Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡

Da dette selskapet fikk litt oppmerksomhet pĂ„ “Gull som investering” fattet jeg litt interesse. Har nĂ„ begynt Ă„ undersĂžke litt, og tenkte at siden bĂ„de @Mr.Oncoinvest og @lafajet virker over gjennomsnittet interesserte kunne vi Ă„pne en egen trĂ„d for dette selskapet.

Litt om selskapet:

  • Construction decision August 2019
  • Dette pĂ„ bakgrunn av en feasibility studie fra februar 2019 som skisserte en 12 Ă„rs, high grade underjordisk gruve med en produksjonsrate pĂ„ 800 tonn per dag/tpd.
  • Hovedeiere: AngloGold Ashanti LTD, Eric Sprott, Rob McEwen, Newmont Goldcorp.
  • Probable mineral reserves of: 3.5 Mt at 9.0 g/t containing 1.0 million ounces of gold included in a Mineral Resource of 7,196,000 Indicated tonnes grading 8.9 g/t gold for 2,063,000 ounces of gold and 1,880,000 Inferred tonnes grading 7.7 g/t gold for 467,000 ounces of gold.
  • Target pĂ„ first gold produced fĂžr nyttĂ„r.

tar meg ogsÄ friheten til Ä sitere @lafajet fra hovedtrÄden om gull.

Legger ved noen relativt ferske Youtube videoer med intervjuer av Darin Labrenz, CEO:

https://puregoldmining.ca/

2 Likes

Ser at earnings er om to dager, har ikke kjÞpt noe her enda, avventer litt sÄ jeg bÄde fÄr gjort mer due diligence og fÄr sett hvordan Q rapporten ser ut.

2 Likes

Er inne med en post :+1:

Er ogsÄ «top pick» her

2 Likes

NÄr man gjÞr seg opp en mening om PGM, er det verd Ä ta med seg hvilken rolle Oxygen Capital Corp har i dette selskapet som stor -eier. De eier andre gruveselskaper ogsÄ, og har tradisjon for Ä bringe fram selskaper de har tro pÄ, og sÄ langt mÄ man vel kunne si at de har gjort en god jobb.
Det spekuleres at de kan komme til Ä selge selskapet, (som de tidligere har gjort) nÄr tiden er inne og prisen riktig. Vi fÄr se, iallefall et scenario verd Ä merke seg.

1 Like

PrÞvde Ä finne ut hvor mange % Oxygen Capital Corp eier men det var ikke lett. De har i hvertfall ikke mer enn 14%. SÄ det er ikke et eventuelt bud pÄ selve selskapet du snakker om her antar jeg, men at en av stor-eierne kan finne pÄ Ä selge seg ut. Det kan vÊre et fint kjÞpstidspunkt i sÄ fall, men det gjÞr meg litt ekstra varsom med Ä gÄ inn.

Edit: fant denne med top 10 aksjonĂŠrer, vet ikke hvor oppdatert den er: https://www.marketscreener.com/PURE-GOLD-MINING-INC-3033286/company/
Her ligger O’dea pĂ„ fjerde plass med 5,37 millioner aksjer og 1.4%.

@Mr.Oncoinvest skulle Þnske jeg sÄ den videoen for akkurat ett Är og tre dager siden!! :sweat_smile:

1 Like

Oxygen Capital som er et “talent speider” selskap, spesialiserte seg pĂ„ exploration selskaper som hadde potensiale til Ă„ kunne gĂ„ hele veien til en fullverdig produsent . De tok da det som i dag er PGM inn i varmen og finansierte dette fram til fremtidig gruve som vi ser det i dag.
Det som har gÄtt meg hus forbi, er at Oxygen Capital ikke er blant de store lengre, men ser de fortsatt sitter med Mark O Dea i styret.
Sittet for lenge med denne jeg, lagt den vekk i skuffen, skulle ikke rþres fþr lenge

Bra dere fĂžlger med, jeg er utdatert.
Uansett, med E.Sprott, Anglo Gold, Van Eck som fortsatt store eiere, tror jeg fortsatt vi holder stĂž kurs.

1 Like

Ja, enig i at top 4 ser bra ut! Mark O’Dea er nok en god ressurs sammen med Sprott.
Van Eck Associates Corporation stÄr oppfÞrt som eier, antar at dette ikke er en del av ETF beholdningen deres men et kjÞp gjort av selve selskapet?

1 Like

Enig, godt eierskap i disse. Mark O Dea tror jeg er en dyktig strateg Ä ha med seg, track recorden hans sier ogsÄ mye.
Jeg har iallefall til nĂ„ trodd at Van Eck kjĂžpte direkte fra selskapet, men kan ta feil her ogsÄ 

1 Like

Da er vi av samme oppfatning! :smile:

1 Like

Blir spennende utover. Om jeg ikke husker feil dreier det pÄgÄende drill programmet deres seg om 50.000 meter, som er omfattende, og med tanke pÄ at vi nesten sÄvidt er i gang, kan mye skje. Resultatene av disse vil komme fortlÞpende utover, og vi begynner Ä se hvor dette kan bÊre.

1 Like

Ja, og slik jeg forstod det sÄ skal dette boreprogrammet kjÞres parallelt med byggingen og driften av gruva, noe som visstnok var uvanlig ifht. finansiering.

Er helt grÞnn pÄ gruveselskaper sÄ skal sette meg litt inn i boreprogrammet deres nÄr jeg fÄr tid.

1 Like

Ja, de driller parallelt med utbyggingen, programmet skal vÊre fullfinansiert allerede som jeg har klart Ä finne ut og pÄgÄr som planlagt.
Selv de om fÞrste resultatene fikk gode skussmÄl, er det fortsatt tidlig i prosessen, men skulle dette fortsette kan det se trivelig ut, og starten er ofte en god indikator.

1 Like

Kan nevne hvorfor drill programmet ses pÄ som viktig for selskaper i denne fasen, igjen min spekulative teori.

Ser man pÄ prisen man betaler i dag ( 2cad $ +/-) og fÞlger den tidligere guidingen som ble gitt, er prisen omtrent der den skal ligge i dag med en ferdig fremtidig gruve. Grunnlaget for denne beregningen, da man ikke har nok data Ä bruke pÄ et selskap i denne fasen, er Ä sammenligninge med tilsvarende selskaper i samme fase, noe som ofte blir gjort.
Uansett, Mao, bÄde begrenset oppside/ nedside.

Men,
All oppgradering av ressurs-estimatene vil Ăžke verdien herfra, og fĂžlgelig kursen. Man kan derfor si at man gĂ„r inn i et “exploration selskap med begrenset risko”, og vedder da pĂ„ at de finner mer som gir denne reprisingen.
Fordelen dette selskapet har nÄ er at de allerede har funnet nok til oppstart av gruven, og de kan da konsentrere drill programmet til dette omrÄde (Man starter ikke med blanke ark i "villrede), og sjansen for utvidelse er relativt stor etter min mening.

1 Like

Ja, og akkurat dette med utvidelse mener jeg Darin Labrenz har vÊrt inne pÄ flere ganger, jeg tror i samtlige videoer jeg har sett fra han. Slik jeg tolker det er han sÄ sikker pÄ at det ligger mer verdier i bakken enn det de har funnet sÄ langt, og han prater derfor ofte ikke bare om reserves men ogsÄ utvidelse av produksjonen. Med andre ord han tenker allerede pÄ neste steget i gruva. NÄ er det jo slik at mange, ikke bare direktÞrer, men mennesker har lett for Ä miste bakkekontakt, og i dette tilfellet har jeg som menig mann ikke sÄ mye Ä bedÞmme dette ut i fra. Som sagt er jeg rimelig grÞnn pÄ gruveselskaper og geologi kunnskapene er makabre.

Tenker i utgangspunktet fra det jeg har lest av resultater fra drilling og feasibility studiet at det ser lovende ut. Har du noen lignende selskaper, med tanke pÄ hvilken fase de er i, som jeg kan sammenligne med Lafajet?

1 Like

Ser forsÄvidt at kursen fÄr kjÞrt seg sÄ langt i dag, og tenker at det kanskje ikke var sÄ dumt Ä avvente litt :sweat_smile:

1 Like

Ja, ledelsen er veldig opptimistiske, og det skal man alltid se litt realistisk pÄ. Jeg tenker slik at man har kansje lite Ä tape pÄ Ä prÞve, sÄ velger Ä sitte utover , sÄ fÄr vi se.
Ja, kursfall i dag, generell korrigering over hele spekteret i dag, svinger godt som det ofte bruker i sektoren, dessuten har de en skogbrann gÄende i Red lake som jeg trodde vi skulle falle mer pÄ, men ser ut til at dette gÄr bra.
PGM er den eneste jeg har for tiden i denne kategorien, og jeg skal vĂŠre forsiktig med Ă„ anbefale mine aksjer, da mange av disse er svĂŠrt spekulative og risikable.
Men det er likevel vanskelig Ă„ komme rundt spesiellt en’ som jeg tror mange kan ha glede av, en langligger for et stĂžrre perspektiv som man egentlig bare kan fĂžlge med pĂ„.
Dette er FSX (fosterville south) og er vel den stÞrste favoritten jeg har og hatt. Den faller inn i Exploration, men er et veldig spesielt og unikt tilfelle etter min mening. For oss frelste innen sektoren er det ikke mye som slÄr delstaten Victoria i Australia med 6 omrÄder ( ble 7 forrige uke) er dette den hellige gral for oss. Store ord, men stÄr for det.
De opprettet selskapet i April i Är, og vi galningene kastet oss pÄ.
År- lange forberedelser, legendarisk team med omrĂ„der som tilsammen utgjĂžr nĂ„ 3700 km2 av stĂžrste kvalitet. Kan skrive mye, men ta gjerne en titt pĂ„ nettsiden deres.
OgsÄ verd Ä fÄ med seg nÄr man titter innom; 2 av omrÄdene skilles ut i et spinnout selskap om ikke alt for lenge, og eiere av FSX nÄr deadline faller, fÄr tilsvarende med aksjer i det nye gratis, men da med binding pÄ disse i 4-8-12-16 mnd. ( 25% - 50% - 75%- 100% kan da selges i hvert intervall). Uansett gjÞr opp deres mening og se om dette kunne passe.

1 Like


 ble litt avsporing dette, men hĂ„per det var ok🙂.

Med PGM og rett pris i dag, blir det antagelser, men jeg brukte et selskap GUY (guyana goldfields) som ble kjÞpt opp av et kinesisk selskap i vÄres, som guide. De var ikke ulikt pÄ den tiden, men pÄ ingen mÄte fasit, men det beste jeg kom opp med. De drev underjordisk, lavere resurs beholdning, litt dyrere AIC (all in cost) dÄrligere lokasjon, men med omtrent samme produksjonskapasitet, hvor de hÞye herrer ( mr pangborne, en veldreven ceo i selskapet)mente at verdien nÞkternt burde ligge mellom 500- 700M$ mcap. ( lÄ da pÄ skrantne 100M$ som ogsÄ ble til en sitting duck med pÄfÞlgende oppkjÞp). Mao, PGM med sine 720 ± virker i dag som en riktig pris pr nÄ. Hverken dyr eller billig.

1 Like

Tusen tusen takk for utfyllende informasjon, tipper det er flere enn meg som syns bÄde avsporingen og siste innlegg er meget interessant! :smile:

1 Like

Supert🙂
Verd Ă„ lese om FSX, mye info ute.
Dette er for den langsiktige, en spesiell reise, og etter min mening ogsÄ en lav risiko aksje pÄ dette nivÄet vi ser i dag, Med et potensiale jeg ikke har sett siden Kirkland lake ( Som forÞvrig er naboen til FSX i ett av omrÄdene , Lauriston, i det samme Geologiske systemet)
For min del ville en slik sjanse uten Ă„ blitt med, endt med evig anger, uansett utfall.

1 Like

Interessant Ä hÞre om sektoren generelt og fÄ litt mer innsikt i ting. For min del er nok gruveaksjer en mer hedge mot makro, inflasjon og pandemi, rett og slett den giftige cocktailen vi stÄr i for tiden. Dermed tenker jeg at PGM og den tidshorisonten som er aktuelt i akkurat dette selskapet passer ganske bra. Vi fÄr se hva som skjer i morgen, men kursslakten i dag kan kanskje vÊre nok til at jeg tar en post her.

1 Like