Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Dette med allerede eksisterende klinikker tar i bruk flexi i tillegg er noe vi har drevet og sagt.

Men er det verd å pirke i den assumptionen? Vil det ikke være veldig mange nye mindre legekontorer som skaffer seg kun flexi?

2 Likes

Joda, det tror jeg absolutt du har rett i at vi vil se mer til framover nå, definitivt.

1 Like

Vanskelig å si da vi ikke vet hvor flexi er solgt. DS er tydelig på at de prioriterer de 700 største/viktigste klinikkene i de 30 største MSA. Tviler på de har noe «aktivt» salg mot mindre legekontorer nå, men selvsagt kan mindre legekontorer selv etterspørre Flexi, og de som etterspør får garantert kjøpt. Min personlige betraktning, kan ta feil.

2 Likes

Mener Dan har nevnt dette som lavt hengende frukter.

Takk for svar @Rodjer, forståelig tankerekke.

2 Likes

Rodjer
Tror nok du treffer med dine antagelser om antall scope utplassert.

Når det gjelder det lave antallet som ble utplassert gjennom Q3 18, så tror jeg ikke at det hovedsakelig var ferieavvikling som bidro til dette. Jeg tror nok heller at der skyldes at PHO i løpet av Q3 18 startet opp å lære opp. Te selgere. Dette gjorde at mer erfarne selgere måtte ta fokus bort fra å selge scope til å lære opp nye selgere. Følgelig fikk et selskap med allerede for få selgere redusert kapasiteten ytterligere. Dette kombinert med ferieavvikling, bidro til at Q3 18 ble et langt svakere kvartal hva angår utplassering av scope, enn det flere av oss hadde forventet.

I dag er selskapet i en helt annen situasjon. Man har flere selgere enn noen gang tidligere, det er kommet rettningslinjer fra AUA om bruk av BLC, der er kommet frem vitenskapelige bevis som viser fordelen med å bruke BLC, KS har løst problemene de opplevde med flexiscopene høsten 2018 og frempå vinteren 2019. I tillegg vil flere utplasserte rigide scope ha en positiv smitteeffekt på sykehus som ligger i samme region som sykehus som nå er satt opp med BLC.

Så ja, jeg tror at Q3 19 blir å oppvise helt andre og betydelig høyere tall når det kommer til utplasserte scope. I tillegg tror jeg at også brukerfrekvensen vil fortsette å vise positive takter, spesielt for flexiscopene.

Når man skjønner hva vi PHO aksjonærer har i vente så er det forunderlig at noen selger til under 50-lappen. Forunderlig.

4 Likes

Sitter her og lurer og regner litt på Edison sitt inntektsestimat for 2019, og sånn sett kursmål.
Edison antar 218,0 MNOK i inntekter utenom Asieris.
H1 2019 ga 105,2 MNOK hvorav 103,3 i Cys-hex salg, mao Edison antar 112,8 MNOK i H2.
Antar vi 0% vekst i Norden YOY, at partnersalget er flatt fra H1 til H2 samt at vi ikke har noen andre inntekter ( som vi jo normalt har, eks Ca 2 millNOK i 1H) så betyr det at Edison antar snitt inntekt i q3 og q4 i US på 27,35 millNOK.
Vi vet jo at q4 helt sikkert blir en god del bedre enn q3, så Edisons estimat antar trolig flatt salg fra Q2 til q3.

Skulle vi anta at partnersalget øker med 1 million i hvert kvartal YOY, at eget salg øker med 0,5 mill hvert kvartal og at andre inntekter er halvparten av hva det var i 1H, egentlig svært forsiktige estimater, så vil Edison sin analyse tilsi at Cysview-salget i US i q3 blir kanskje 22,5 millnok og i q4 27,5 millNOK.

Edison sin analyse, med påfølgende kursfall har i alle fall gitt Marshall en gavepakke på å dekke seg inn.

Synes uansett Edison sin verdivurdering av Cevira er uendelig mye mer defensiv og forsiktig. Latterlig vil jeg påstå.

11 Likes

Helt korrekt Snøffelen.

Her har man virkelig mulighet til å ta «markedet» på sengen så det holder. Også for de kortsiktige. Q3 vil gruse disse estimatene, og sannsynligvis også bokført noe inntekter fra Cevira.
Kurshistorikken for Q3-18 vil nok medføre at kursen vil fortsette å ligge lavt før/foran Q3.

Mitt bet blir å kjøpe med begge hender i forkant av Q3.

Snøffelen
-Hvor stort er PHO sitt marked i USA?
-Vil Schneider lykkes i å gjøre BCC til SoC i USA?
-Hva betyr det at de er inkludert i alle Guidlines?
-Hva betyr det at 17 av 17 AUA eksperter anbefaler BLFC ?

  • Hva betyr det at uten BLFC så går en av fire pasienter hjem med feil diagnose?
  • Hva betyr det at pasienter nå kommer til klinikk og forlanger BLFC?
  • Hva betyr det at det viktigste for pasientene er at den første TURBT er så god som mulig?

Edison og Norne forholder seg ikke til noe av dette, de legger bare inn en generisk vekst med erfaring fra de siste par kvartaler. Synes Simply Wall Street er mer realistisk som opererer med verdi 383 kroner.

4 Likes

Jeg regnet litt på Norne sine tall, de har landet på omtrent nøyaktig samme fremskrivning for meg for 2020, som er iht PHO sin guiding.

Hele investeringscaset for Cysview står og faller på hvor kraftig veksttakten vil holde seg i 2021 og 2022.

Edit:

Når det gjelder omsetningstall for Q3, så er det jo antall skop som var utplassert litt i forkant som sier mest om hvor mye Cysview de trenger å kjøpe inn, ikke hvor mange skop som ble utplassert samme kvartal.

I Q1 2018 var 113 skop utplassert, i Q1 2019 var 171 skop utplassert. Rimelig massiv økning.

3 Likes

Cysview har 70% av markedet i Danmark og 30% av markedet i Tyskland. Siden har det kommet mye ny overbevisende dokumentasjon som bl.a viser bedret overlevelse. I USA har de refusjon og er heiet frem av alle som betyr noe. FDA, Medicare, AUA, BCAN. Er det noen grunn til at salget skal stoppe med 1 % markedsandel i USA? En slik grunn har ikke jeg klart å finne og jeg tror ikke Norne/Edison heller har gjort det.

6 Likes

i tillegg er det noen fleks som er i drift.

1 Like

Mtp Asieris og Cevira, Kina er stedet hvor pharma virkelig kan gjøre store penger fremover

https://endpts.com/china-has-become-a-ceo-level-priority-for-multinational-pharmaceutical-companies-the-trend-and-the-implications/

6 Likes

Jeg tenker, hvordan er muligheten for at et kinesisk selskap (som Asieris) vil kjøpe hele PHO? Det kan vel ikke være så mye tvil om at flere farmasi selskap, spesielt i Kina, ser muligheten nå for å kjøpe hele PHO? DS informerte jo at det var stor interesse for Cevira og de valgte de med ‘dypest lommebok’ og de som godtok forutsetningene Pho stilte. På meg ser det ut som om Pho kunne velge og vrake til de fikk et selskap som godtok alt Pho satt som forutsetning? Jeg vet jo ikke, men noe sier meg at å selge aksjer i dette selskapet gjør ingen som har satt seg inn i mulighetene her og vet hvor vi faktisk er på vei :))

2 Likes

For en god stund siden leste jeg en amerikansk artikkel som beskrev stor misnøye i USA når det gjaldt tilbud til blærekreftpasienter. Denne pasient gruppen har lenge følt seg stemoderlig behandlet sammenliknet med pasienter med andre kreft diagnoser. Senere leste jeg også om at det nå var ( eller i ferd med å bli?) etablert verdens omspennende pasientorganisasjoner for blærekreft pasienter. Dette forteller meg at pasientene nå virkelig er i ferd med å forsøke påvirke situasjonen.

Når man leser om Schneiders 4 trinns strategi for Photocure, kan man gjerne ha situasjonsbeskrivelsen ovenfor som bakteppe. Videre kan man gjerne merke seg Schneiders beskrivelse av eget selskap:

“We believe that we are perfect for this type of strategy. First, we’re an expert in non-muscle invasive bladder cancer both from R&D, clinical trials, all the way through to commercial. We achieved a solid position with our key opinion leaders and patient associations. We have a highly trained sales and medical team deployed in the U.S., in the Nordics that have built strong relationships in and out of the ORs. No other company is dominating this space, which leaves a significant opportunity for Photocure to become the bladder cancer company.”

Hva den fire trinns strategien Schneider snakker går ut på kan leses i transcriptet fra Q2. Det jeg føler meg helt sikker på at det ikke er noen gitt å si hvor strategien til slutt vil lede oss men det satses åpenbart på både organisk og uorganisk vekst. Trinn 1 i strategien er vekst i TURBT markedet i USA og trinn 2 er vekst i surveillance markedet så det er slik vi vil ha det. Enda mer spennende blir det som følger deretter. Schneider tenker lengre enn til nesetippen. Helt ærlig, PHO burde alle aksjeinteresserte i landet ha en bit av.

4 Likes

Jeg synes det virker meget sannsynlig at Asieris ønsker å kjøpe hele Photocure, Asieris sitt hovedfokus er jo nettopp blærekreft, og dernest urogenitial cancers. Cysview/Hexvix og Cevira er perfect fit for Asieris. Ser man helt objektivt på det er nesten en no-brainer.

Uansett, enn så lenge blir det bare SPEKULASJONER, men det er jo gøy det også!!!

http://www.asieris.cn/index.php/list/en_areas

"Areas of focus

In addition to bladder cancer, Asieris also focuses on the development of new drugs for other urogenital cancers, such as cervical cancer, ovarian cancer, prostate cancer, and renal carcinoma, etc."

Akkurat nå så er jo ikke aksjekursen noen sted i nærheten hva Schneider mener vil være et akseptabelt bud, ei heller noen aksjonærer, Hansson inkludert.

De nye styremedlemmene i Photocure er jo opplagt Hansson sine folk. Og de vil jeg regne med er der for å facilitere i en eventuell salgsprosess.

Jeg ser på Hansson sitt utspill om at:

https://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Hansson-om-Photocure-Tar-ikke-gevinst-foer-start

"Dette er bare begynnelsen, sier Hansson til Hegnar.no.
Han forteller videre at han mener denne avtalen er verdt 100 kr per aksje.
På spørsmål om han vil vurdere å sikre noe gevinst på dagens kursnivå sier Hansson:

  • Jeg er ikke selger av aksjen, tar ikke gevinst før start.
    Hansson legger til at han mener selskapet allerede har god progresjon med sitt andre produkt, Cysview, i USA.
  • Penetrering av markedet i USA og andre store markeder krever tålmodighet og langsiktighet, avslutter han."

Som et forhandlingsutspill; det er minimumprisen for Cevira-delen av Photocure, og vi har god tid pga Cysview.

Når Schneider sier at Asieris er “deep pocketed chinese” så trenger ikke det bare være en forsikring til aksjonærer at Asieris er svært god partner for å ha fart i utviklingen av Cevira (som jo poenget med at utbetaling av milestones skjer som funksjon av “whichever comes first of plan or milestone”) men også et forhandlingsutspill mtp salg.

Når det gjelder pris så tenker jeg et et minimum akseptabelt tilbud er de 100 kronene for Cevira Hansson spiller ut, ca 150 kroner for å gi tilbake penger til aksjonærer som har vært med hele veien og til slutt hva Cysview/Hexvix til en hver tid er verdt.
Akkurat nå er det feks Edison sine 69 kroner minus 11 kroner for Cevira, mao totalt 100+150+59 = 309 kroner.

Det er altså minimumumsprisen skulle et salg skje i dag, sett fra Photocures ståsted.
Asieris er ønsker selvsagt å betale minst mulig, men de er nok svært interessert, og ut fra hva de holder på med så er de trolig mest interessert i Cysview. Derfor sier Cevira-avtalen en hel del om hvor interessert de er. De er veldig interessert.

Schneider har god tid, Cysview er i ferd med å etablere seg i US, og vil bli mer og mer verdt i tiden fremover.

Skulle også tro at Asieris vil være interessert å få i gang Cysview/Hexvix i Kina, så det skulle ikke forundre meg om de blir partner på det på et eller annet tidspunkt, mens vi venter på at kursen skal stige til et nivå hvor man kan begynne å forhandle om pris.

Så kan vi jo ta spekulasjonene over til et neste nivå.

Jeg tror at Edison ser tegninga, og at det er en grunn til at de nå svært beleilig satt ned kursmålet med en krone. Da kan Edison pleie sine kunder og gi dem tid til å se på caset nå som det er grisebillig.

Jeg tror selvsagt ikke vi ender på noen pris ala focuss sine 1900 kroner, men jeg tviler på at det blir under 250 kroner, samtidig tviler jeg på at de går over 500 kroner.
Det kommer selvsagt ikke til å skje med det første, men tror at Asieris kommer best ut, utad, hvis Cevira er godt i gang med den kliniske utviklingen og Cysview virkelig har fått solid fotfeste. Jeg vil tenke at mellom 1 og 2 år er tidsrammen.

Mitt gjett blir derfor salg våren 2021 og pris den samme som for Algeta, 362 kroner.
Så kan sikkert noen mene at det er for lite, men jeg tipper at det er nok til at alle store aksjonærer aksepterer.

Det var dagens spekulasjoner!

11 Likes

Virker ikke så usannsynlige disse spekulasjonene. Jeg regner også med at det blir oppkjøp, det ville vært for godt til å være sant at vi får være med på hele PHO reisen…

Med dagens kurs så er nok området 300-400,- om et par år maks av hva man kan forvente, så får vi bare håpe at det drøyer såpass lenge…

Og skulle vi ikke bli kjøpt opp så starter vel inntektene ifølge DS ca 2024-2025 uttalt på Q219 rapporten. (forutsatt godkjent)

https://www.hexvix.com/hexvix-blue-light-cystoscopy

" A blue-light enabled equipment can be acquired from any one of these three manufacturers:

If you recently purchased new equipment from one of these, you may only need an upgrade. Please feel free to contact us using the contact form if you have any questions regarding the equipment."

Er det bare i US en ikke kan bruke wolf / opympus?
DS jobber jo med saken.

Setter pris på dine spekulasjoner Snøffelen, men jeg syns du er veldig konservativ i din spekulasjon i dag.

I min excel modell viser ditt oppkjøps scenario at vi i 2021 ikke har oppnådd mer enn ca 13 % av us markedet og ingen utvikling ellers i verden. Asieres tror jeg vil komme til å inngå en partneravtale om Hexvix/Cysview før de går for å kjøpe oss. Det vil også drive opp kursen.

1 Like

Man må tenke som Edison, være konservativ i sine spekulasjoner/analyser tilfelle det skulle by seg en mulighet for å få tak i flere PHO-aksjer.
Akkurat nå er jeg ikke i posisjon til å kjøpe aksjer, men det kan jo forandre seg i løpet av året, og det blir ikke solgt en eneste PHO-aksje de nærmeste 10 årene, med mindre Asieris tvinger meg ut.

5 Likes

Hehe. Det høres nesten ut som du er litt i baisemodus Snøffelen, i tilfelle det kommer litt mere midler å putte inn i caset i løpet av året :face_with_hand_over_mouth:

1 Like