Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Det er riktig, dette er tredje kvartalet på rad at de reduserer fra kjøp til hold dager før presentasjonen.
Etter q1 ble de tatt på senga av sterkere inntektsvekst enn ventet, la oss håpe pe historien gjentar seg.
Gir ikke fem flate øre for det Norne bedriver. De fastholder kontinuerlig kjøp anbefaling på nel uansett hvor mye dem taper og hvor lav ordreinngang dem har. I tillegg opererer dem med et uansvarlig og sinnsykt kursmål på 11,95. Så jeg bryr meg i bunn og grunn lite om de useriøse fra Norne

2 Likes

Fra «stinke» på Shareville :
Har fundert litt på Pho og hvorfor de ikke har klart å penetrere markedet med det beste produkt samt refusjonene de har.
Schneider, har forklart noe av kompleksiteten og det er å først å selge inn scop samt det å faktisk få de tatt de i bruk.
Dan S, sier det kan ta opptil ett år for åfå inn scop i institusjoner/behandlingssted/sykehus, men spørsmålet jeg da stiller er hvor lang tid tar det før scopet utnyttes mer enn det de gjør i dag? Det er overraskende lite utnyttelse av dages utplasserte scop i US.

Så:

  1. Hvorfor er det så vanskelig å få inn scop når institusjonene vil tjene på dette og at BLC er det beste produktet?
  2. Hvorfor brukes ikke de utplasserte scoopene oftere?

Jeg lurer også på hvem som driver med WLC. Det er ingen så vidt jeg kan se som har forklart hvem konkurrenten vår er? Er det ett selskap som har markedet nå eller er det flere? Bruker de et annet type scop? Hva er prisen på dette scopet? Er det et Big Farma selskap som har markedet nå og som gjør alt for at Pho ikke skal lykkes. I så tilfelle hvilket selskap er det?

Når et produkt har vært SOC over mange år så er det gjort mange langvarige relasjoner mellom leger/institusjoner og selskapet(ene) bak WLC.
Kan det være utstrakt lobbyviksomhet fra disse som gjør at Pho sliter med å få en seriøs bit av markedet?

Jeg ser mange regner statistisk på hva som blir resultatet fremover med historiske data, som f. eks det gikk slik i Q1 i fjor, da blir det slik i Q1 i år…men jeg synes dette er vanskelige tall og lene seg på av overnevnte grunner.

Kan det være slik at Scheider tar for lett på de alliansene som allerede er skapt gjennom mange år og som dermed er vanskelig å gjøre noe med?

Jeg ønsker bare seriøse svar på disse spørsmålene om noen har noe konstruktivt å komme med.

For på papiret slik jeg leser det, så er BLC overlegent hvit lys og da er det svært merkelig at ikke denne salgstakten akselerer mer enn det den har gjort. Jeg mener, etter alle ekspertuttalelser, alle publikasjoner samt alle konferansene Pho har deltatt på så selger BLC svært lite i US, man skulle trodd at disse selskapene ville stått i kø for å få tilgang til den beste behandlingsmetoden der de tjener mest, men slik er det jo ikke per dags dato.

Jeg blir ikke helt klok på dette og mine tanker går altså til lobbyvirksomhet, og gamle relasjoner som er vanskelig å bryte. Om dette er riktig så er spørsmålet om Pho klarer å bryte gjennom disse etablerte forholdene, og om de har muskler nok til å kjempe seg gjennom vanskelighetene og eventuelt et big farma selskap som vil tviholde på sin posisjon?

Kom gjerne med dine innspill?

NB, dette er ikke en baise eller hausetråd. Jeg ønsker oppriktig talt å bli litt klokere på hvorfor vi ikke til nå har slått gjennom med BLC.

God helg!

8 Likes

Jeg tror svaret er at ting tar tid, akkurat som Schneider sier. Utplassering av scop øker for hvert kvartal, inntektene også. Det er vel helst vår utålmodighet som ikke står i samsvar med tregheten i beslutningsprosessen i sykeshusmarkedet tror jeg.

4 Likes

Schneider svarer godt på dette i intervju med edinson. Først selge skop, så opplæring, så gi ny opplæring da personell er blitt byttet ut. Wlc er standaren i dag, Enklare å fortsette som før en å gjerre ein endring. Pasienter venter beste behandling. Eg hadde feks takket nei til planlagt åpen fjerning av galleblære dersom nabosjukehuser gjorde det med kikhulkirurg. Litt same utfordring først bekrefte at kikhulskirurgi har fordeler, så skaffe utstyr, så lære personell, ting tar tid

2 Likes

Flott innlegg. Hvis du går gjennom presentasjonen som DS holt i NY får du svar på mange av spørsmålene dine. Cysview to become the new Standard of Care.
PHO er ikke der enda men er anbefalt av ledende sykehus i dag både i US og Canada. Vekstraten er over 50% YOY, så lenge denne vekstraten blir opprettholdt går både installerte scope og inntekter opp i himmelen. Spørsmålet blir hvor lenge klarer PHO å opprettholde 50% vekst. Er derfor meget spent på Q2 presentasjonen på onsdag.
Må også si at jeg er imponert av presentasjonen DS holt for investorer i NY, her la han frem strategien hvordan han skal Transform PHO fremover.

3 Likes

Svar fra “stinke” :
Takk, litt skremmende at ingen vet hvilke konkurrentene er og hva som må til for å utklasse disse. Jeg mener at det er nettopp dette som er kjernen for å lykkes.
Og på tross av at Pho er anbefalt av ledende sykehus i USA og Canada som er det lite akselerasjon i salg. Pho har en ganske marginal andel av blærekreftmarkedet etter flere år i US. jeg vet de de ikke har hatt refusjoner før 2018 og 2019, men selv etter det kom ser det ikke ut som det tar real fart i salget. Det er nettopp dette som er bekymringsfullt.
Vi får se om noen med mer kunskap om dette kan komme med noe.

1 Like

Synes det er litt oppsiktsvekkende at det nå fra flere hold blir meldt at «tingenes tilstand» på langt nær er så bra som tidligere antatt. Påfallende er det også at det er rett før perioden hvor det er lagt på det rene at resultat av kommersialiseringsgrepene vil bli synliggjort.

Mitt tips til meg selv: ha tunga rett i munnen, stol på seg selv og vær nysgjerrig. Søk info hvis det blir fremlagt påstander som ikke blir dokumentert.

3 Likes

Hvor leser du dette bortsett fra anonyme skribenter på nettet?

2 Likes

PHO har ingen konkurrent.
De vil heller ikke få det.
Det ville være gallskap å legge opp til konkurranse mot PHO sitt BLC i US / Europa.

Det er kapitaltilførelsen som bestemmer hvor raskt PHO kommer inn på US-markedet.

Cysview er et komplisert teknisk produkt hvor selve prosessen ved gjennomføringen krever teknisk kompetente personer med erfaring og alle kurser og annet i orden.
Altså , en annen prosess enn å ta en pille.

I en slik prosess hvor det gamle hirakiske kunnskapsnivået skal endres (WLS) og nytt system skal overta så vil det ta tid.
Der er ingen konkurrenter og hastigheten å bygge opp nytt teknologisk team og innkjøp av ny maskinpark avhenger av størrelsen på investeringene.

PHO er vel kanskje det eneste norske selskapet som alene (uten BP) som går denne veien og det er imponerende.

Vi er helt i startfasen av dette eventyret og i denne tidlige fasen så er vi nok mest utsatt for tilbakeslag.
Men snart så vil inntekt og utgiftspunktet passeres og vi vil få en akselererende fortjeneste…og dette er viktig…til 2026 ca.
Altså , ca 6 år med kvartalsresultater , ikke bare med overskudd men med større overskudd HVERT KVARTAL.

24 stk påfølgende kvartalsgjennomganger hvor siste kvartals overskudd ikke bare er positivt men også større enn det siste.

Selger man slike aksjer??

lykke til

3 Likes

De som lurer på hvorledes årsaks-sammenhengen er mellom tiden som har gått og fortsatt lav utnyttelsesgrad på scopene kan ha nytte av å høre på dette interviewet.

3 Likes

De aller fleste som er negative eller undrende bruker sjelden tid på slikt, dessverre.
De skyter som oftest fra hofta.
Dersom en ikke ser den klare trenden i inntekter og utplassering gjennom de seneste 10-12 kvartaler ja da er det ikke enkelt.
Endel sitter med urealistiske forventninger om 30-40 skop utplassert pr kvartal på dette tidspunkt og det er helt på jordet hva gjelder logikk.
Anbefaler de usikre å lese seg opp på skop utplasseringer siden 2016, samt Cysview inntektene i samme tidsrom. I tillegg kan det lønne seg å lese KS sin rapport om hvordan bruksfrekvensen utvikler seg over tid. En vil da oppdage at det tar tid før frekvensen virkelig kommer opp i fart.
Det ligger ekstremt mye nyttig info om dette på denne tråden.

3 Likes

Nytt svar fra Stinke på Shareville :
Hvis ikke Pho har konkurranse så er det enda mer spesielt at de ikke penetrerer markedet raskere. Klart det er konkurranse.
Det et jo en SOC i dag som er konkurrenten, men det later til at ingen er klar over hvem dette er. Er det mange små selskaper i regi av f. eks Olympus? Er det ett BF selskap som har 99,5 % av markedet i dag?
Og hvilke forpliktelser og avtaler har disse mellom seg. Det er dette vi må ha svar på. Det er ikke alltid så enkelt at det beste produktet vinner, dessverre. Like og kanskje mer viktig å vite om er relasjoner gjennom mange år og utstrakt lobbyvirksomhet samt økonomen til nåværende konkurrent.
Om det bare er ett selskap som er konkurrenten så kan dere tenke på hvilke økonomiske muskler de har gjennom mange års dominasjon i markedet. Og at det er smøring gjennom slike relasjoner skal man ikke se bort i fra.

Fortsatt ganske utrolig at ingen har sjekket ut hvem nåværende konkurrent er, det burde være noe av det første man sjekker ut om man vil investere mye og langsiktig i pho.

1 Like

Det brukes ikke kontrastvæske med wlc, så er ingen konkurrent. Det handler om å få innpass og vekst, vekst, vekst…
Hvorfor klippes og limes det til shareville. Er det noe interessant, så hyperlink til tråden istedet. Selv synes jeg innlegget er fordummende da jeg mener trådstarter ikke har gjort noe forsøk overhodet på å lese seg opp på fakta.

6 Likes

Poenget er at skribenten ikke ville melde seg på her fordi han mener det bare er hausing her. Synes det var spennende å se respons så valgte å poste det og så igjen sende svar tilbake.

1 Like

@Bingo123 Forstod du svare til @togulle ?

Ein må ha hvit lys uansett. Blått lys (Cysview) er i tillegg til hvit lys. Det er eit tilleggs produkt.

2 Likes

Litt vanskelig å diskutere med “stinke på Shareville” siden han må bruke mellommann for å få innleggene sine hit. Han får lese seg opp på f.eks Olympus hvis han er interessert i konkurrenter.

2 Likes

Ja, forstod det

1 Like

Høres ut som en feig holdning fra “Stinke”. Vil han diskutere må han tåle at mange er uenige med ham. Litt pussig at de som sannsynligvis ikke har aksjer er så “bekymret” for markedspenetreringen. Jeg synes iallefall at det går ihht plan men så er jeg nokså langsiktig av meg da.

2 Likes

Innlegget var bra det og uansett grei diskusjon.

2 Likes

TTT. PHO er i lanseringsfasen og veksten i antall utplasserte scope og salg av Cysview er akselererende. Dette er lett å dokumentere ut fra tall du finner i kvartalsrapportene.

Ved inngangen av 2018 var det 104 rigide scope utplassert. Ved utløpet av 2018 var antall scope steget til 157 scope, altså en økning på over 50% i løpet av 12 måneder. Da var det 149 rigide scope og 8 flexiscope. Til sammenligning økte antall rigide scope med 21 gjennom 2017, dvs at det ble utplassert 32 flere scope gjennom 2018 enn i 2017, eller over 150% flere scope enn gjennom 2017! Og det er scopene og bruken av den som vil generere penger til PHO.

Hvordan noen kan få seg til å hevde st PHO, eller rettere sagt KS sliter ned å selge scope, må de gjerne forklare meg.

I år har veksten fortsatt, til tross for at KS hadde problemer med flexiscopene gjennom 2/3 av Q1 19. Gjennom Q1 19 ble det utplassert ytterligere 14 nye scope. Så til tross for problemer med flexiscopene ble utplasseringen gjennom Q1 19 totalt 14 scope mot 9 stk i Q1 18.

Kommende uke får vi tallene for Q1 19. De blir neppe svake.

PGO har PR dags dato ingen konkurrent til Cysview. Og BLC teknologien er langt overlegen WKC. Slik sett skulle vi fra Ola Dunk land tro at alle ønsker å gå over til BLC teknologien. Men så enkelt er det tydeligvis ikke. Men nøkkelen til det amerikanske helsemarkedet er gode refusjonsordninger. Det har PHO på plass fra inneværende år. Kanskje ikke så rart at PHO opplever akselererende vekst?

Men ny amerikanske CEO fra høsten 2018 har selskapet forhåpentligvis på plass en leder som har kompetanse og erfaring fra det amerikanske helsemarkedet. Jeg velger å tro at det vil vise seg positivt på sikt. Men jeg tror det er avgjørende å akseptere at TTT IG at vi neppe når toppen på flere år. Har man dårlig tid, så må man nøye seg med smuler av det man trolig kunne fått. Men valget må den enkelte gjøre.

4 Likes