Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Merk at man med tegningsretter har fortrinnsrett også ved overtegning. Altså må Nyenburgh få tilgang på tegningsretter for å være sikret aksjer. Personlig skal jeg overtegne kraftig i håp om å få flest mulig aksjer til kr 30 :slight_smile:

image

2 Likes

Så hvis jeg kjøper 2000 aksjer f.eks imorra så er jeg garantert å få kjøpe 960 emisjonsaksjer for 30 kr når det skjer?
Hvis jeg har aksjene den 14 september da.

2 Likes

Ja, stemmer.

2 Likes

Hva betyr egentlig å «overtegne» i en emisjon?

1 Like

Tegningsskjemaet har typisk 2 bokser:

  1. Hvor mange aksjer ønsker du å tegne deg for?
  2. Hvor mange tegningsretter har du?

Differansen mellom svaret på 1) og 2) er overtegningen din. Du har ulik prioritet for tegning av aksjer med og uten tegningsretter.

1 Like

Flott podcast med gode avklaringer. Veldig greit å få konstatert at IDMC har mulighet til å intervenere dersom de ser gode (eller dårlige) resultater, det være seg på effekt eller safety, før det foreligger interimanalyse etter 36 mnd. Alle i studio virker veldig positive til fortsettelsen, og som alle påpeker; økonomi på plass frem til filing!

Var med på forrige emisjon, og ble en tanke forundret over krisestemningen som tok noen etter at emi ble kjent. Dette er den mest aksjonærvennlige emisjonsformen som er, og om alle var bevisst det forrige fredag, ville nok kursen vært ganske annerledes nå. Synes at @polygon har gjort en god jobb for å få frem riktig forståelse her! :clap::fu: Antar at det som ved sist emisjon vil bli en del som etter hvert lærer noe nytt om denne emisjonstypen, og at kursen derfor holder seg veldig bra fremover! Dette ser ut til å kunne bli veldig bra.

Ang. Phoenix finnes det allerede en tråd på dette. Phoenix Solutions AS, Fint om dere som har bidrag legger inn der! @Snoeffelen har allerede levert, men vet det nok ikke selv enda… :wink: Det har ikke vært mye aktivitet der til nå, men det kan vi jo endre på… Litt artig at selskapet har samme adresse som et annet vi kjenner ganske bra; Ullernchausseen 64… :wink:

5 Likes

Hvis jeg selger noen tegningsrettigheter, da går det ikke an å få mer en 30,-/aksje for dem?

Mulig ett dumt sprs…

Dersom du selger en tegningsrett får du som regel pris for den som tilsvarer forskjellen på aksjekurs og 30 kroner i salgsøyeblikket. Det betyr at dersom aksjekursen skulle gå til 100, vil du få kr. 70 for hver tegningsrett. Veldig sannsynlig er det ikke, men det illustrerer hva som skjer ved høyere kurser inn mot siste handelsdag med tegningsrettene.

2 Likes

Og de kan gå til nær null dersom aksjekursen fortsetter nedover til 30 eller lavere. Bare for å opplyse om det også.

1 Like

Så lurt å evt. vente med å selge før ett stykke ut i tegningsperioden?

Takker, Wannatri!!

1 Like

Det ble nevnt litt anngående samarbeid med Bavarian. Viral vektor regner eg med er det Bavarian kaller MVA-BN? Ser de har samarbeid med Janssens angående dette i bruk til vaksiner (hiv, ebola hpv++) med Milestone payments på 1 milliard dollar + royalties. http://www.bavarian-nordic.com/media/271772/180816-q2-results-en.pdf , side 16. Blir det god kjemi med PCIB kan det vel kanskje regne litt på oss også her?

2 Likes

Bruk av t-retten gir rett til kjøp av en aksje til 30,-

Prisen på å kjøpe en t-rett er avhengig av akjskursen.
Hvis aksjekursen faller ned mot 30 er t-retten verdiløs, da kan man jo likegodt kjøpe aksjen direkte.
Hvis aksjeprisen stiger til 100 vil t-retten koste noenlunde 100-30=70

1 Like

Hvis du mener hvor mye det koster for deg å bruke dine tegningsrettigheter for å kjøpe aksjer så er den 30 NOK under hele perioden.

Det kan det være, men det vet vi jo ikke før i ettertid :laughing:.
Jeg tror selv at det er mest sannsynlig ettersom folk blir mer bevisst på fordel av tegningsrettene litt utover nå, og derfor kjøper inn for å oppnå denne fordelen.

Men: Store aksjonærer kan påvirke kursen i “sin retning”, eks. spesialinvestoren. Dersom de klarer å kjøre kurs til under 30 vil de få forholdsvis flere aksjer enn dersom den ender over 30. Så derfor viktig presisering av @busk1 TR kan bli verdiløse… Men da vil vi også kunne kjøpe billige aksjer under emisjonspris.

Selv ønsker jeg å være med inn i emisjonen fremfor å kjøpe til kr. 29, da det føles godt å faktisk være med på spleiselaget, og gi penger direkte til selskapet.

Det er nok mange som sitter med akkurat denne problemstillingen (når skal jeg kjøpe/selge) nå. :sweat:

1 Like

Når CEO i radforsk Jónas Einarsson sier klart og tydelig at et venturefond vil kjøpe seg inn i selskapet i tegningsperioden, så er det EKSTREMT dumt å selge før aksjene går eks. tegningsrett.

6 Likes

Jepp, det jeg tenkte på! Under perioden så koster 1 t-rett 30,-uansett aksjekurs?

Mulig jeg selger noen tusen og kjøper resten av mine tildelte t-rettigheter av salget under perioden…(?)

Takker!!

Er ikke uenig i det. Var ment som en betraktning rundt det at mange nå lurer på hvordan de skal forholde seg best mulig fremover, og når de skal kjøpe/ selge.
Selv selger jeg ikke en aksje per nå.

2 Likes

Hvis du har aksjer så får du gratis t-retter. T-rettene gjør at du kan kjøpe aksjer til kr 30.

Hvis du har 1000 t-retter så kan du kjøpe 1000 aksjer til kr 30.
Du kan også f.eks. forsøke å kjøpe 1200 aksjer til kr 30 selv om du kun har 1000 tegningnsretter. Dette kalles å overtegne. Slik det fungerer da er at dersom ikke alle tegningsrettene som er ute er blitt benyttet, så vil de som ikke er benyttet fordeles på de som har overtegnet.

Som tidligere også nevnt så som aksjonær i selskap vil en også ha fortrinn på overtegning og bli prioritert der fremfor personer som ikke har det.

Må si dette ser ut til å være en svært gunstig emisjon.

4 Likes

Jeg vil bare presisere at siteringen du referer til her fra podkasten faktisk kommer fra Jonas Einarsson fra Radforsk og ikke fra PCI Biotech CFO Ronny Skuggedal.

6 Likes

Etter å ha hørt på deler av podcasten igjen, så skjønner jeg jo at du selvfølgelig har rett i det - og det er jo litt flaut for meg. Om det er av mindre betydning at det var han, enn om CFO hadde sagt det er jeg usikker på.

Jeg har endret innleggene mine, ikke for å skjule at jeg gjorde en feil, men for at feilen ikke skal forplante seg.

2 Likes