Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PHO Q3 (PHO.OL)

Starter en tråd om PHO Q3. Kjør debatt! :slight_smile:

Photocure ASA: Invitation to third quarter 2019 results presentation and webcast

2 Likes

Fundamentalt

TA:

Nedside mest sannsynlig ned mot 45 et sted.
Oppside, kan fint finne på å bryte gjennom 64.

2 Likes

Siden ingen “vil” starte, klakker jeg inn et innlegg som jeg la ut på HO den 13.10 ifbm noen tanker jeg har rundt q3.

Nå har noe endret seg siden da, høyere kurs, flere nye utplasseringer etc.
Forresten litt treffende å se at Frank Stave faktisk har fortsatt å øke sin beholdning.

Fredag sluttet vi på 53,60. Vi er vel da omtrent inne i bunnen av trendkanalen igjen. USA og Kina har framgang i sine samtaler og mye taler vel for at OSE stiger imorgen.
Uken før forrige økte Topp50 med ca. 70k, kun en på topp 50 solgte aksjer og det var Danske Bank med hele 393 aksjer.
Frank Stave har de to siste ukene økt med 29k og er inne på 20 plass med 150k. Erik Billington holder stand med sine 186k.
At private investorer går inn såpass heftig kan ikke tolkes som annet enn positivt, det er deres egne penger, ingen A/S som står bak. Dette har de dermed trua på, bommer dem går det direkte ut over deres “egne” penger.
Kanskje Stave ikke er ferdighandlet, vel vi får se.

Selv tror jeg det vil bygges forventninger til denne kvartalsrapporten og jeg håper videre at flere hopper ned fra gjerdet nå framover og det hadde ikke skadet om kursen ligger på rundt 60 den 6.nov.
Blir spennende å se om Norne også denne gangen kommer med ny anbefaling i forkant av resulatet. De siste gangene har dem justert fra KJØP til HOLD før presentasjonen for så å justere tilbake igjen en uke eller to etter presentasjonen.
De foregående gangene har dog MW vært short, det er ikke tilfelle denne gangen.

Mitt tips for kvartal 3 er 13R+6F, Cysview inntekter på 28,3 mill og totale inntekter på 57,7 mill(7% vekst for Partner/Nordic lagt til grunn). I tillegg håper jeg det kan komme noe mer utfyllende informasjon om Cevira avtalen, noe jeg mener dem må komme med snart.

Vel, spennende blir det åkkesom.

2 Likes

Har følgende betraktninger rundt ditt estimat for inntekter i US på 28,3 mill. Ser vi på inntekter i Q3 18 var de på 16,5 mill, opp til 28,3 er det over 70% økning. Samtidig var økningen fra Q2 til Q3 bare marginale på 0,4 mill som skulle tilsi en økning til ca 25 mil i Q3 19. Får vi en økning til 28,3 mill tror jeg det er over forventningene til de fleste og vi får en positiv reaksjon i markedet og kursen vil fly. Er den på bare marginalt over Q2 blir reaksjonen en annen. Mye har også å si hva DS formidler til oss om fremgangen i US men også om CEVIRA utbetalingene og milepælene der. Det skal utbetales $18 mill ved regulatory milstones in China. Kommer første del av disse i første del av H2 20?

2 Likes

Jeg legger til grunn økt frekvens(spesielt fra flexiskop) samt en ikke helt ubetydelig valutaeffekt.

Men legger gjerne til at jeg ikke blir skuffet om inntektene fra Cysview kommer på 27 mill.
Tror forøvrig det er store muligheter for mer enn mitt tips hva antall skop angår.

2 Likes
8 Likes

hadde vi noen tall vedrørende salget i canada @Savepig?

1 Like

Tror dette er det siste. Stiger greit, men fra en ekstremt lav base.

1 Like

takker og bukker

Hva slags lisensmodell bruker de her? (Halv)årsleie av scop eller abonnement på brukerdoser? Får PHO fortsatt stykkpris per dose?

1 Like

Min teori er at klinikker opererer med en pasientprognose for en periode på f.eks 1-3mnd, hvor de bestiller cysview-kits basert på hva de forventer av pasientstrøm innenfor den neste perioden.

Nå binder slike kits opp endel inventory cost for klinikker (ca 1000$ pr kit), så tenker at intervallene for bestilling kan være ca 1 mnd. Større sykehus har sikkert kortere leveringsintervaller.

1 Like

Nå som q3 er bare en uke unna er mitt tips som følger:
27,2-27,6 mill NOK omsetning cysview
13 rigide scope
5 flexiscope

Kommentar:
Omsetning er en ganske kvalifisert gjetting med bakgrunn i dypdykk i ulike trender. Vi kan forsåvidt få både lavere og høyere uten at de brytes.

Antall rigide scope er det også en tanke bak, mens flexiscope er basert på en magefølelse.

2 Likes

Oppdatert tips avstemming på fb gruppen.

Inntekter Cysview(131 avgitte stemmer)
26 - 29 mill. 73,3% av stemmene
Andre 26,7%

Utplasserte skop(146 avgitte stemmer)
15 - 18 skop 50,7%
19 - 22 skop 36,3%
Andre 13%

3 Likes

Schneider har vel uttalt(Var det i Edison intervjuet tro? :thinking:) at det er først nå i H2 at vi vil se effekten av den økte salgssatsingen?
Er ikke utenkelig at vi havner på oppsiden av trendlinjene?

1 Like

Her er hva jeg hadde som antagelser før Q3:

Fasit blir da:

En skuffelse på topplinje, noe som er i tune med de av oss som har gjentatt og gjentatt at Q3 er det svake kvartalet., men veksten i installert base av skop er nå helt off the hooks!
Se utringningen i diagrammet under, revenue flat begge ganger, men veksten i skop bærer preg av hockey stick.

Og redusert Opex er utrolig viktig. Hele caset hviler på mange måter enda mer på redusert kostnadsvekst enn økt topplinje.

3 Likes

Takk!

8:40
Jeg ELSKER at han er så tydelig på å utheve Q2-Q3 sammenhengen i de foregående år, dette er helt konge.

3 Likes

Referer gjerne hva dem sier om pipeline på skop utplassering (flexi)

Det er jo litt interessant (ref stolpediagram, opex har gått ned (mot normalt))

1 Like

8:55
“Never seen such growth rates in terms of scopes”

Han lyver ikke! Q3 2019 er kvartalet med høyest antall vekst i scope noensinne, og med dobbelt så stor prosentvis vekst som i Q3 2018.

image

2 Likes

Var det et hint om neste kvartals skoputplassering (vi er halvveis allerede) Doble en gang til f.eks? :smiley:

1 Like