Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Situasjon oppstått etter shorting på OSE

Hei!

Tenkte høre om noen med mer erfaring med shorting på børs enn meg kan hjelpe meg forstå hvordan dette henger riktig sammen.

Jeg har to kontoer hos megler. En vanlig aksjekonto og en ASK konto. Jeg skulle selge 1000 aksjer til kr 2 per stk fra ASK-kontoen. Men så solgte jeg fra feil konto, og det oppstå dermed en short posisjon på aksjekontoen.

Har kreditt, og så vidt jeg husker trekkes jo da short posisjonen fra kreditten så lenge den er åpen. Men dette sjekket jeg ikke i farta. Ringte megler etter stengetid og de sa de lukket short posisjonen med bare å flytte den over til ASK kontoen hvor det ligger en større beholdning av samme aksje fra før.

Det jeg ikke får riktig for meg er føringen.

Kontoføringen var grei. x antall aksjer som ble shortet, var etter flytting trukket fra beholdingen på ASK kontoen. Slik at det da ikke var noen short posisjon lengre på aksjekontoen og 1000 aksjer mindre i beholdningen på ASK kontoen.

Men saldoføringen;
Saldoen på min kredittkonto står fortsatt i -2000, mens saldoverdien er redusert med -2000 på ASK kontoen etter det ble trukket fra de 1000 aksjene som ble flyttet over.

Er det noe jeg ikke får med meg her??

Ring din megler asap. Det er det beste jeg kan si. Du betaler jo gjerne rente på lån til short. Lykke til👍🏻

Sånne endringer synes ikke før åpningstid, så hvis du ringte de på fredag så er det grunnen. Bare å ringe igjen 0905 på mandag om det ikke er korrekt.

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg løste dette litt tilbake med å forstå det slik: Når man shorter en aksje, så legges beholdningen som shortes til under aksjer man eier hos megler, slik at om jeg vil shorte til eks. 500 DNB aksjer. Så står det i eieroversikten hos megler at jeg eier 500 DNB aksjer. Samtidig trekkes det fra kreditten min beløp tilsvarende 500 aksjer (Jeg eier de jo da i teorien ikke, men låner de av noen andre, men det er slik det føres tydeligvis).

Så når shortposisjonen lukkes så går jo saldoføringen da opp +500 i eierskap mot -500 i kreditt = 0.

Fant ikke noe om dette i noen som helst hjelpetekst på norske nettsider. Kan noen bekrefte dette er korrekt?

Det som skjer teknisk når du shorter er at du først låner aksjene for å så selge dem.

Så du har null, så låner du 500, så selger du 500. ( dette vises da som minus 500 på kontoen).

Så ja tanken din er korrekt.