Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Det er jeg enig i. Men en nåverdi av en avtale med AZ innen NAc på kr. 17,- pr. aksje er nesten like useriøst.

4 Likes

Bare at Falck er så positiv til NAc-avtale, med sin lange erfaring, bl.a. fra AZ, sier mer enn nok for meg. :+1::sunglasses:

Så får tiden vise hva slags avtale det (evt) blir… :ok_hand::star_struck:

7 Likes

Det er overe 100 % til kurs på analysen, og kommer det noe som gjør vi starter og bevege oss, så vil det sikkert påvirke analysen og, så her er det bare å gjøre som analysen sier…

Løp Å kjøp :wink:

redigert: eller slutt å selg :wink:

4 Likes

Tenker han så enkelt som dette:

10% NAc verdi av 86 kr er 8.6kr. 50% for avtale. 36mill aksjer *8.6kr * 2 (blir et avtale er det 100% for avtale) = ca 600mill i up front ved avtale? Veldig forenklet men ikke utenkelig?

Man regner aldri med bare upfront når en skal beregne verdien av en avtale. Når Vacc og Nac er regnet med så lik verdi er det et uttrykk for at han ikke har regnet inn det han selv tror på mener jeg.

5 Likes

17 kroner aksjen tilsvarer en nåverdi på ca. 600 mill, ja. En avtale med up-front på 600 mill vil jo nødvendigvis være større.

3 Likes

Hva skal han regne inn? Signaleffekten denne valideringen av teknologien vil ha? Det er jo umulig, tenk på et tall.

Dere må bare innse det, å regne inn en nåverdi per aksje med så mange ukjente lar seg ikke gjøre.

6 Likes

@uselessh :
Umulig å regne inn ja, men hvis en først skal regne inn noe må man gjøre seg opp en mening av upfront, milestones og evt royalties. (Mitt svar var til han som mente han hadde regnet inn en upfront på 600 mill).

Når man ikke vet noe om bredden på avtalen er dette et umulig regnestykke. Derfor tror jeg han ikke vil/tør å legge inn omfanget av en bred lisensavtale med eksklusivitet som er det han signaliserer at han mener kan komme. Naturlig nok. Jeg mener Pål har et greit kursmål pr i dag, så får enhver (helst med litt edruelighet) gjøre sine egne regnestykker :wink:

Når du refererer til “dere” som et direkte svar på mitt innlegg kan jeg forresten opplyse om at jeg er bare en person, men jeg ser at du er en av de på chatten som elsker å innta en ovenfra og nedad-holdning til alle på småprat. Det morer meg like mye hver gang. Det finnes mange dyktige folk her som jeg lytter til, selv om det ofte drukner i støy. Sånn sett er småprat og chatten nokså like🤣

8 Likes

I forbindelse med at AZ navnet ble offentliggjort, og samarbeidet ble utvidet til utenfor onkologi var det en del diskusjoner på hva de kunne få til på bare 6 uker.
Per nevnte på spørsmål at de kunne putte data i modeller og gjøre noen analyser, men dette kunne de vel gjort uansett?

I går ble det trukket frem av Falck at han trodde AZ hadde opsjon innen onkologi. Kan det tenkes at denne meldingen om utvidelse, og offentliggjøring av navnet var en form for juridisk manøver som sikret opsjon på FimaNac eksklusivt for alle sykdomsområder? Om de hadde en klausul i eksisterende avtale om opsjon, vil kanskje en utvidelse utenfor onkologi bli med samme opsjon?
Hvorfor sa de bare utenfor onkologi, og ikke spesifikt hvilke områder/sykdommer de ville sjekke? Jeg tror muligens dette ble gjort for å være sikre på at de har førsteretten på dette uansett hvor de ønsker å benytte det.
Med en slik utvidelse, og en opsjon frykter ikke lenger AZ at andre skal sikre seg avtale før dem, og er derfor ikke redde for at navnet sitt blir offentliggjort.

Dette forklarer kanskje også hvorfor Per var så usikker på Q4 da han ble spurt om øvrige samarbeid innen FimaNac. Noen nye, noen vil bli avsluttet og noen vil gå over i klinisk, men kanskje han ikke burde si for mye om det nå. Kan det tenkes at de nå bare sitter og venter på at AZ skal bestemme seg for hvor mye av kaka de vil ha, og etter det kan vi se både nye prekliniske og videreføring av eksisterende avtaler?

Ser frem mot en særdeles spennende sommer/høst! :blush:

17 Likes

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-104

Hva kan PCI-teknologien brukes på?
Tid 34 30
Kristian Berg …alt virket.

Tid 50 10
Einarsson spekulerer rundt forhandlingene med AZ.
Bl.annet diabetes

Tid 55 40
Einarsson spekulerer rundt tilfellet hvor AZ måtte ha interresse av å by på hele selskapet eller deler av det.
Tolker Einarsson dithen at AZ sansynligvis må betale hva hvert enkelt sykdoms-område vil koste og at billigsalg ikke er aktuelt.

Anbefaler å høre gjennom spørsmålsrunden på slutten av denne podcasten.

5 Likes

Eksklusiv avtale i Fimanac ?
Hva med de andre partnerne i Fimanac ?
Skal de bare takke for seg og gi opp flere års arbeid ?
Jeg lukter budkamp.

8 Likes

Vi er helt på linje, og den siste setninga var ikke spesifikt retta mot deg. Men ta det så personlig du vil, det var på ingen måte en ovenfra-ned holdning. Det handler om at jeg er usannsynlig lei av bunnløse milliarder og drømmerier. Når man da først får en proff som ser på det, så blir det useriøst fordi det ikke matcher egne forventninger? Da mener jeg man ikke har forstått hvordan analytikere må jobbe med dette.

3 Likes

Hvis du leser mine innlegg ser du at vi ikke er uenige om det. Når jeg “tar det personlig” så var det fordi ditt innlegg kom som en “reply” til meg :slightly_smiling_face:

2 Likes

Falcks poeng er vel at hvis først AZ ser verdien i teknologien så ønsker de ikke å dele den med noen andre. Da går de all-in. Synes uttalelsen “keep them happy but not lazy” var interessant. Med det mente han at big pharma ikke ønsker å dele ut store summer up front, men heller ikke så lite at selskapet ikke er “fornøyd”. Så hva vil Hans Peter Bøhn være fornøyd med? Jeg tror som sagt vi snakker 300 -500 millioner NOK. Det ville finansiere selskapet for minst 5 år og tillate å etablere en egen pipeline feks på fimaVacc.

16 Likes

Jeg tror ikke på noen budkrig. Jeg tror Pål treffer klokkerent med sin spekulasjon om en bred eksklusiv avtale. Det blir gull i tilfelle.

Det med “keep them happy but not lazy” er nok enda mer treffende der man inngår en avtale i tidlig fase der det minste selskapet selv skal gjøre mye av arbeidet videre.

7 Likes

Hva tror du BioNTech vil synes om det ?

4 Likes

BioNTech vil synes det var kjipt at AZ la såpass mye penger på bordet at PCI Biotech ble nødt til å avslutte samarbeidet deres… :moneybag::joy::joy:

4 Likes

De er nok ikke happy men blir avtalen først signert er det for sent for dem. Det blir annerledes hvis de legger inn bud på hele selskapet. Da går det an å gi et høyere bud.

5 Likes

Nemlig. Og BioNTech har større muskler på lur (Roche).
PCIB undertegner ikke en eksklusiv avtale med AZ uten å ha snakket med BioNTech.

9 Likes

Dette er et svært interessant spørsmål, @bamse - og trolig ganske relevant.

På et eller annet vis må dette være regulert i alle de prekliniske samarbeidsavtalene. Hvem ellers ville låne PCI-teknologien og legge ned masse arbeid og penger, for så å bli lempa ut sjøl om skulle være kommet fram til lovende resultater?

4 Likes