Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Råvarer

Siden det er bare en emnetag som Råvarer tenkte jeg det var greit å åpne en tråd om dette temaet generelt.

Akkurat nå tenker jeg at det kan oppstå tradingmuligheter her så jeg vil oppfordre så mange som mulig å dele sine tanker rundt temaet. Jeg skjønner at klima vil bli et tema når vi snakker om råvarer. Men la oss holde oss til temaet råvarer i den sammenhengen.

Jeg hørte på Ekko på NRK P2 i dag en interessant kar som snakket om gresshoppesvermer i ørkenområder i Afrika i dag. Det var snakk om en kommende Plague. Neste utbrudd ville bli 20 ganger større mener jeg han sa.
https://radio.nrk.no/serie/ekko/MDFP02003320/14-02-2020 - fra 34.00

Men så sjekket jeg nettsiden til NRK og fant denne fra månedsskiftet:

I svermen kan det ha vært opptil 200 milliarder ørkengresshopper. Hver av dem spiser mat tilsvarende sin egen vekt hver eneste dag. Avlingene på bøndenes jorder står høyt på menyen.

Og dette er bare begynnelsen. Hvis ikke situasjonen kommer under kontroll, kan det være 500 ganger så mange gresshopper til sommeren.

I Kenya er gresshoppe-utbruddet de siste ukene det verste på 70 år.

Sett i et historisk perspektiv er situasjonen likevel ikke unik.

I løpet av 1900-tallet var det seks tilfeller der gresshoppenes herjinger var så omfattende og langvarige at de på engelsk fikk betegnelsen «plague», et ord som også kan bety «pest».

Det må vel være mulig å spore tilbake og se hvordan råvarepriser utviklet seg ved de 6 siste “Plagues” som skjedde på 1900-tallet.

I følge han på radioen så ble neste bølge 20 ganger værre enn den som pågår nå. I linken øverst her står det 500 ganger større. Uansett et stort problem så vil påvirke prisene på det som produseres i området.

Etiopia:
De viktigste lokale kornslagene er teff og durra, foruten bygg, mais og hvete, samt en god del oljefrø, grønnsaker og frukt. Jordbruket svarer for om lag 90 prosent av landets eksportinntekter, hvorav kaffe alene gir cirka to tredeler av samlet eksportverdi.
https://snl.no/Etiopia

Kenya:
Eksport av te, kaffe, grønnsaker og blomster gir betydelige valutainntekter i tillegg til turismen.
https://snl.no/Kenya

Kongo:
DR Kongo har også store landbruksressurser, og produserer blant annet tømmer, kaffe, te, sukker, palmeolje, frukt og nøtter.
https://snl.no/Den_demokratiske_republikken_Kongo

Andre relevante linker:


Så er cluet til våre eminente tekinvestorer, som f.eks. tidligere Årets Tekinvestor @holmes :slight_smile:
Hvordan tjener vi penger på dette?

4 Likes

Du får kjøpe deg ei mølle og selge gresshoppe mel til høsten.

1 Like

Tenkte mer på kontrakter av ulike slag. Veddemål.

1 Like

Hvis du tenker å investere direkte i råvaremarkedene så ville jeg sett mer på hvor stor andel produksjonen utgjør av verdensmarkedet enn hvor stor andelen er av landets økonomi. Dette siden de fleste investerbare råvaremarkeder er globale eller regionale. Magefølelsen sier at det er i kaffemarkedet at den globale påvirkningen er størst.

Så er det et spørsmål om timing da. Kan vi vite på forhånd når den store gresshoppebølgen kommer? Future-kontrakter går jo til levering på spesifikke tidspunkt.

Kaffe var det jeg tenkte på ved første øyekast. Enig i det du sier. Har ikke studert tallene enda. Ville få mest mulig input før jeg gikk mer konkret til verks. Har handlet valuta, krypto, aksjer, fond, eiendom og tegningsretter, men aldri opsjoner eller råvarer.

2 Likes

Derfor kan det være ok med en «base» av Newmont og Barrick. Vanvittige kobberreserver i tillegg til PM.

3 Likes

Ja, disse sitter med kombinasjonen, typisk for den tungre delen av gruve bransjen , flere strenger å spille på, solid base. Barric er jo den blant de største som produserer rimeligst, noe de har gjort i overskuelig tid. Har selv ikke noen majors, med de er et av de jeg hadde valgt i dag, spesielt etter siste dipp en tid tilbake.

Har du ESM enda ? Europas nest største reservoar med gull - kobber - skulle ikke mangle på interessenter her når resterende dokumenter er unnagjort. Sitter selv, kjøpt i bunnslammen her jevnt og trutt, ligger å venter tolmodig - uansett hvor lang tid dette må ta…

He he. Ja. Har ESM fortsatt. Leste siste melding. Europa trenger denne gruven.
Det går tregt, men har tro på igangsetting en eller annen gang.
Hver unse gull et verdsatt latterlig billig (ca 400kr tatt fra hukommelsen. Så får man kobber på kjøpet)

Dette kan være en utrolig billig aksje hvis de får ting på plass.

1 Like

Så sant som det er sagt On-C;
Prisingen av reservoaret ( reservoarene) reflekterer på ingen måte realiteten.
Pr i dag kan vi ca si at dette (ESM) ligger omtrent på 5$OZ , mens da snittet for produsenter ligger mellom 40-60OZ$ dette da for gullet. På toppen av dette får man da kobberet gratis…

Som det er med alle investeringer på dette prisnivået, ligger det alltid en årsak bak dette : i dette tilfellet er det da ventingen på i hovedsak 2 dokumenter som trengs for å trigge, når de kommer er fortsatt uvisst, men mye tyder på at vi nærmer oss, da studien er klar, samt at myndighetene så langt har vært medgjørlig og positive, de trenger dette nå.
Det andre som jeg ser er at Nord Amerikanere, som utgjør en stor del av investorene i denne businessen, er skeptiske til Romania pga av tidligere hendelser. Dette er grunnløst i dag etter min mening da inntil 2007, hvor Romania var en stor gruve nasjon, styrt av myndighetene med dertil “utfordringer” hvor de i dag er medlem av EU, samt har strenge trans atlantiske avtaler med bla Canada, er situasjonen en helt annen. Gruvedriften har ligget brakk siden medlemskapet i 2007 og ESM vil bli det første som åpner, trykket er stort både økonomisk, politisk og symbolsk. Dette er viktig for alle parter nå.
Vi gleder oss.

2 Likes

Er du med i triangelet denne sesongen ? ( Golden Triangle B.C. ) sesongen varer fra juni til Oktober. Vi galne entusiaster har tatt plass i god tid for å bli med på underholdningen, blir spennende som alltid.:clap::moneybag:

Godt intervju med Scott Moore (CEO i ESM) siste oppdatering.

1 Like

Darnit! Somlet med å få sett denne og nå er ESM-aksjen opp 13% i dag. Kommet noen nytt?

Ja, spekulativt fra min side; men tror det kom etter dette intervjuet, kursen gjorde en fint hopp i går også. Vi har jo ventet på nærmere bekreftelse angående en del spesifikke saker som ble tydeliggjort her, noe vi setter pris på.
Vi ligger fortsatt helt i start gropen, faktisk under dette også, noe jeg tør å påstå ved å lese de rene verdiene alene, som på ingen måte reflekterer dagens Mcap.

En flott artikkel her om ESM som er verd å lese i disse tider. Denne er da utgitt etter siste F.S. ble utgitt av selskapet.

Noen som har vært borti Ivanhoe Mines? To prosjekter i Kongo og ett i Sørafrika. About Ivanhoe Mines | Ivanhoe Mines Ltd.

de skal visste ha funnet både palladium, platinum, gull, sølv, kobber, og sink

1 Like

Stig Myrseth er negativ til metaller fremover :thinking:

På kort eller lang sikt?

1 Like

Hei,
Tok en titt på selskapet, en generell oversikt.

Dette er store prosjekter, i flere faser, hvor de da deler reservoarene opp i “enkelt-deler” fordelt på gradering og innhold, derfor forskjellige estimater over de samme reservoarene.
Dette er generellt vanlig å gjøre for å dempe risiko, spesiellt i oppstartsfasen da man gjerne begynner med den lavere graderte delen av reservoaret først i tilfelle innkjørings problemer, hvor man da ikke vil forspille den høyere graderte delen.

Kobber er populært for tiden, noe også prisen viser, og som et stort og potensiellt prosjekt som dette vil også investorene komme etter.
Ser at aksje kursen har reflektert dette også, og det store spørsmålet er hvor mye som er allerede er priset inn.
Surfet litt på tidligere og nyere estimater, og mye kan tyde på at selskapet allerede har gått ganske mye og ligger i det øvre sjiktet.
Personlig, er at om jeg ønsket å følge dette selskapet, hadde jeg ventet med å gå inn til man har kommet litt lengre i prosessen og ventet på et evt markant stort fall forårsaket av ett eller annet “uoversiktlig”… Oppside/Nedside som det står i dag er nok ikke etter min strategi…
Men for all del, man har jo sett flere ganger at markedet har sin egen oppfatning, så hvem vet… uansett, kun min personlige mening…

Håper det kan bidra, legger med en flott link om prosessen i selskapet.

Takk, Lafajet!

Har begynt, kanskje litt for sent i og med at jeg allerede er inne i flere juniorer, å sette meg litt inn i fundamental analyse av gruveselskaper. Mye å forstå for en nybegynner :sweat_smile:. Dette hjalp i masser.

Årsaken til at jeg fattet interesse er at jeg hørte RR snakke om Ivanhoe. Han har så klart vært med fra under én dollar så han er jo godt i pluss. Jeg så også en oversikt over hvordan råvarer historisk har reagert på %vis endring av CPI. Kobber kom godt ut, som #2 på listen. Kobber playet ble altså litt interessant, men er nok sent ute her.

Enig, er nok mye som er priset inn her allerede. Hadde lyst til å få en oversikt over reservoaret, men måten de hadde delt dette opp stoppet meg litt i sporet.

Når du gjør en grundig analyse, bruker du Discounted Cash Flow for å estimere Net Asset Value på selskapets reservoarer, eller hvordan gjør du det? Min tanke var at NAV kunne gi en indikator på hvordan selskapet er priset. Hadde litt lyst til å gjøre dette selv som en liten øvelse.