Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Er det belåningen som gjør at du får noia?:joy: Casen er jo bull, aldri har vi stått sterkere, jeg tror at inne sommeren er omme har det skjedd mye spennende :slight_smile:

6 Likes

Ja, jeg har ikke lagt skjul på at jeg er belånt og tåler ikke så mye nedgang som jeg gjorde før emisjonen.

Man skal huske kursen gikk fra ca 55 NOK og var faktisk intradaq ned i 18-19 NOK en skarve stund og vi er fremdeles ikke mye høyere enn det over et halvår etterpå…

Jeg prøver bare å forklare hvorfor kursen er der den er i dag. Hvis alt var så fantastisk ville vi ikke se en annen kurs?

Jeg er med ut Juni og så får jeg ta en realitycheck 1.Juli om hvor kursen står og hva av nyheter har kommet.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at hvis sommeren ikke gir uttelling vil det bli enda tøffere framover.

1 Like

Warren Buffet mener de tålmodige tar verdiene fra de utålmodige. De største investorene i PCIB er alle tålmodige, og forutsetningsmessig de best informerte. De sitter.

Herlig at mens børskursen senkes ned av de utålmodige har fundamentalverdiene en sterkt stigende, men underliggende utvikling, som ikke synes direkte.

Kun ved å forstå hva som ligger i at PW har sagt at fimaVACC-resultatene er bra, og vi vet at fimaCHEM har gått videre, både på safety og MOS, er det lett å se at gevinstpotensialet til PCIB er økende.

Differansen mellom børskurs og fundamentalverdi har aldri vært høyere.

Det er NÅ det er tid for akkumulering. Om et år vil det være lett å se i ren etterpåklokskap.

13 Likes

Jeg får vel ta opp mer lån da :joy::joy::joy:

2 Likes

Nei! :joy: sitt stille nå, ta deg en pils, god helg! :hugs:

6 Likes

Don. Se også på 3 års chartet. Vi skraper bunn i en stigende kanal :blush: ingen garanti, men det er flere paralelle toppstreker som kan tegnes som gir hyggelig avkastning :star_struck:

3 Likes

@Otard, det skal mye til for at jeg selger men gikk på en storesmell i forbindelse med emisjonen. På papiret tapte jeg 1,2 millioner NOK og jeg er vel egentlig mest skuffa over meg selv at jeg ikke tok ut gevinst.

Får jeg på ny oppleve en lignende oppgang som vi hadde fra 20.12.2017 har jeg lovet meg å være mer realistisk med å tro ting vokser inn i himmelen :laughing:

4 Likes

Jeg var faktisk forberedt på emisjon, men rabatten som ble gitt undervurderte jeg grovt.
Senere har vi sett at i norsk biotech er det ikke lett å hente inn penger. I trvx var det også meget stor rabatt for et lite beløp. Pcib henta inn store beløp.
I lengden er disse meget store rabattene ødeleggende for interessen for norsk biotech.

8 Likes

Tror du har rett Alex.

Da er det vel bare å vente på Q1-19 presentasjonen og håpe på at den kan trigge aksjekursen over 28 :wink:

2 Likes

Bare for å ha sagt det så bør man IKKE ha noen som helst forventninger til kursløft etter en kvartalspresentasjon.

Det er så mange andre ting som det mange ganger stilles store forventninger til her inne, som aldri fører til kursløft, og slike presentasjoner fører nesten aldri til kursløft for pcib.

Vi lurer bare oss selv :grimacing:

3 Likes

Tror du har mye rett her, pluss at norsk biotech generelt er utbombet, usexy og uinvesterbar.

Markedet trenger å se en bunn. Desperat. Så kan det begynne å komme inn friske penger igjen.

3 Likes

Er man opptatt av maksimering og ikke har kapital på bok, men investerer over “driftsbudsjett”, er denne tiden gull.

Dess mer tiden går på lave verdier = akkumulering = høyere avkastning.

Mot argumentet er utvanning men dette kan kompenseres med akkumulering over “driftsbudsjett” (månedlig sparing)

3 Likes

PCIB har en tendens til å vurdere nyheter som «ikke verdig for en børsmelding». Disse ender opp i q-presentasjoner, f. eks i Q4-18:

  • overordnet resultat av vacc
  • Burger inn i ADvisory board

Derfor kan q-presentasjoner inneholde nyheter som strengt tatt burde vært børsmelding, ekstra spenning der altså

7 Likes

Storm,
å selge for 175kr? No chance!

For det første har jeg null interesse av å selge i dag. Har jeg først vært med PCIB helt hit, så kan jeg vente tre år til og se an utviklingen i FimaChem for gallegangskreft.
Ender dette opp som medisin, kan jeg kanskje vurdere å selge, men da må prisen være minimum 5-600kr.

For det andre, så kan FimaNac/FimaVacc/«FimaBacc» bli verdt enorme summer, dersom resultatene er gode.
Vi snakker verdier for tusenvis av kroner per aksje.
Selvsagt finnes det ingen garantier og det er fortsatt en lang vei å gå her, men disse områdene kan bli enormt verdifulle, og hvorfor skulle jeg ha noen ønsker om å gi bort dette for knapper og glansbilder?

Som et minimum vil jeg jo ønske å se an den videre utviklingen, for å se om det fundamentale kan gi grunnlag for at disse enorme verdiene potensielt kan materialisere seg i fremtiden.

Hver og en har sitt eget ståsted, men for meg vil noen fugler i hånden i dag bety lite.

7 Likes

Rabbattene som gis i forbindelse med disse emisjonene er hinsides. For å få kjøpte større poster e. g. for over 1 million NOK burde det fan meg ikke gis rabbatter. Det skal fan meg koste å komme seg inn i en slik aksje, mener jeg da…

Realiteten er dog at de som sitter med pengene “bestemmer” alt for mye. Investorne burde være veldig fornøyde med å få kjøpt utenfor ordinær børs, da det for pcib sin del nok ville dratt opp kursen meget høyt. Det er bare å se hvor mange aksjer som ligger ute en vanlig dag på børsen for pcib og hvor høyt du må gå bare for å få kjøpt 10-20k aksjer :laughing:

6 Likes

Trenger selskapet penger som DU er medeier i, har man to valg (eller tre).

  1. Være med på emisjonen.

  2. Får ikke du delta i emisjonen, så kjøp tilsvarende antall aksjer i markedet.

  3. La være å kjøpe aksjer men få utvanning.

Det er ingen ting som heter gratis lunsj i finansmarkedet!

2 Likes

Det klages mye over at emisjonen ble gitt med for stor rabatt. Kan kanskje minne om Nano som i 2017 (eller 16?) gjorde det motsatte og satte emisjonen på toppkurs etter å ha hausset opp kursen gjennom uker. Det var vel ikke noe bedre det??

1 Like

Tidenes beste bio-tech emisjon ble premiert med at arkitekten fikk sparken et halvannen år senere…

Forteller hvor fort folk glemmer i denne bransjen.

1 Like

Det jeg reagerer på er at emisjonene kommer med for stor rabatt i biotech i Norge nå. Det viser nok dessverre hvor vanskelig det er å skaffe penger hos større aksjonærer i denne sektoren. Se på trvx som siste ut. Rettet emisjon til dumpepris for et lite beløp også.pcib klarte i alle fall å hente inn mye cash.spennende å se hva bgbio klarer når de skal hente penger.

4 Likes

Ingen bio-tech selskaper er ferdig finansiert, derav emisjoner underveis.

Dette må små separere ta høyde for og eventuelt ha penger på bok ellers blir det utvanning.

Man kan alltids satse på en viss form for kurs økning i form av trappetrinn men det er ingen selvfølgeligheter.

Husk at sist PCIB hadde emisjon var på 7-8 kr. At kursen havnet på 50 med emisjon på 25-26 kr er en skuffelse, men kanskje ikke så rart om man ser utviklingen isolert?