Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Samtlige samarbeidsavtaler innenfor området fimaNAc er fra PCIBs side meldt som prekliniske. At Merck (MSD), eller hvem det måtte være, skulle ha gått videre til klinisk utprøving uten at dette er registrert på clinicaltrials.gov og dessuten meldt fra PCIB, finner jeg fullstendig usannsynlig.

12 Likes

Dette er bare tull, vi vet godt at de har holdt på med utprøving på dyr og ikke har gått klinisk ennå. Kan godt være Merck, men tror det ikke. Passer med tid og tilknytninger i Norge, men dårligere med oppkjøp og pipeline/forskning.

Jeg husker meget godt bamses’ innlegg for ett år siden, med link til en nettside hvor PCIB var omtalt.

Når jeg skulle sette meg ned og studere dette nærmere dagen etterpå, var siden fjernet. :thinking::thinking:

2 Likes
4 Likes

Investor4784-8,3%

1

29d

Neste: Asia development strategi:

PW på Q1:

“We will be allowed to include hospitals in this study. I mean that’s – you can do that, that’s not an issue. The best way of doing it is what we’re discussing .”

“And as we have said earlier, we are looking at determining how we want to do this by the end of first half . So I will come back by the end of first half and tell you about this .”

Merk- de vil få lov til å inkludere sites - vil bestemme hva som er beste måte (underforstått, slik jeg ser det, med partner eller uten…)

Mine Jubel ord:Det er noen få dager igjen og både mulig Asia sites og Big Pharma avgjørelse ventes innen Juni. Drar seg til! Lykke til PCIB

Tenke seg til kombinasjonen spesialinvestor som nå bare har lommerusk igjen av PCIB aksjer og mulig gode nyheter! Jubel kombinasjon🚀

8 Likes

Jeg skrev mailer både til Journal Onklogie og Skuggedal 27. sept., og det var derfor dette ble slettet.

Journal Onkologie hadde Amphinex listet som “wirkstoff” i hele tre kliniske studier, og det er åpenbart feil. Dette hadde vi en runde på her på TI altså i sept. 2018. En i tidsskriftet svarte meg at det var en “programmeringsfeil” (post 6679 i fjorårets tråd). Det var åpenbart BS, og det interessante var hvordan denne manuelle feilen kunne oppstå, altså på hvilken måte ordet Amphinex hadde sneket seg inn.

Det er forøvrig @idioten som skal ha æren for å ha funnet dette først.

19 Likes

Ah, takk for oppklaring, Polygon :slight_smile:

1 Like

Jeg hadde en lengre mailutveksling med Antje Blum i Journal Onkologie den dagen, hvor jeg virkelig prøvde å fiske etter info, men hun tviholdt på idiotforklaringen:

Antje Blum, Journal Onkologie:
thank you for your mail, this happened due to a programming error.

It has been fixed and won´t happen again:

We are very sorry and thankful for this important hint!

Meg:
Thank you for a swift reply. As a co-worker commented, it is very curious why your computer code contained something like "IF some drug THEN replace with Amphinex END” :wink:

Meg:
But it seems that this computer code is still in the working on:

Meg:
And here:

Antje Blum, Journal Onkologie:
….I am so sorry, evidently something went really wrong here.

It will be fixed asap, we promise!:wink:

Very kind regards!

Meg:
But I am still very curious to know how the word Amphinex actually got into your texts, as it does not seem to be anywhere it actually should be. I.e. Is it a copy-paste mistake, but from where?

Meg:
Sorry to bother you so much, but it is a peculiar coincidence that the three studies where Amphinex is wrongfully mentioned are all related to adenocarcinomic cancer. Does this give a hint to the origin of this error?

Antje Blum, Journal Onkologie:
…thank you for the hint, the IT department is on it now,

17 Likes

PCI har jo på mange kvartalspresentasjoner skrevet under fimaCHEM;
«Preclinical and clinical data supports the Notion of potential abscopal effects with fimaCHEM.
May be ideal for combination with checkpoint inhibitors»

Merck sin Keytruda (pembrolizumab) er jo en check point inhibitor.

Nå er riktignok BP top 10 avtalen listet under fimaNAC, men hvem vet, spekulasjoner er jo alltid spennende.

8 Likes

En kan jo spørre seg hvorfor de vil holde dette samarbeidet hemmelig? Om de fornyer nå igjen i slutten av Juni burde vi få noe informasjon ?

1 Like

Fordi?

Nå blir det litt repetering her, men jeg synes følgende var veldig overbevisende:

Bavarian-partner udvider forskningssamarbejde med…Roche?

Norske PCI Biotech, der i sommers indgik en aftale med Bavarian Nordic, har udvidet et forskningssamarbejde med et unavngivent top 10-medicinalselskab, der er blandt de førende aktører inden for lægemidler baseret på nukleinsyrer - en beskrivelse, der ikke passer på ret mange andre end Roche.

Det norske biotekselskab PCI Biotech holder kortene tæt til kroppen i forhold til et eksisterende forskningssamarbejde med et af verdens største medicinalselskaber, som netop er blevet udvidet.

Og dog.

I en pressemeddelelse skriver nordmændene, at man tirsdag har udvidet sit “prækliniske forskningssamarbejde med et ikke-oplyst top 10-medicinalselskab indledt i september 2015”.

Samtidig skriver PCI, at det unavngivne selskab er “en af de globale ledere i nucleic acid therapeutics” - altså lægemidler baseret på nukleinsyrer - en ordlyd som i øvrigt er gået igen i meddelelserne om samarbejdet i løbet af de seneste godt tre år.

Både DNA og RNA er nukleinsyrer og nucleic acid therapeutics er en betegnelse som bruges bredt om det hastigt voksende felt for lægemidler rettet mod RNA.

I samtlige celler i vores krop indeholder DNA vores genetiske information, som videregives til RNA, der bruger den til at få cellen til at danne bestemte proteiner. Nuværende lægemidler som små molekyler og antistoffer er rettet mod proteinerne, men med RNA-lægemidler går man ind et led tidligere i processen og blokerer det naturlige RNA, så proteinerne ikke dannes.

Beskrivelsen passer på ét selskab

Det er et felt, hvor der findes forskellige tilgange, hvoraf flere ser ud til at være nået til et modningspunkt og stå over for et egentligt gennembrud.

Flere biotekselskaber arbejder på området, og selvom flere af dem også har indgået partnerskaber med store selskaber som Novartis, Eli Lilly og Pfizer, så er det eneste store medicinalselskab, som med rette kan siges at være en global leder på området i sin egen kapacitet, schweiziske Roche.

De er blandt de førende selskaber inden for den RNA-tilgang, der kaldes antisense-lægemidler, hvor man bruger en kort, låst, enkeltstrenget sekvens af nukleotider - byggestenen i DNA og RNA - til at ramme den naturlige RNA.

Roches arbejde på området foregår ved den danske afdeling Roche Innovation Center Copenhagen, som blev grundlagt, efter schweizerne købte biotekselskabet Santaris, der var foregangsmænd på antisense-området.

PCI Biotech har i øvrigt siden 2013 haft franske Gaël L’Hévéder ansat som direktør for forretningsudvikling. Han arbejdede mellem 2007 og 2011 med forretningsudvikling i Roche.

Skal testes frem til sommer

PCI Biotech skal nu sammen med den unavngivne medicinalgigant - som måske, måske ikke er Roche - yderligere evaluere den synergistiske effekt af begge parters teknologiplatforme og fastslå, om biotekselskabets såkaldte firmaNAc-teknologi har potentiale til at øge den terapeutiske effekt af partnerens nukleinsyre-lægemidler.

Det skal foregå over en seks måneders periode frem til udgangen af juni 2019, og herefter vil man på baggrund af de genererede data evaluere, om partnerskabet skal udvides.

PCI Biotech har udviklet en fotokemisk teknologiplatform til levering af lægemidler ind i celler, som er bredt ud på tre spor: firmaCHEM, hvor man bruger den til målrettet levering af kemoterapi mod kræft, firmaVACC, hvor man bruger den til at aktivere T-celler i forbindelse med terapeutiske vacciner, og firmaNAc, hvor den altså bruges til levering af nukleinsyre-lægemidler.

PCI Biotech indgik i august et samarbejde med danske Bavarian Nordic, hvor man i prækliniske studier skal undersøge, hvorvidt PCI’s teknologi også kan hjælpe til at optimere behandlingen med Bavarian Nordics kræftvacciner CV301 og Brachyury.

Når de prækliniske resultater er klar, vil de to selskaber vurdere, om der er grundlag for yderligere samarbejde.

9 Likes

Når man leser om CV301 så virker det som om det skulle gått/går hånd i hanske med FimaVacc, ikke NAc.

Kunne vært fint å høre BraBritt, Kontorstol, Snøffelen etc sine tanker rundt dette.

En kort beskrivelse:
About CV301
CV301 is an immunotherapy candidate which is being developed under a CRADA with the National Cancer Institute (NCI). CV301 targets two tumor-associated antigens, CEA and MUC1, which are over-expressed in multiple solid tumors, including lung, bladder, colorectal and pancreatic cancers. CV301 is a poxvirus-based prime/boost vaccine that incorporates a modified version of vaccinia (MVA-BN, a proprietary technology of Bavarian Nordic) as a priming dose, followed by multiple fowlpox boosts, and encodes the TRICOM costimulatory molecules.

Preclinical data shows that MVA-BN vaccines encoding a tumor antigen transgene (like CEA and MUC-1) upregulate PD-L1 by mounting an immune response against a tumor target. The upregulation of PD-L1 is a marker indicating the tumor is under attack from T-cells, presenting an opportunity for a greater response in patients who might otherwise not benefit from treatment with a checkpoint inhibitor alone.

3 Likes

Top 10 er tross alt ikke særlig mange selskaper, omtrent 10 stykker skulle man tro. Og av de 10 er det nok noen som er mer sannsynlig enn andre.

Kanskje like spennende å spekulere i hvorfor man ønsker å holde det hemmelig.

4 Likes

Tja, dette top 10 selskapet har nok konkurrenter, og de trenger jo ikke fortelle sine konkurrenter hva som er deres problem/utfordring med ulike teknologier under utvikling.

1 Like

De to siste meldingene om NAC-avtalen med BP kom ca 2 uker før den utløp, så denne gang er vi på overtid…

Oslo (Norway), 15 June 2018 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company today announced that they are extending the preclinical research collaboration with an undisclosed top-10 pharma company, initiated in September 2015.

Oslo (Norway), 18 December 2018 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company today announced that they are extending the preclinical research collaboration with an undisclosed top-10 pharma company, initiated in September 2015.

På den andre siden har den også kommet melding etter avtalen har løpt ut, så…

Oslo (Norway), 18 January 2018 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company today announced that they are extending the preclinical research collaboration with an undisclosed top-10 pharma company, initiated in September 2015.

Men samarbeidet har gått over 4 år snart, så bør vel snart materialisere seg noe her.

7 Likes

Din vurdering kan befestes med at Per uttalte på GF at alt som går i klinikk børsmeldes av selskapet selv.

4 Likes

Ja, riktig. Har også tenkt at dersom Waldays signaler om endring i denne partnerrelasjonen skulle materialisere seg i utlisensiering for klinisk formål, så er det kanskje mer sannsynlig at melding kommer nærmere halvårsskiftet. Men for all del, den kan sjølsagt også komme etter børsslutt idag. Det ville jo være symbolsk om det skulle skje nærmest nøyaktig på det tidspunktet sola “snur”.

8 Likes

Har ikke Roche kjøpt et selskap for noen år siden som driver med levering? Diskutert mye på forumet dette. Har inntrykk av at top tre er Roche, Astra Z og Merck og ingen som skiller seg klart ut.

1 Like

Spennende tider. Blir det fimaNac, eller fimaVacc som hanker inn den foerste avtalen med upfront payment?

2 Likes