Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Det må friske penger inn, ellers er vi bøttføkt.

4 Likes

Friske penger kommer det kun hvis ett av to skjer; et av farmasiselskapene på OSE blir kjøpt opp eller at et av selskapene viser så stor inntjening at pengesneken blir så sterk at økonomene på OSE våkner.

3 Likes

hvordan kan dette påvirke pho? donald er på farten igjen

1 Like

Prisen for behandling med PHO sine produkter er latterlig lave så dette rammer nok heller der behandlingen koster millioner…

4 Likes

Cysview er ikke medisin. Da hadde prisen vært 10x

1 Like

Cevira-avtalen, hva vil den gjøre med Photocure?

Jeg er ikke i tvil om at Cevira-avtalen kan på sikt bli en solid inntektskilde for Photocure, men før pengene «renner inn» kan vi jo se hva vi har så langt.

Avtalen må først og fremt sies å lykkes for Photocure hvis Cevira selger godt, men allerede nå er betydelige verdier sikret.

Avtalen er relativt baktung til å være en fase 3 avtale, det vil at de virkelig store verdiene ligger i royalties ved høyt salg.

For det første så har jeg forstått det slik (Nordnetbloggen ved larsmkn)at royalties er på 10% ved globalt salg under 500mill$, 15% i intervallet 500mill$ til 1 mrd$ og 20% ved salg over 1 mrd $, dvs hvis Cevira blir en blockbuster.

Dernest er en stor del av milepælsutbetalingene også knyttet til salg.

250mil$ er mulige milepæler, og av de skal 5 mill utbetales innen 6 mnd, 18 mill$ ved godkjennelse i Kina og 36 mill$ ved godkjennelse i US og EU. I tillegg så vil man få en milepæl på 14mill$ ved godkjennelse av en tilleggsindikasjon.
Mao 73 mill$ i kliniske-regulatoriske milepæler og 177mill$ i salgsmilepæler.

Følgende blir bare spekulasjoner, men det er logisk å tenke at alle milepæler blir fullt ut betalt den dagen Cevira er en blockbuster.

Følgende er selvsagt helt usannsynlig men for å illustrere. La oss si at photocure blir godkjent i Kina, US og EU i 2022 og selger for 0 kroner i 2022, og at 2023 er første året Cevira er på markedet globalt, og at det da selger for 2 mrd dollar.

Photcure vil da motta 73mill$ i 2022 og 177mill$+50mill +75 mill$ +200mill$ = 502 mill dollar.

73 mill$ for at indikasjon 1 og er på markedet i 2022, 177 mill i salgsmilepæler for at produktet er blockbuster , 50mill$ for salg opp til 500mill$ (10%), 75mill$ for salget mellom 500mill$ og 1 mrd$ og 200 mill$ for salg mellom 1mrd$ og 2mrd$.

Mao det skal litt til, i salg, før vi ser de virkelig store pengene, så derfor kan det være mer konstruktivt å fokusere på hva vi faktisk med god sannsynlighet har oppnådd.

Det første opplagte er 5 mill$ i signering, og det andre, som det har vært mindre fokus på, men som jo er opplagt er at Asieris betaler for utviklingen av Cevira til markedsklart produkt.

Hestdal sa en gang i tiden at fase 3 for Cevira ville koste ca 15 mill$, mens Visonac ville koste om lag 30 mill$.

Med denne avtalen kommer Cevira til markedet kostnadsfritt for Photocure. Jeg vil tro at totale kostnader som Asieris vil bekoste er fra 20 til 25 mill$.

Dernest er det greit å tenke på hva utviklingsrisikoen er.
Cevira har meget gode effekt- og sikkerhetsdata, samt SPA for fase 3 US og tilsvarende for EU.

Nå skal dette utvikles i Kina, og det blir ny kommunikasjon med kinesiske myndigheter, men i praksis er dette klipp og lim fra US-oppsettet, og «plankekjøring».
Generisk LOA for fase 3 produkter er 50%, men her tenker jeg at en LOA på 75% er både svært konservativt og fornuftig.

Min konklusjon er at dette på mange måter ligner på inntektsmulighetene til Cysview, stort potensiale, med svært lav regulatorisk og klinisk risiko.

Og grunnen til at vi foreløpig har sett svært beskjeden effekt av Cevira-avtalen på aksjekursen er at inntekten kommer litt frem i tid.

Min konklusjon er derfor at smart akkumulering med langsiktig perspektiv er veldig lurt ift til Cevira.

Nå kan det jo i mellomtiden løsne big time i løpet av sensommer/høst mtp Cysview salg, men uansett så har vi nå solide muligheter i både Cysview og Cevira, og Photocure burde derfor være i alles aksjeportefølje, og i alle fall i alles biotekportefølje. Photocure er nå en helt opplagt no-brainer.

Og apropos no-brainer, Photocure må være et soleklart oppkjøpsobjekt nå.

23 Likes

Cevira virker lovende, men ventetiden er lang. Innen 2022 vil mye positivt kunne skje i andre farmasiselskaper som Nano, Bgb og trvx. En plassering i disse selskapene kan ha større potensial. Dessuten skal man investere i Pho pga av Cevira, bør man kanskje vente til etter at tallene for Q2 viser hvordan Cysviewsalget går i USA.

Mye KAN skje ja men PHO er det selskapet som er nærmest en solid inntektsstrøm. Du trenger ikke å sitte i bare ett selskap forøvrig…

2 Likes

Du beskriver vel her nøyaktig det mange er inne på hva angår problematikken i pharmasektoren på OB.

Mange mener mye om hvilket selskap hvor neste rally kommer og mange flykter kontinuerlig mellom de forskjellige selskapene.

Jeg har ett inntrykk av at i den sektoren hvor regelen er at ting tar tid, så finner man flest investorer som sitter ytterst på stolspissen og er klar til å hoppe av og forsøke å ri neste hest. Jeg vil kalle det ett paradoks.

Når det er sagt så kan man alltid håpe at man treffer på neste pilkast og i så måte prøve å være dyktig nok til å treffe eller rett og slett ha flaks.

PHO har på mange måter allerede truffet blink, men det synes vel kanskje ikke den gjevne biotechinvestor er spennende nok.

Skal man føle entusiasme og glede så må man også oppleve kjedsomhet.

De aller fleste biotechs på OB kan by på entusiasme og glede, men alle pho kjede seg litt også;)

2 Likes

Når pengene ruller inn fra Cysview og Cevira, hva med Visonac?

Når Photocure får penger på bok, skal alle disse utbetales eller skal vi bruke peng på Visonac?

Eller litt utbytte og resten på Visonac.

Jeg tror de vil forsøke å gjøre det samme med Visonac som med Cevira.

2 Likes

Med Cevira-avtalen er Pho blitt enda mer attraktiv enn tidligere. Når en investerer bør en imidlertid se på flere alternativer samtidig og rangere dem etter best mulige evne. I biotek er det trolig svært viktig å rangere etter tidspunkter for gjennomføring av fase2/3. Her skiller f.eks Nano seg spesielt ut. Videre har vi kursutvikling og Markedsverdi. Selskap som har fått juling , og som burde ha god mulighet til å reise kjerringa i løpet av forholdsvis kort tid ,er alltid interessante. Personlig regner jeg BGB ogTRVX i denne kategori. Får PHO god fart på Cysview salget - 2Q2019 er selskapet en opplagt kandidat. Personligvil jeg imidlertid ikke kjøpe denne aksjen førdette beviset ligger på bordet.

Interessant diskusjon, det er nok like mange meninger om miksen man bør ha i en biotek-portefølje som det er biotek-aksjonærer. Du nevner ikke en annen opplagt kandidat nemlig PCIB. Den kan komme til å skyte i vei før alle andre. Ellers er jeg enig når det gjelder TRVX og BGBIO. Denne diskusjonen passer vel best i biotek-tråden forresten.

1 Like

Det du egentlig sier er vel at du finner det mer fordelaktig å sitte i andre usikre norske farma selskaper?
Selskaper som pr idag bruker penger i et ekstremt tempo uten inntekter og som risikerer å ikke oppnå noe som helst, satt på spissen.
Emisjoner er gjennomgangsmelodien. Jaja, jeg følger ikke tankegangen, men det blir heldigvis opp til hver enkelt og jeg tok mitt valg i juni 2018 og angrer ikke et sekund på det valget.

5 Likes

Med mindre man strategien er “all in” i en enkelt biotek-aksje, eks 100% PCIB, 100% NANO eller 100% TRVX mener jeg at PHO er den opplagte kandidat til “nummer 2 - aksjen” i enhver biotek-portefølje. Og grunnen er at den er ganske annerledes enn andre aksjer iom at den ikke trenger noen kapital-tilførsel, og har inntekter. I tillegg har den stort potensial.
Før Cevira-meldingen var det i grunnen rimelig opplagt at Photocure må være en slik aksje alle har som nummer , på kistebunn, risikobalansering, what ever you like to call it. Etter Cevira-meldingen er det helt innlysende og soleklart at det må være slik.

9 Likes

I Asieris-meldingen står det:

“Cevira® is in development as a treatment for high grade cervical dysplasia.”

Jeg mener at det må være det som refereres til som HSIL, eller CIN2 og CIN3, dvs stadier hvor man må konisere (fjerne ved laser eller skalpell) en del av cervix.

Det står videre at:

“Approval of a second indication in China, the US and the EU would result in payments of up to USD 14 million. Additionally, sales royalties will apply in all markets.”

Jeg vil gjette på at “a second indication” betyr LSIL (low grade), eller CIN1. I slike tilfeller koniserer man ikke, men inngår i jevnlig kontroll og overvåking.

Det vi likevel være meget aktuelt å bruke Cevira på CIN1/LSIL, ikke bare fordi Cevira har vist resultater til å være effektiv her også, men Cevira 5% hadde svært gode resultater på HPV-clearance også (83%). Og som kjent er det et flertall som ikke tar HPV-vaksine, videre er mange allerede smittet av HPV, slik at selv om alle i hele verden fra i dag tok HPV-vaksinen ville det fortsatt være et enormt marked for Cevira.
Videre er som kjent HPV-vaksiner som eks Gardasil profylaktisk (forebyggende) og ikke terapeutisk (behandlende).

8 Likes

Photocure har dokumentert det samfunnsøkonomiske med Cevira:

“The results show that Cevira® at a unit price of 2500USD is cost neutral compared to the standard of care surgical methods, loop electrosurgical excision procedure (LEEP) and cold knife conization (CKC), or cost beneficial when the impact of preterm births is taken into consideration.”

Mao, en pris på 2500$ vil trolig ha full refusjon i EU og US, og generelt er nok ikke prisingen så mye lavere i Kina.
Jeg er overbevist om at mange kvinner vil velge vevsbesparende Cevira når det er uten ekstra kostnad.

8 Likes

Noen med kalkis for hånda som kan regne ut inntekt for photocure ved gitte markedsandeler i de forskjellige markeder?

1 Like

Forøvrig gjorde jeg min egen research lenge før Photocure presenterte sine tall, og de var som vanlig litt forsiktige, men like fullt bygger de oppom mtp pris. Vinklingen kan være interessant for noen.

"Har tidligere skrevet følgende om saken, som viser at refusjon på inntil 1300€ er mulig:

"Hvis man tenker Cevira som alternativ til konisering så er det skrevet en meget god publikasjon på det:

Lasers Surg Med. 2011 Sep43(7):713-20. doi: 10.1002/lsm.21072.
“Treatment of high grade cervical intraepithelial neoplasia by photodynamic therapy using hexylaminolevulinate may be costeffective compared to conisation procedures due to decreased pregnancy-related morbidity.”
Soergel P, Makowski L, Makowski E, Schippert C, Hertel H, Hillemanns P.

Med oppsummering av resultater som følger:
«The total cost of treatment for CIN with a conisation procedure alone was 1,473 €, whereas the PDT procedure alone accounted for 1,386 €, based of assumptions of a 50% re-PDT rate, a 70% response rate and costs of 500 € for the PDT intervention itself. We computed 71, 144 and 545 newborns born prematurely due to conisation procedures 50%+0,5*50%).

Det betyr at 95% total responsrate tilsvarer sånn ca 82 til 83% respons i første runde, og en re-PDT på la oss si 18%. Det blir altså den ene parameteren som gjør kostnaden per pasient lavere.)
Regner man med følgende:

“The attributable additional amount of maternofetal morbidity discounted by 3% for 7 years was 573 € per conisation. The total costs for a conisation therefore added up to 2,046 €, the total costs per treatment with PDT given the above-mentioned assumptions were 1,558 €.”

Så blir resultatet for 95% responsrate og 18% rePDT:

2046€ vs 1035€ for hhv konisering og PDT, så vidt jeg klarer å regne ut. Og ganske så soleklar fordel PDT. Og med 1473€ vs 939€ så er jo resultatet soleklart uansett forutsetningen man legger til grunn.
Det står også følgende om PDT-kostnadene i artikkelen:

«However, as the price of PDT is not published, it could be highly variable for a reimbursement for the PDT itself of 300-800€ (300€, 400€, 500€, 600€, 700€, 800€), ……The uncertainty about the procedure costs of PDT is one of the limitations of this study, but for every given amount of the 300-800€ the total cost per treatment with PDT are significantly lower as for conisation including associated maternofetal morbidity as in the PDT treatment group around 70% less conisations and therefore 70% maternofetal morbidity will occur.”

Fra beregningene i de forrige innleggene kan man vel legge på en 350 til 500€, minst, på disse 800€ene og også være costeeffective.

Og da havner vi på en total på 1300€ som kan refunderes fra en PDT-prosedyre.

6 Likes

Et stort spenningsmomentet nå er jo om det kommer en avtale for cysview i Asia og hvor mye som eventuelt skal til for å få cysview godkjent i Kina.

4 Likes