Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Jeg er enig i at roboter alene kan føre kurser både oppover og nedover, men jeg blir ganske overrasket om roboter har klart å drive kursen såpass langt opp samtidig som nesten 5% av aksjene dumpes ut for salg av en enkelt aktør. Man skal ikke se bort fra at FF har solgt mesteparten av aksjene sine, men da er det nok 1-3 andre storfisker som har akkumulert store mengder (i tillegg til en viss mengde småsparere).

Edit: Jeg noterte meg forresten at det blant annet ble lagt ut én ordre på 35 000 aksjer à 76kr. Å kjøpe aksjer for 2,6 mill kr i en enkelt transaksjon på så høy kurs er rimelig heftig om du spør meg.

3 Likes

Jeg har definitivt lagret denne ukes volum for å se hvilke nyheter som kommer i nærmeste fremtid som kan forklare kursoppgangen. Jeg tror vi får nyheter innen kort tid, forlengelse av patent? partneravtaler i Asia, flaggmelding? Hva gjør at vi ikke har fått flaggmelding? Er dette bevist, kjøpes det opp mange aksjer i forskjellige ‘selskap’ inntil 5 % slik at flaggmelding unngås? Jeg vet jo ikke, men at det kommer noe meldinger fremover til det som har skjedd nå er jeg overbevist om.

Psykologi spiller forøvrig en rolle i aksjemarkedet, å ligge i minus gjør at mange hevder med sterk overbevisning at kurs skal langt opp. Da har man mye å vinne på at kurs stiger. Når man ligger i pluss har man alt å beskytte. Da vil de fleste sikre seg gevinst med en gang det ser ut til at kurs faller tilbake/kan falle tilbake. Vi så det på torsdag når kurs falt ned til kr 72,-, hvor mange solgte som pokker da?
Det er en del av grunnen, tror jeg, at mange taper penger i aksjemarkedet. Noen blir heller med skuta ned enn å innrømme for seg selv at man burde selge for å begrense tapet og en del sikrer gevinst altfor tidlig fordi man blir defensiv når endelig de grønne tallene dukker opp i nettbanken. Dette er nok vanskelig å innrømme tror jeg, har erfaring med dette selv fra tidligere. Erfaring er viktig uansett hvor man holder til. Fundamentet i PHO er så sterkt, oppsiden er så stor, de som har ristet i treet denne uken har fått tak i mange aksjer. Strategien fungerer, de lettskremte selger for å beskytte de grønne tallene. Jeg tror det er en tabbe og spesielt i PHO, 6-12 mnd frem i tid, hvor står kurs da?? De som har grafset til seg aksjer i uken som gikk er nok rimelig sikre på hva de har kjøpt :slight_smile:

4 Likes

Hva tenker dere om antall nye oppføringer på cysview.com i Q4 ?

Jeg tenker at det er litt spennende, men betyr svært lite.
De jobber på og utplasserer stadig flere scoop og børskursen vil sannsyligvis doble seg innom vi tar sommerferie.
Vi tar mere å mere markedsandel, så om 1-2-3 år så får vi fete utbytter for å sitte med aksjer.
Så oppføringer på cysview.com er for underholdning og korte svingninger i kursen.
Legg deg litt bakpå og prøv å innse at du eier høna som legger gullegga.

Trur vi må vente og se det an. Hvis vi ser på Q418 så ble det utplassert 20 skop, På CC til samme tid i Q418 var det oppført kun 2 skop. Ett i okt, og ett i nov. Desember hadde 12 oppføringer. Denne trenden i Q er ganske vanlig,

3 Likes

Jeg tok ut en liste fra kontofører på fredags morgen, visstnok 3 dagers forsinkelse til VPS så dette skal da være oppdatert liste etter stengetid mandag 25.11.
Det var først fra tirsdagen at volumet virkelig “tok av”.

image

1 Like

Helt enig Clawback, oppkjøp vil primært flytte potensialet over til kjøperen. Det er derfor de kjøper.

2 Likes

Noen som kan rapportere endringer på topp 50?

1 Like

Topp 10 har redusert med ca 200k. Ett par nye på listen. Ellers virker det som om det trades. Noen pluss og noen minus.

2 Likes

Er vel bare en reprising ala medistim som er i gang, selskapet er på vippen til å gå med overskudd. Ps, neste kvartals overskudd blir langt høyere enn medistim hadde dette kvartalet.

3 Likes

“Kristianro AS (Eigil Stray Spetalen) er ny og er på listen med 100.000 aksjer.”

Da kommer nok Øystein inn også.
Da blir det i alle fall litt oppstyr i media

6 Likes

Lets hope he doesnt try to turn it into a construction company again…

4 Likes

Nå er vi over i ren komedie:

5 Likes

Helt utrolig hva media i Norge klarer å prestere. Tror du de kommer til å korrigere siden kurs nå er opp? Jeg holder ikke pusten for å si det på den måten.

1 Like

Slapp analyse for topp bevegelse det der.

Jeg kan forsøke.
Det er bare fond som selger på Topp20 (og50). 2 private reduser bittelitt
Nordettere nettoreduserte litt forrige uke.
Ellers så selger nesten ingen private på topp 50.

Topp 50 øker med 160K
New york mellon (111k) og 2 andre inn på topp 50 som nå går ved 64K «Ingen ut»

Så fond redusere utfra plikter. andre kjøpte forrige uke.
Dnb kjøpte en tradingpott eller kjøpte inn depo for noen andre.

1 Like

Topp 50 øker ikke med 160k. De reduserte med ca 33k (kilde, stocktalk.no).

Endringen på “øvrige investorer” stemmer ikke, og har aldri stemt. Du må summere endringene for de på topp 50 sammen med de som gikk ut av listen.

1 Like

Den manuelle jobben gidder jække.
Noen går ut når noen kommer inn med høyere tall. Stort sett så lite handling at det visuelt kan vektes.

Noen kommentarer til resten?

Satan det chartet mitt med bullscenarioet holdt seg godt haha. Bare at jeg tegnet det tre måneder frem i tid, ikke tre uker…

6 Likes

Noen som har kjøpt seg nye løpesko på black friday? :sweat_smile:

2 Likes

17% til opp fra 86 så er vi på 100😜

Da er mcap’en på “bare” ca 2,15 mrd.

2 Likes