet frem av Snøffelen vist.

5 Likes

Vi visste fra Q3 at første US site var åpent. Det er første innrullerte pasient som skal børsmeldes.

4 Likes

Du har rett, det er ikke all informasjonen som fester seg hos meg.
Fra Q3-rapporten: "The study will be executed in approximately 40
clinical sites, of which 23 European and US sites had opened for recruitment by mid-November"

http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2019/11/PCI-Biotech-Q3-2019-Interim-Report.pdf

3 Likes

Skjønner.

Men er det ikke like greit å bruke hvilken klinisk fase de er i som utgangspunkt og se det opp mot tilsvarende produkter?

Isteden for et guesstimate basert TRL fra NASA som ikke tenkt benyttet på medisinutvikling?

Helt klart… Man velger jo selv hvilke modeller man velger å forholde seg til. TRL modellen kan brukes til “alt” av ny teknologisk utvinning som sådan. Jeg ble f.eks orientert om denne modellen fra en kar som diskuterte fremtidens energiteknologier i forhold til dagens teknologi og hvor de befinner seg i løypen. Sann sett passer modellen fint for å sette ting i perspektiv.

2 Likes

tnx @StockDZ :hugs:
dette dokumentet hadde jeg ikke fått med meg!

Event: 17th International Photodynamic Association World Congress, 2019,
Cambridge, Massachusetts, United States

Proof of concept
Kombinasjon lysbaserte terapier til
behandle kreft i bukspyttkjertelen

konklusjoner
Vi har vellykket demonstrert opptaket av fotosensibilisatoren TPPS2a av PANC-1-celler og dets akkumulering i endolysosomer som et essensielt krav for bruk i PCI.
I tillegg demonstrerte vi omfordeling av TPPS2a etter lyseksponering i tråd med lysosomal forstyrrelse.
Saporin monoterapi induserte minimal toksisitet for PANC-1 celler
mens TPPS2a alene demonstrerte en konsentrasjon og lett doseavhengig toksisk effekt.
Bemerkelsesverdig, kombinasjonen av saporin + TPPS2a + lys (PCI-protokoll) i subdødelige doser, resulterte i nesten en femdobling av den cytotoksiske effekten sammenlignet med begge monoterapiene.
Samtidig forbedret PCI den cytosoliske tilførselen av saporin, og effekten av den ble økt som en funksjon av belysningstid og saporinkonsentrasjon.
Til sammen antyder resultatene at TPPS2a-PCI av cytotoksiske medikamenter som saporin oppnår en synergistisk effekt som er større enn at enkeltbehandlinger er mer effektive i å inaktivere kjemo-resistente kreftceller i bukspyttkjertelen.
Ytterligere analyse som involverer klinisk godkjente kjemoterapeutiske midler og mer komplekse biologiske modeller er nødvendig, men PCI har vist løfte som en mulig ny kreftbehandling i bukspyttkjertelen.

If the cancer is detected at an early stage when surgical removal of the tumor is possible, the 5-year survival rate is 34%. About 10% of people are diagnosed at this stage. If the cancer has spread to surrounding tissues or organs, the 5-year survival rate is 12%. For the 52% of people who are diagnosed after the cancer has spread to a distant part of the body, the 5-year survival rate is 3%.

US - It is estimated that 45,750 deaths (23,800 men and 21,950 women) from this disease will occur this year . Pancreatic cancer is the ninth most common cancer in women and the tenth most common cancer in men. It is the fourth leading cause of cancer death in men and women. It accounts for 7% of all cancer deaths .

Europe
The number of deaths from pancreatic cancer has almost doubled in the past three decades and it now claims the lives of over 90,000 EU citizens every year . Forecasts predict that this dreadful disease shows no sign of relenting either, with the number of cases and deaths both estimated to increase by 40% by 2035.

I 2018 var det 909 mennesker som fikk bukspyttkjertelkreft i Norge, 479 menn og 430 kvinner.

Fem år etter at pasienten har fått diagnosen er det nå 10,9 prosent av mennene og 10,5 prosent av kvinnene som fortsatt lever.

13 Likes

Det er vell ikke alt som bør ta 10 år?
Hvor kort tid kan problemstillingen under ta?

Skrevet av polygon
(https://beta.tekinvestor.no

Jeg innbiller meg ikke at Einarsson kom med diabetesspekulasjonen etter å ha lest min post på TekInvestor, men det var faktisk jeg som ropte “Insulin!” her før Einarsson nevnte det i podcasten.

Grunnen til at jeg nå har så stor tro på AZD8601 er at dette er en medisin vi vet eksisterer, og som vi vet at AZ faktisk kan teste preklinisk veldig raskt og enkelt, og det stemmer også fullstendig med “biologisk legemiddel produsert inne i kroppen”.

Dersom denne medisinen blir standardbehandling for f.eks. diabetiske fotsår og etterbehandling av infarkt-pasienter, så tror jeg dette er et like stort marked som diabetes type 1 - det er i alle fall i størrelsesorden ENORMT.

Extremely interesting find @StockDZ, and as further ellaborated by @JAXI - promising with respect to future treatment of pancreatic cancer.

Moreover, Saporin, which is a toxin from the plant Soapwort, is the ‘chemotherapy’ component of this ‘proof-of-concept’.

Her er altså ikke noen BigPharma-patentert cellegift involvert. Hvis dette skulle funke godt ved en klinisk utprøving, ville jeg blitt særdeles bekymret om jeg var BP med cellegift som min store inntektskilde.

Enda en grunn for BP til å forsøke å skaffe seg rettigheter til hele eller deler av PCIBs teknologi💪

13 Likes

Enig. Dette har vi diskutert før på forum. Gallengang og buksyttkjertelkreft har flere likhetstrekk, vanskelig å behandle, lav overlevelse, hulromskreft som kan belyses, få som kan opereres. Det er ikke overraskende at det er bevist preklinisk effekt, men svært lovende å se likevel.

Ser minst to spor her, som kan følges parallelt.

  1. Blir fimaChem godkjent for gallegangskreft, kommer helt sikkert noen leger å prøve off-label på pancreas.

  2. Eget studie på pancreaskreft.

Det kan tenkes at potensielle partnerdiskusjoner på fimaChem involverer diskusjoner på hva blir neste indikasjon og at pancreas er en het kandidat, kan det ikke være noen tvil om.

Som @jaxi viser er jo pasientgrunnlaget vannvittig høyt og inntekspotensialet dermed enormt.

13 Likes

Kan en av tankene til PCIB være å selge indikasjonen i gallegangskreft for så å begynne rett på igjen med pankreas samt økt fokus på fimaVACC og NAC?

4 Likes

kan man tenke seg at ved en godkjennelse av RELEASE studiet for GGK så kan man oxo forsøke å behandle for bukspyttkjertelkreft, som en “off label” behandling, Siden man sitter på dette Proof of Consept ?

image

EDIT du var på “off label” banen før meg @Investor :wink:

8 Likes

Vel, i foelge Kristian Berg saa virker det paa alt de har testet det paa saa langt;-)) Og PCIB har bevist at vi leverer baade i fimaChem, fimaVacc og fimaNac. Hvilke andre bevis trenger du?

1 Like

solo
Om alt funker slik du hevder så er kursen på aksjen direkte latterlig så her er det nok som en skrev tidligere her på forumet noen som selger skinnet FØR bjørnen er født!!!

Alltid noen som hopper av skiheisen før den passerer første masten. Det kalles høydeskrekk. Kristian Berg skal man lytte til.

6 Likes

Jeg kjenner en luring som tror på ordtaket at “Det er aldri feil å ta gevinst”.
Han kjøpte på 26 og solgte på 29. Slik har han holdt på i 20 år.
Da han stolt fortalte om gevinsten sa jeg at jeg ikke selger under 1000kr.
Da var det 35X til 1000.
Nå er det 12X og plutselig låter det ikke like vilt :slight_smile:

21 Likes

Jeg synes aksjen var sterk før nyttår, men dette var en ellevill start.
Jeg lurer på hvilket nivå vi får en korreksjon, antar det kommer en, men det ser ikke ut til at det blir før 100.
Jeg selger uansett ikke, det får bære eller briste, men nå tar snart PCIB snart igjen Funcom😀
Inngangsverdien i Funcom var 3,18x av inngangsverdi i PCIB.

4 Likes