Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Shorting, kursmanipulasjon og (manglende) lovverk

Mon tro hvorfor det ikke slås ned på? Det er jo strengt tatt markedsmanipulasjon?
Skal jeg alliere meg med dere her inne og be alle shorte OBX liksom? Hva er greia?

2 Likes

Forstatt meir en 100% shorta aksjer. Fristar å hive seg på bølga for lolz and giggles. Er jo ingen grense for kor høgt GME kan gå so lenge folk fortsetter å kjøpe, eller ev. dei gir opp å shorte.

Kjenner ikke regelverket i USA, men spekulativt er det så absolutt. Er mange nordmenn som er aktive på den reddit siden også.

Skal man kjøpe ut shorten, vil det presse opp kursen alene og så lenge de gutta der fortsetter å kjøpe så blir det vanskelig å komme seg ut uten å presse det enda mer opp…

Er jo dette som har skjedd i tesla over lenger tid.

Ja, og med tanke på at dei har shorta meir en 100% av aksjane vil det bli eit heilt sjukt trøkk oppover. Dette er full krig.

Edit: Håper wallstreetbets vinner…

2 Likes

Ja, det blir det.

Er ikke enig, er ikke bra for ett marked at det spekuleres på dette nivået i flere selskaper.

Du håper de som faktisk gjør noe ulovlig skal vinne? :sweat_smile:

Kikket litt på chartet og for min del ser den wicken der ut som om aksjen har toppet ut.
Momentum peker nedover, men pre-market viser åpning rundt $82 - crazy times :flushed:

1 Like

Den var opp i over 140 i går, de nye traderene i USA har tatt dette til ett helt annet nivå…

1 Like

Er vel ikkje noko meir ulovelig en all anna open forumsnakk og anbefalingar? Skal det ev. vere uloveling når det går over til å virke meir koordinert en andre anbefalingar? Blir eit frykteleg innvikla lovverk.

1 Like

Loven er ganske klar på at organiserte kjøp av aksjer (eller annen aktiva) av typen som blir gjort her (i.e. - man går sammen om å “pumpe” opp kursen i en asset) er ulovlig, i allefall her til lands. Jeg vil tro det er ulvolig også der. Blir ikke overrasket om SEC kobles på denne saken.

@rayman aksjen var nesten oppe i $160. Det er 825% fra 08.01 :sweat_smile:

1 Like

Helt sykt, så det var mange som kjøpte denne via Nordnet i går. Må ærlig innrømme jeg er litt lei av dette markedet, det er haussing og raketter i vil den sky…

3 Likes

Gamestop (GME) all over the news. Fra 20 til 150 på rekordtid. Ingen selskapsspesifikke news så vidt jeg vet.

Hva er greia her?

Er det mobilisering via forum for å kjøpe aksjer i selskaper som er shortet big time for å trigge short squeeze?? Er det det som er opplegget?

Edit: Ble kanskje litt off-topic.

1 Like

Her er greia, det handler ikke om selskapet på noen måte… Kun en gjeng som har gått sammen og satt de som shorter i en litt tricky situasjonen…

Vi diskuterte det litt lenger oppe. Det er i stor grad retailtradere som har skapt en shortskvis for å “ta the big bad wolves” som de selv skriver på Wall Street Bets.

1 Like

Og de har gjort det samme i flere selskaper, kommer sikkert enda flere også…

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/01/26/7614247/ville-vaert-betraktet-som-helt-vilt-i-ar-2000

Men hvorfor er det ulovlig når småfolk gjør det men lov mens proffene gjør det?

Hvorfor er det lov å overshorte en aksje i senk, men ikke lov å sparke dem i leggen?

Dette er jo strengt tatt bare kulimineringen av at mange av de samme verktøyene og mye av den samme infoen nå er tilgjengelig for alle.

10 Likes

“SEC kommer til å gå inn og hindre folk i å samle seg i et chatterom sånn som AOLs chatterom i 1999 da det ble satt i gang et bull-raid på en aksje” Haha

Anbefalar denne https://www.youtube.com/watch?v=aZHTm0N59Rc Nemner so vidt det med anbefaling av aksjar forum vs “analytikara”

Ser jo også litt hvordan de på en måte styrer litt markedet, ser jo bare på de 2 andre nevnte selskapene i den linken.

Genialt. Da er det vel bare ta et lodd på neste runde. :crossed_fingers:

Finnes det forresten noen god plass som viser mengde aksjer som er shortet for amerikanske aksjer? Noe sånt som shortregisteret vi har i Norge.