Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Pho prøver seg på brudd oppover:

3 Likes

går det ikke rett mot 80?

Midlertidig forsøk på å tyde rangen.

Aksjen viste allerede svakhet i fase A på retest av BC. Maktet ikke å reteste toppen på 102 kr.
Opptur i fase B kom på lavt volum før man fikk en økning på slutten. Dette drev prisen ganske godt opp. Men hvis man driller ned til 15min chart rundt dette tidspunktet kan man tydelig se at overvekten av volumet kom i toppsjiktet. Kvittet meg selv med størsteparten av tradingpotten på dette tidspunktet. Holdt fast på en liten “lyttepost”. (Langsiktig konto har vært inne hele tiden)

Selv uten covid-19 ville vi hatt en reaksjon til nedsiden. Ville nok ikke vært så panikkartet som nå. Men med dette som bakteppe fikk vi en massiv kapitulasjon.

Man kan se man hadde et forsøk på en spring i fase B som feilet. På retest av denne gikk den dypere og man fikk en lower high.
Når vi så raste ned til 42 tallet kom et volum som vi ikke tidligere har sett. Samtidig som ekstremt volum kom inn stoppet nedturen. Tydelig tegn på absorpsjon i den mindre rangen som dannet seg under shakeouten. Se bort ifra de horisontale strekene, de er tegnet på mindre timeframe.
Tydelig bar til oppsiden (merket grønt) hvor man endelig får avkastning på volum i forhold til resultat. Dette er den beste baren til oppsiden siden shakeout.

Har en entring på rundt 50 tallet nå. Neste entring for min del blir på en test av bruddet opp inn i tradingrange igjen… Vurderte en entring på test på lavere timeframe. Men har tidligere erfart at dette som regel har vært for tidlig. Pleier stort sett å komme tydeligere tester.
Kan potensielt komme en test nå, da vi har nådd ett tidligere støtteområde og et midlertidig p&f target på lavere timeframe.

7 Likes

Ser jeg legger hakket mer vekt på den langsiktige trendkanalen og volumstøtten enn deg, men er veldig enig i veldig mye.

Synes det er mye rom for en robust konsolidering mellom 60 og 80 på dette chartet.

Om man zoomer langt ut, så står setupen seg veldig da og.

2 Likes

Digger chartene dine med volumchartet! Men tror du ikke det var patentmeldingen som løftet til 120? Ref spetalen hype.

Min mening er at uten all halloien med spetalen hadde kursbevegelsen på patentmeldingen vært fra ca 80 og opp til peaken på 102, ikke nok til å dra den gjennom og opp til 120.

Her er timechart fra 27. januar som vel var tidspunktet han kjøpte seg inn som synlig på topp 50.

Jeg mener jo også at aksjen hadde funnet fotfeste igjen på 70-80 om det ikke hadde vært for at high seas ble tvangssolgt.

2 Likes

Da er vi nok enige. Spetalen løftet kursen i forkant, men patentmeldingen gav siste pushet opp.

1 Like

Det var en perfekt storm av to liquidity events i aksjen rett etter hverandre.

Og nå begynner vi jo å se at det har gitt en drastisk forandret topp 50 liste.

1 Like

Har og et mye større bilde på hele setupen. Men jeg ser alt ifra et Wyckoff perspektiv.

Under er månedschart. Akkurat når ser det ut til vi er i en backing up action for å teste bruddet av toppen som har fungert som en lokk på kursen siden 2001.

Se på volumet som var omsatt i mars måned. Over 23 millioner aksjer!! Det er mer aksjer omsatt en Photocure aksjer totalt sett, 21-22 millioner.


2 Likes

Hvilke tanker gjør du deg rundt det?

1 Like

Høyere volum gir høyere tillit til chartet, er jo en hovedregel. Skal du ha robust reprising av en aksje er høyt volum key.

1 Like

Både og. Negativt at det har blitt omsatt såpass mye aksjer på en nedadgående bevegelse.
Positivt at til tross for såpass stor bevegelse og volum, fant den støtte på et mye høyere nivå en hva
man ville trodd når man ser på volum.

Effort Vs Result

Basert på volum og bevegelse skal det testes igjen. Om denne testen dukker opp under en kvartalspresentasjon eller andre børsrelaterte nyheter generelt er vanskelig å si. Men når testen kommer vil jeg se den klarer å finne støtte på en høyere pris og på lavere volum, optimalt.

Personlig følger jeg ikke med på nyheter for å ta beslutninger, da dette fort kan forkludre tolkning av det tekniske. Men jeg kan lese nyheter i etterkant for å sette de tekniske bevegelsene i kontekst.

7 Likes

Det er en veldig interessant innfallsvinkel.

Jeg satt og kikket litt på chartet og dette voldsomme fallet fra 120 til 52.

Det er jo faktisk ikke noe verre prosentmessig fall enn det man fikk etter den første oppturen forbi 33, september 2018.
Den gang skjedde det en solid mengde gevinstsikring på 40+ fra mange av de som hadde sittet trofast i årene før, men high seas satt inne.

1 Like

Grunnlaget mitt er egentlig basert litt på bakgrunn av hvordan jeg ønsker å ta beslutningene mine.
Hvis poenget mitt er å bli så dyktig så mulig til å lese volum/pris og tolke charts, så er egentlig nyheter/forum bare et forstyrrende element i prosessen.

Alt jeg trenger å vite vil vise seg på chartet. Uvesentlig hvem som kjøper eller hvem som selger. Supply & demand, effort vs result.

Men å lese nyheter i etterkant kan være artig for å se hva som “trigget” eller ble brukt som en “katalysator” for større bevegelser.

1 Like

Trender fint oppover. Har utviklet seg et triangel også de siste dagene

2 Likes

En liten ting jeg merker meg i mitt skjema er at acc/dist indikatoren er helt off the hooks

2 Likes

For oss uinnvidde (OK, kunnskapsløse), kan du utdype hva dette betyr?

Det er den gule streken i mitt chart. Den sier noe om kjøpsinteresse i aksjen:

OK.
Ser at det er et høyt tall ved den gule streken.
De forrige gangene tallet har vært så høyt, har kursen gått nedover.

True .dat!

Det som dog er litt spesielt nå er at på grunn av de svære bevegelsene som har vært, så er den nå mye mer løsrevet fra rsi enn den pleier å være. Det var litt av bakgrunnen fra mitt “off the hooks”.

2 Likes