Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Ja jeg tenkte på noe slik, vise et lite chart ±5 dager for hvert kvartal. Får se om jeg får tid og finner en fin måte å presentere det på :slight_smile:

3 Likes

Det hadde vært genialt :+1:

2 Likes

Man forsker jo kanskje da på ting med større potensiale for inntjening/større markeder.
Photocure er jo dyr i forhold til den ikke eksistererende inntjeningen. Men siden vi tror på vekst og fremtid inntjening er selskapet altså verdt 1 mrd.
Om de tjener 5 millioner neste år snakker vi PE 200. 10 M osv…
Så for å havne på 20 må vi ha 50 millioner i overskudd. Det er fremdeles lang vei dit, personlig har jeg troen på det vil fortsette å vokse raskt i mange år og at kostnadene ikke ville vokse like raskt. Dermed blir det et bra resultat.

Men man kan ikke si den er billig og at ikke det er forventinger inne. Om ikke det var høye forventninger ville det ikke hatt en så høy mcap.
Se på omsetningen som er idag og hva som er guidet.
Selv når de guider 20-25M$ så skal de ifølge Dan bare akkurat ha begynt å tjene penger (sent 2020 om jeg husker korrekt?) Det er ikke store inntektene, så selvsagt klarer en heller ikke å finne profitt som forsvarer prisingen da heller. Da må man opp i vanvittige marginer. Så selv i 2021 blir det en vekstaksje. Vi har altså allerede priset inn mange, mange år før inntektene kommer gode resultater.

Er som nevnt bull Photocure, men det er ikke grunnlag for å si den er billig osv…
Da henviser man til håpefulle potensielle inntekter langt frem i tid.
1 mrd er ikke småtterier for et selskap med så lav omsetning og som går med tap, kun forventinger om vekst og fremtid gevinst forsvarer prisingen.

Spørsmålet er vel heller hvor langt frem i tid ser faktisk investorene og er villige til å prise inn? Og hva er potensialet og realistisk forventet profitt.
Et selskap kan fint prises høyt i lang tid før inntektene/profitt kommer, men da må man virkelig tro på det skal skje.

Skjønner godt at kanskje noen er skeptiske til at Photocure skal kunne fortsette å vekse forholdsvis raskt i så lang tid. For det må altså vokse lenge og mye for å forsvare den prisen som er idag.

8 Likes

Ja slik er biotek og pharma. Det finnes mange, mange “verre” eksempler på prising ift inntjening. Mange har ikke inntekter i det hele tatt og får det ikke på mange år (noen får det kanskje aldri) og prises likevel langt høyere enn PHO. Skal man kjøpe på eksisterende P/E er ikke dette bransjen å investere i.

2 Likes

Det har vært, og er fortsatt, mye tro håp og kjærlighet innen farmasisektoren. En sektor der det tar svært lang tid og svært mye kapital for å frembringe et produkt. Og selv når produktet er fremforsket og det har vært store forhåpninger til at produktet skal bli en blockbuster, så har man mer enn en gang opplevd at produktet har feilet på oppløpssiden og aksjekursen har gått rett i kjelleren. Og inntil det skjer har prisingen vært frisk gjennom flere år og det har vært skrevet tusenvis av innlegg som skal forsvare prisen på selskapet, men forutsatt at selskapet lykkes.

I tilfellet PHO så har også dette selskapet, og dets aksjonærer, vært gjennom perioden med forskning, faktisk mange, mange år, og der man har hatt store forhåpninger til de produktene som selskapet har hatt på beddingen. Mang en aksjonær er blitt frustrert og valgte å kaste kortene.

Men til forskjell fra mange andre farmasiselskaper, så står PHo i dag igjen med et produkt som har gått hele veien og sågar blitt godkjent av FDA. Produktet er et nøkkelprodukt i en fremadstormende BLC teknologi som i henhold til ekspertene revolusjonerer deres evne til å påvise kreftforekomst i blæren. Resultatene er intet mindre enn overveldende. Derfor har Medicare gitt grønt lys for gode refusjonsordninger for bruk i såvel TURBT markedet som surveillancemarkedet. Ordninger som helt klart har resultert i kraftig økning i salget av Cysview i USA. Ser man på tallene fra 2017 og sammenligner med tallene for 2018 så er der et merkbart taktskifte i omsetningen. Når nå refusjonsordningen for surveillancemarkedet er i effekt fra 1 Jan 19, så kan vi vente nok et taktskifte i 2019.
Kanskje ikke så rart når såvel ekspert innen urologi som pasientorganisasjoner har omfavnet BLC teknologien.

Siste måneden har også et ekspertpanel av urologer kommet ut med retningslinjer for bruk av BLC teknologien, noe som vil bidra til at BLC teknologien tar nok et viktig steg mot å bli ny SoC innen blærekrefbehadling.

Så kan man jo fundere på hva det vil si at Cysview blir et nøkkelprodukt av det som synes å bli ny SoC i et kreftmarked på 15 milliarder. Er det fantasi dersom vi hevder at en slik teknologi ligger an til å ta 25% av markedet? Kanskje i minste laget dersom vi snakker om SoC. Markedsandelen på noe sikt bør vel snarere ligge på 50%+. Og så lan man jo ta frem kalkulatoren og regne litt på hva en slik utvikling vil ha å si for inntjeningen til selskapet PHO. Og i et vekstcase som dette vil det vel ikke være unaturlig å benytte en PE på 20 når den tid kommer.

Poenget mitt er at PR i dag prises ikke PHO som at markedsaktørene har store forventinger og tro på at BLC teknologien skal bli SoC i USA innen de neste 5-10 årene. Og når det ikke har skjedd, så er det min ærbødige påstand at dette ikke skyldes potensialet til selskapet og BLC teknologien, men det faktum at de fleste norske, og stort sett ingen amerikanske investorer, har fått BLC eller PHo inn på radaren. Men ut fra det vi nå vet om PHO sine rammebetingelser, så er det ingen grunn til å tro at det ikke skjer innen det kommende året. Så får vi vente og se hva markedsaktørene tror om ett år, når de er blitt klar over PHO og de endringene som har skjedd med selskapets rammebetingelser siden 2017. For å si det slik, så blir jeg ikke overveldet om mange av dem vil kaste seg over denne gullklumpen, selv om aksjekursen på det tidspunkt trolig har passert kr 100,- for lengst. Da er det greit å vite at man isdag trolig kan få handle PHO aksjen til ynder 50-lappen.

Ha en riktig god dag! Tenk deg godt om før du selger dine PHO aksjer, selv om du gjennom mange år har deltatt på en seilas i noe som syntes å skulle bli et evigvarende stillebelte. Det mørkner i horisonten og det kan være god bør som er i emning.

2 Likes

Ny artikkel i kveld i UROTODAY.

https://www.urotoday.com/recent-abstracts/urologic-oncology/bladder-cancer/111972-positive-reimbursement-picture-for-cysview-hexaminolevulinate-hcl-is-helping-drive-use-in-2019.html

Det formelig hagler med gode nyheter rundt PHO for tiden. Et tydelig tegn på den oppmerksomhet BLC teknologien kommer til del i det amerikanske markedet. Jeg spår at ledelsen kan melde om økende etterspørsel etter Cysview på Q1 19. Blir spennende å se tallene.

7 Likes

“More and more bladder cancer patients are gaining access to Blue Light Cystoscopy (BLC™) with Cysview for detection and surveillance. This growing trend is because of increasing awareness and availability of this cutting-edge drug-device procedure, plus an improved reimbursement picture in 2019.” vakkert!

4 Likes

man skal være rimelig tett i pappen om man ikke ser hvilken vei dette går.

3 Likes

Kan ikke forstå noe annet en at BLC på noe sikt overtar hele markedet i US og blir nsc.
Og så følger resten av verden med etterhvert.

Hadde passet fint med en saksøkt instutisjon / sykehus for ikke å ha opplyst om og utført BLC hvor utfallet var dårlig.
Pasientorganisasjonene er kanskje klar over denne muligheten eller noen burde kanskje “hvisket dem i øret”

Cysview.com burde vel også få frem dette budskapet

“Inngår BLC i behandlingsopplegget så lever 3 av 4, inngår ikke BLC er det en sånn Ca 50/50 når man passerer 5 år.”

Rett håndtert mot US markedet så vil jo dette være en :bomb:

En burde kanskje spurt hvorledes PHO akter å bruke dette fremover mot markedet på gjennomgangen av Q119?

Det er jo et anseelig antall mennesker som dør for tidelig.
En skal ikke være så tolerant og forståelsesfull på vegne av alle de som dør unødvendig i slike prosesser fordi treghet og sommel får råde grunnen.
Det er katastrofe for hver enkelte familie å gå gjennom noe slikt.

Saksøk hospitalene som tviholder på gammel og utrangert teknologi.
Da våkner de nok .

3 Likes

sørgelig nok så er det kanskje det som må til

2 Likes

Jepp. Det er tydelig at

  • økt oppmerksomhet
  • økt tilgjengelighet
  • gode refusjonsordninger
    er i ferd med legge grunnlaget for at BLC teknologien blir den nye gullstandarden inne blærekreftbehandling i USA.

The Bladder Cancer Company går helt klart en særdeles lysende tid i møte!

Utrolig morsomt og innbringende å få være med på dette eventyret!

3 Likes

Jeg synes vi småaksjonærer skal trå litt varsomt over for pasientorganisasjonene, og særlig mener jeg vi bør holde oss for gode til å promovere Cysview på diverse pasientfora.
Hvis noen skal “hviske i øret” må det helst være offisielle representanter - og da er det best at det ikke allerede har vært fem halvstuderte røvere å hvisket først.

Ellers tror jeg du har rett i at det kan bli juristmat av de sykehus som ikke opplyser som blc før de bruker wlc. Men det er nok både sykehus og pasientorganisasjoner oppmerksomme på allerede.

8 Likes

Enig, synes det ville være umusikalt om aksjonærer skulle forsøke å påvirke dette. Pasienter og pårørende ville kunne reagere negativt mot et slik forsøk på påvirkning, og dette kunne i ytterste konsekvens skade selskapets anseelse etter min mening. Trykket fra leger og pasientorganisasjoner for å få spredt denne teknologien er allerede så stort at dette går veldig fint uten at utålmodige aksjonærer skal overreagere.

4 Likes

Ja , kanskje litt klossete formulert fra min side.
Var aldri meningen å påvirke men omtalte bare behovet for at mulighetene forelå , og at hvorledes PHO vil bruke disse hardtslående dataene videre.

Det ville jo være usmakelig dersom aksjonærer utøver press hvor økonomisk vinning lå tydelig bak og det var aldri meningen at det skulle bli oppfattet slik men forutsatt at dataene er riktige så dør der jo veldig mange for tidelig uten bruk av BLC.
Så hvorledes får en fart på dette?
Sett fra pasientenes ståsted så må jo omleggingen til BLC kanskje kunne oppfattes som en ulidelig langsom prosess , særlig dersom en tar med alle årene i forkant hvor en vel har vært temmelig sikker på denne saken.

Pengene styrer vel det meste.

5 Likes

tror vi skal bare trekke oss tilbake i godstolen. se hva som dukker opp av meldinger rundt AUA, og deretter høre hva Schneider har å melde fra AUA den 14.mai. ser frem til q1. har til og med tatt meg fri fra jobb den dagen…

3 Likes

Har selv måttet gjøre noen endringer 14 mai for å rydde plass på kalenderen til å få med meg det som skjer på morrakvisten. Gleder meg!
Men jeg tror nok vi før det vil får en hyggelig børsdag torsdag og fredag i inneværende uke, og at det drar seg ytterligere til utover i kommende uke. For vi kan ikke underslå at det er kommet frem mye godt stoff den siste tiden som de-risker PHO som case og som øker sannsynligheten for at BLC blir ny SoC raskere enn noen av oss i dag skjønner.

2 Likes

kursen vil sannsynlig dra seg til frem mot q1. enig i det. noen vil nok gevinstsikre også. ikke ulovlig det, siden de siste q-ene har medført ras. men det er heller ingen garanti for at det skjer denne gangen.her blir det kun å studere presentasjonen ord for ord, samt webcasten. det er nå moroa starter i PHO

2 Likes

Ja. I mitt hode så ser jeg for meg en hoppbakke. Tar vi utgangspunkt på sletta, så befinner vi oss nå på vei inn mot unnarennet, i overgangen mellom sletta og unnarennet. Herfra vil det etter mitt hode kun stige brattere og brattere. Rett nok vil kursen ikke bevege seg langs en rett linje, men fortsette som en sagtannskurve, men den generelle tendensen vil være en stadig brattere stigningskurve. Og det vil trolig ta flere år før dette topper ut.

Som du sier; det er bare å innta godstolen og nyte utviklingen som vi nå er helt i starten av.

2 Likes

I tillegg til alt som PHO har meldt om i forbindelse med AUA nå til helgen ser det for undertegnede ut som også Karl Storz skal demonstrere BLC i stor grad.
Sjekk ut her: (skriv blue light eller Karl Storz i søke vinduet)

https://www.eventscribe.com/2019/AUA2019/agenda.asp?pfp=FullSchedule&fbclid=IwAR10rMy2AYjLWBBpg-Q0nQL1WqfHBQjRr8tu57YmjUT2JUPFvhFx9IwRDm0

3 Likes

Man bør legge selskapets guiding til grunn på dette punktet.

Men når man sjekker selskapets cash balance de siste kvartalene er jeg ikke skremt. Selskapet investerer penger de har på bok.

3 Likes