Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCIB: mRNA er i vinden

Paul Hudson bring us/PCIB home :partying_face:

6 Likes

Mon ikke Pcib finner sin plads i dette.

25 Likes

Det ville overraske meg om ikke PCIB er i dialog med noen av disse selskapene:

Top 20 mRNA startups

https://www.medicalstartups.org/top/mrna/

For øvrig er det interessant å merke seg at Pfizer vil avvikle samarbeidet med BioNTech når "Covid-19-prosjektet er ferdig. Samtidig annonserte Pfizer at de vil ansette 50 top-notch forskere til utvikling av mRNA-baserte terapier.

22 Likes

Noen tanker rundt dette ?

Sanofi betaler 2,7 milliarder Euro for Translate Bio

2 Likes

At mRNA er hot, men at denne avtalen ikke har så mye med PCIB å gjøre direkte da vi ikke utvikler mRNA.

1 Like

Jeg tenker at de store BP nu kommer til å satse stærkt på mRNA, det betyr som vi nu kan se at man posisjonerer seg og opkjøper viktige “små” selskaper som kan inngå i RNA/DNA portefølgen.

Jeg ser ikke bort fra at Pcib kan være i denne interessante opkjøps pulje.

18 Likes

2.7 billion looks like a good deal for Sanofi not for Translate Bio :roll_eyes:

2 Likes

Dette er en presisering som det ser ut til stadig må gjentas.

Når det er sagt, må det like sterkt gjentas ar det fortsatt gjenstår vesentlige hindre for sikre og effektive metoder for leverering av RNA-baserte terapier.

I en artikkel fra mars i år; “The Limitless Future of RNA Therapeutics” heter det:

“Targeted delivery is a major hurdle for effective RNA Therapeutics, a hurdle that must be overcome to broaden the application of clinical translation of this type of therapeutic. Because mRNA is inherently unstable it requires delivery vehicles that will protect the cargo from RNAase degradation. There is a need for novel delivery vehicles that will deliver the RNA drug to the site of therapeutic action facilitating the entry of the RNA drug into the cytoplasm where it may exert its effect. In the following paragraphs we provide a brief review of the advances made in RNA delivery vehicles.”

Kan PCIB her komme tungt inn på banen med teknologien i fimaNAc, kan mange av de svimlende beløpene vi stadig ser i mRNA-sammenheng, en vakker dag blekne.

Ref.

22 Likes

For å ikke glemme siRNA, selv om jeg ikke vet/forstår om det er nøyaktig de samme utfordringene. Det blir spennende å se om OliX Pharmaceuticals samarbeidet med PCIB bærer frukter.

Because RNAi intersects with a number of other pathways, it is not surprising that on occasion nonspecific effects are triggered by the experimental introduction of an siRNA.[19][20] When a mammalian cell encounters a double-stranded RNA such as an siRNA, it may mistake it as a viral by-product and mount an immune response. Furthermore, because structurally related microRNAs modulate gene expression largely via incomplete complementarity base pair interactions with a target mRNA, the introduction of an siRNA may cause unintended off-targeting. Chemical modifications of siRNA may alter the thermodynamic properties that also result in a loss of single nucleotide specificity.[21]

4 Likes

Hvor stort problem er levering av mindre molekyler som mRNA inn til cellen egentlig??

Ikke noe problem med Covid-19 vaksine og ser man på Moderna sin omfattende pipeline på mRNA virker det som de er tilfreds med sin egenutviklete leveringsteknologi basert på lipider.

BioNTech er også stor på mRNA - der ble samarbeidet med PCIB avsluttet. For meg virker påståtte leveringsproblemer med mRNA noe konstruert/utdatert. Verden går fremover - også på levering av mRNA med lipider.

@the1nonly

I kapitlet om levering av RNA ved hjelp av lipide nanopartikler, kan du bl.a. lese om fire identifiserte problemer knytta til denne leveringsløsningen. (Tilsvarende finner du en gjennomgang av andre aktuelle leveringsmetoder).

“However, the liposome delivery systems have flaws; (1) liposomes are less stable, and may fuse or leak RNA resulting in low efficiency of delivery; (2) they entrap less RNA; (3) they can be harmful if oxidized; and (4) are not consistent in size.”

Leser du videre finner du mye interessant. NB! Frontiers er en tungvekter blant fagtidsskrifter.

12 Likes

I tillegg til ovennevnte:

  • LNP kan forårsake allergiske reaksjoner, særlig ved gjentatte behandlinger
  • PCI kan forsterke effekten og man kan dermed redusere dosen
  • Lokal administrasjon hindrer lekkasje av mRNA
10 Likes

Om Translate Bio- dealen, og annet spennende innen feltet:

2 Likes

@abacus, i shared this few weeks ago. this is what Sanofi scientists think about the future directions for mRNA delivery.

9 Likes

I følge Big Pharma så er det delivery som er hovedutfordringen, også i siRNA

For ikke så mange dager (30. juli) siden kom denne nyheten:

“Delivery of small interfering RNA — double-stranded genetic material that can “silence” problematic genes — has long been a major challenge for this class of therapies.”

Tross for at PeptiDream ikke har noe mer en to prosjekter i klinisk fase 1, (dog en rekke saker i pre-klinisk og discovery)

https://www.peptidream.com/pipeline/index.html

Så er selskapet verdt nesten 50 milliarder kroner.

25 Likes

Har du sett noe på om det kan være degenerative lidelser som er aktuelle å behandle med siRNA og som trenger bedre levering, @Snoeffelen ?

1 Like

Nei, men når jeg så PeptiDream-nyheten, så fikk jeg lyst til å sette meg grundigere inn i materien rundt siRNA, OliX-samarbeidet og generelle muligheter innen siRNA med PCI.

Nå har jo Pfizer/BioNTech og Moderna banet veien for mRNA-teknologiens kommersielle muligheter, men genterapi er jo også veldig hot og helt sikkert et område som vil tekkes kapital i tiden fremover.
PCIB bør jo kunne være med å tilby forløsende teknologi i begge disse sektorene.

23 Likes

Både siRNA og mRNA prøves på alzheimer’s, det meste jeg har lest om det nevner leveringsproblemer.
ALS har hvert nevnt og men mulig det var Crispr? Uansett behov for levering der også.

1 Like

En høyst uhøytidelig synsing:

PCI Biotech sine investorer har frem til nu investert mer i kroner og øre i forskning og utvikling enn mcap? Selskapet har oppnådd en rekke patenter innen sine tre etablerte ben (Vacc, Nac og Chem). Det er vel også et patent etablert innen det noen har kalt Bac.

At PCIB sin mcap nu etter etablerte ben i ulike faser (og innehar mRNA teknologi - levering) og ikke har en større mcap???

Hvordan er det mulig? Jeg kan ikke finne ett norsk biotekselskap med slik mRNA teknologi. Og få internasjonale også!

Kan noen forklare meg hva som vil KUNNE skje dersom en kommersiell avtale for PCIB teknologien blir tegnet? Mot peers og hotte mRNA sektoren skal PCIB direkte «himmelhøyt» DEN mulige dagen?? Hva er «hemmeligheten» bak dagens markedsverdi? Markedet har alltid rett?

2 Likes

Et annet spm: Hvor komplisert er det å utvikle egne mRNA-molekyler nå som teknologien har kommet så langt? Skal man levere nakent, så er det jo selve molekylet som trenges. Vet det er sterkt forenklet, men forskjellen på å ha eget medikament/molekyl og ikke kan være enorm med tanke på verdien på selskapet.

Nå som techen for å produsere har kommet så langt, så mistenker jeg at dette blir hyllevare etter hvert. Skremmende tanke, men likevel.

Se på denne, f eks:

https://ribopro.eu/shop/custom-rna/

4 Likes