Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

En del av de potensielle store investorene vil nok ikke starte å kjøpe før emisjonen eventuelt blir godkjent. Skulle emisjonen ikke bli godkjent vil de nok ikke ta sjansen på å brenne inne med masse aksjer og ingen som vil kjøpe dem.

Så da må vi muligens vente til emisjonen eventuelt blir godkjent før de tør begynne å kjøpe. Det gledes :joy:

3 Likes

Har kjøpt en del aksjer her nylig.
Men jeg kan svært lite om emisjon, tegningsretter osv.
Hvordan får jeg tak i tegningsretter, må jeg betale for de, kan jeg selge de osv?

Tegningsretter skal komme inn på kontoen din. De er gratis, og hver rett gir deg muligheten til å tegne 0.48 aksjer. Du kan også velge å selge dem.

1 Like

Det er ikke helt korrekt diffish:
Hver aksje gir deg rett på 0,48 tegningsretter, antall tegningsretter du blir tildelt blir rundet ned til nærmeste hele tall og hver tegningsrett gir deg rett til å tegne 1 aksje…

Eks: Dersom du har 999 aksjer vil du bli tildelt 479 tegningsretter (rundet ned fra 479,52) som gir deg mulighet til å tegne 479 aksjer. (1 aksje a 30 kr per tegningsrett…)

Du kan også velge å selge en eller flere tegningsretter på markedet – de blir handlet/omsatt på samme måte som andre aksjer og den naturlige verdien vil være ca verdien på aksjen minus 30 kr.

4 Likes

Det ordner seg @Oilimp, jeg har vært med på noen emisjoner, stressa hver gang😊.
Må bare sørge for å tegne seg, gjerne overtegne hvis en ønsker flere tr, samt ha penger på oppgitt konto innen fristen.
Spennende de neste månedene.

3 Likes

Det jeg egentlig var ute etter var en enkel oppskrift ( tegningsretter/emisjon for dummies :smiley: )
Jeg vet ikke hvor man tegner seg for retter, når eller hvordan.
Har skjønt at jeg kan selge nåværende Pcib-aksjer for å betale for de jeg kjøper når den tid kommer, men thats it :stuck_out_tongue_winking_eye:

denne har jeg posta før:
https://www.nordnet.no/kundeservice/start/selskapshendelser-corporate-actions/emisjoner-og-tegningsretter.html

Merk at det er forskjellig hvis man har zero-konto eller vanlig aksje-konto. Står noe om det også i linken over.

1 Like

Takk for info, gull!
Regna med det var en “oppskrift” lagt ut her, men greiere å spørre de som kan, enn å lete dagen lang :slight_smile:
Edit: det sto ingenting foreløpig på “my corporate actions” men det kommer vel i morgen eller senere?

1 Like

Beklager om dette er opplyst om før, men prøver meg på en “snarvei”.
Jeg har midler til å kjøpe ca 2/3 av tegningsrettene mine. Er det slik at jeg da kan selge resten, og må jeg aktivt legge de ut som salg (lik som en vanlig aksje)? Gjør jeg i så fall det via nettbanken, eller må jeg “administrere” salget samtidig som jeg skriver opp hvor mange jeg skal kjøpe selv? Litt rotete spm, men håper noen forstår hva jeg lurer på. Aldri vært med på noe slikt før.
Håper selvfølgelig på å rote frem midler til å kjøpe alle, men ser det kan bli trangt!
(Når trekkes pengene fra konto? Lønningsdagen er 12 hver mnd…:wink:)

1 Like

Pengene skal være på konto 10. oktober.

Tegningsrettene kan selges (ønsket antall) som “vanlige aksjer”. De vises i porteføljen din. Sånn har det i alle fall vært hos meg ved tidligere anledninger. Resterende tegningsretter tegnes på vanlig måte.

1 Like

Benevnelsen on or about vil vel ikke stå seg etter GF?

Hva skjer hvis jeg velger å selge aksjer etter at tegningsrettene fordelt, for eksempel 20 september. Mister jeg tegningsrettene ?

nei selfølgelig ikke, alt du event. selger av vanlige aksjer fra og med 17.sep har ikke innvirkning på antall tegningsretter du får.
Antall tegningsretter du vil få er 0,48 pr PCIB aksje du eier etter børsen stenger imorgen 14.sep.

Så hvis jeg selger noen i morgen så får jeg ikke tegningsretter for de?

1 Like

Stemmer…

Eksempel :

La oss si jeg får 1000 tegningsretter. Jeg ønsker å tegne aksjer for alle disse. Altså 30 000,- og må ha 30 000,- på angitt konto.

Men la oss si jeg ønsker å overtegne med ytterligere 500 aksjer, altså totalt 45 000,-.

Når får jeg vite om jeg får ta del i overtegningen? Er det i god nok tid til at jeg kan overføre ytterligere 15 000 til den angitte kontoen? Eller må jeg ha det klart på konto i tilfelle jeg får overtegnet?

Håper spørsmålet var nogenlunde forståelig.

1 Like

Allocation datoen altså ca 04.okt får du vite eksakt antall aksjer du får kjøpe.

2 Likes

Takker! :slight_smile: