Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Ja, det tror jeg, som jeg skrev i bunnen av innlegget du siterte deler av:

Jeg antar det blir samme gebyrer som ved vanlig aksjesalg. :slight_smile:

2 Likes

Thanks! Skal sjekke ut.

Jeg er såpass heldig at jeg jobber i en privat bedrift med 70% ytelsespensjon, og har pr i dag 10 års opptjening.

Hva skjer om jeg for eks bytter jobb om 5 år. Da vil jeg ha 15 av 30 års opptjening. Vil man få en fripolise, eller er det noe annet opplegg med ytelsespensjon?

1 Like

Da er jeg med. En sparer 40000 men i praksis setter en bare inn 30400, da en får skatteletten på 9600.
Det var slik jeg forstod ordningen i utgangspunktet. Ble litt forvirra😊.
Takk for svar alle.

Edit: Flott tråd dette.

Fruen var interessert i ett IPS når dette kom. Men vi kom begge frem til att ett zero konto med sparing i indeksfonder var beste alternativ. Skattefordelene er det ene fine med IPS, men ellers synes jag Nordnets gratis fond er beste alternativ for langsiktig sparing. I tillegg kan jag forvalte hennes konto personlig om vi så ønsker. Hun har en spare horisont på nærmere 40 år, med kun 500 kr per måned i 40 år har hun innbetalt 240.000 kr. Regner vi med gjennomsnittlige avkastingen på OMX på 8% per år (snitt er 12.8% over 20-30 år, så vi regner lavt) har hun en total avkastning på 1 221 361 på 40 år.

Ett annet alternativ som alltid kommer til å slå IPS konto er utdelings investering forutsatt man vet litt om børsen og kan regne på selskaper.

En meget flott tråd evil!

3 Likes

Ips skal få mulighet for individuelle aksjer dvs at man kan mikse og trikse selv. Husk at ips er fritatt formueskatt. Som kanskje er den beste fordelen

2 Likes

Tar jag ikke feil er vel formueskatt 0% opptil rundt 1.5 milioner? Så for en som sparer 500 kr per måned i 40 år har det ingen betydelse. Og når man runder 1.5 millioner er satsen 0.7%. Men sure, det er visst du kun sparer på pensjons konto og ikke har flere porteføljer.

Det er jo all formue, hus, bankinnskudd, andre investeringer

1 Like

Yupp selvfølgelig, jag som tenker feil. Men sån sett har det null betydelse for oss to. Det eneste som jag synes er intressant gjeldende pensjon er total avkastning. Allt annet føles litt urelevant.

Hadde vært intressant å se en sammenligning mellom IPS og gratis fondsparing på zero konto om vi tar 500 kr sparing per måned i 40 år i betraktning. Noen som gidder? :smiley:

2 Likes

Følger du linkene mine så sksl det være noen kalkulatorer som kan hjelpe deg

1 Like

Skjønner ikke, du kan jo spare i Nordnets gratis fond i IPS når det kommer til neste år?

Har dere regnet med at det faktisk blir puttet inn 620kr på IPS (pga skatte utsettelsen) per mnd vs 500kr på vanlig, så en større renters rente effekt tidligere i ISP ?

2 Likes

Nei ikke regnet med det. Pensjon er ikke vår starke side, derfor vi begynt å undersøke det mere :joy:

Takk gutt, får undersøke litt mere.

1 Like

Hmm, det blir en vesentlig forskjell om vi regner med IPS konto på 8% gjennomsnittlig avkasting.

Regner vi isteden på 12.3% er det utregnet til litt over 4 millioner etter skatt på 40 år. Da er det selvfølgelig en vesentlig forskjell om vi tar formuesskatt i betraktning. Kanskje det får bli ett IPS konto isteden.

Hva mener dere andre… alle tenker IPS?

1 Like

Problemet med IPS er at skatten i dag er 24%, men man aner ikke hva skatten blir om 30 år. Er den f.eks 20%, så er det veldig bra, er den 30%, kanskje ikke så bra?

Skatten kan ikke endres på allerede oppsparte midler. Da må hele IPS produktet endres og det som allerede er oppspart vil få gammel skatt. dvs 24%. Det som kan endres er kildeskatten som avgjør hvor mye fradrag du får.

Men skatt på utbetaling er låst.

1 Like

Jeg starter en IPS så fort jeg får svar fra tilbyder. Jeg har allerede ganske mye penger i fripoliser og egne midler. så jeg kommer til å overføre maks sum til IPS de neste 3-4årene.

2 Likes

Blir IPS på kona, tror det blir det på meg også.

1 Like

Hva tenker folk her om at man mister skjermingsfradraget i IPS? I 2016 var dette bare på 0,4%, men hvis man ser litt tilbake i tid, så var dette oppe i 2-3%. I en aksjesparekonto, så får man skjermingsfradraget.

Pr dags dato, så er det jo aktuelt at man slipper formueskatt på IPS-kontoen, noe som er høyere enn skjermingsfradraget nå, men formueskatten er på vei ned.

2 Likes

Det blir IPS om jeg finner en tilbyder som:

  • Ikke har noen “skjulte gebyrer”
  • Lar meg forvalte pengene selv
  • Har et bredt utvalg av aksjer og fond
  • Ikke tar noe “forvaltningsavgift” eller liknende
  • Ikke tar seg betalt for at jeg har konto hos dem
  • Ikke tar % av utbetalingen eller liknende

Vet ikke om denne finnes der ute, Nordnet skal ikke ut med IPS før neste år, og jeg er rimelig sikker på de vil oppfylle mange av kravene mine, så mulig det blir IPS hos en annen tilbyder i år som jeg så overfører til Nordnet neste år.

Skagen har alt det, der koster bare fonda dems

1 Like