Realisering skatt - Investeringskonto Zero

Hei forumvenner!

Etter en heller dårlig investering i APCL i sin tid, har jeg et urealisert tap på Zerokonto, som jeg gjerne skulle hatt igjen på skatten i 2020.

Jeg solgte tidligere i 2019, alle posisjonene, og flyttet over til ASK.
Slik at jeg hadde null - 0 - kroner igjen på konto, i et par måneder.

ETTER dette, har jeg begynt å fylle på kontoen igjen, blant annet for å kunne kjøpe Avance Gas.

Lang historie kort, er tapet realisert i sin helhet, eller forkludrer nye innskudd den prosessen?

Håper det var forståelig, på forhånd takk.

1 Like

Du må tømme kontoen og stenge den for å realisere tap.

Samme som på ASK.

1 Like

Dritt. Så opprette ny investeringskonto for å fortsette showet?

Jaja, det er jo logisk. Takk skal du ha:)

Har tidligere spurt Nordnet om akkurat dette. Svaret var at om du tømmer kontoen fullstendig og lar den stå slik over et døgn, blir den “nullstillt”
Dette var vel i fjor, men har ikke hørt noe om at det er endret på.

1 Like

Sett flere skriver dette. Men hvorfor gir Nordnet en advarsel ved flytting av midler fra zero til Ask om realisasjon? Jeg tolker dette som om at tap/gevinst blir realisert ellers så ville de ikke promted meg med den advarselen?

Dette er feil. På Investeringskonto Zero blir gevinst og tap realisert forholdsmessig når du tar ut penger fra kontoen. På ASK realiseres gevinst på uttak etter at du har tatt ut innskutt kapital, og tap realiseres først når du stenger kontoen.

2 Likes

Ved uttak fra zero konto så realiseres tapet, men en kan ikke realisere på enkelt aksjer. Altså om du har satt inn 200k kroner på kontoen og har tapt masse på APCL, men pga. andre aksjer så har du fortsatt for verdier for 200k, så får du ikke noe fradrag.
Den andre forskjellen er at zero konto gir fradrag/skatt fra første krone. På ASK så kan en ta ut all innskutt kapital uten å måtte skatte av fortjeneste. I forhold til fradrag så er det som nevnt først når du stenger kontoen på ASK at du kan kreve fradrag.

Mer detaljer eksakt hvordan dette fungerer kan du finne på nedenfor link:

https://www.nordnet.no/faq/1542/hvordan-beskattes-investeringskonto-zero/

1 Like

Sånn har jeg også skjønt det. Som trådstarter har jeg også tapt endel på APCL. Jeg fikk ikke fradrag for dette når jeg realiserte tapet i fjor, da jeg ikke gjorde uttak. Jeg forstod det slik at tapet da ligger “latent” på kontoen og jeg kan bruke dette som et fremførbart underskudd hvis jeg tar ut gevinst.