Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skatt og selvangivelse (2020)

Hei, jeg kjøpte min første aksje medio mars 2020 og har marginalt med innsikt i hva som kan skrives av skattemessig, fratrekk ol.

Noe her som vil dele av sin kunnskap og erfaringer.?

Du kan skrive av tap. Men det går jo automatisk så lenge det er kjøpt via Norsk megler.

Om du tenker å skrive av diverse kontorutstyr så bør handelen være betydelig.

Har også lest jeg kan skrive av for tjenester man bruker. Eksempelvis infront, Investtech mfl.

Du kan, men da bør du ha litt volum. 500kr i aksjer og prøve å skrive av noen tusen i kostnader så får du nok nei.

1 Like

Noen som har funnet ut hvor en skal legge til fradrag for kostnader i forbindelse med kjøp og salg av aksjer? Finner ikke frem på den nye selvangivelses siden…
https://www.smartepenger.no/skatt/628-hva-har-du-fradragsrett-for

Aksjehandel (post 3.3.7) Husk å føre opp fradrag som du har i forbindelse med kjøp og salg av aksjer. Kurtasje (omkostninger til megler) er fradragsberettiget for alle. Sjekk om kurtasjen er trukket fra i realisasjonsskjemaet (RF-1061). Hvis ikke, skal du føre opp kurtasjen som fradrag. Andre fradrag kan være relevante aviser, tidsskrifter og rådgivningstjenester. For å ha rett til disse fradragene må det være et visst nivå på aktiviteten. Fradraget føres i post 3.3.7 “andre fradrag” (kilde: FA artikkel 2008).

Post 3.3.7 er i hvertdall fortsatt gyldig 3.3.7 Andre fradrag - Skatteetaten

Jeg kommer til å følge opp kurtasje - at den er fratrukket. Videre kommer jeg til å be om fradrag for investtech, DN og internett.

har ikke fått selvangivelsen ennå men i aksjeoppgaven som jeg mottok for 3-4 uker siden så ser jeg ikke noe punkt der kurtasje er trukket fra, kommer dette i selvangivelsen? Lett å finne der?

Dersom det ikke står oppført i selvangivelsen ville jeg gått inn i nettløsningen til meglerhuset ditt. Sortere alle kjøp og salg 2020, ekportere til xls. og summere…

1 Like

ja regnet ut hatt ca 1650 trades med kurtasje på 95.- ca 155k i kurtasje i fjor! Så greit at det blir trukket fra. Får se om det dukker opp i selvangivelsen når jeg får den, ser hvertfall ikke noe i aksjeoppgaven angående kurtasje.

Penger spart er penger tjent… Hadde jeg vært deg ville jeg gått til pareto å bedt om et tilbud. Jeg gikk nylig fra DNB til Pareto og angrer ikke et sekund…

ja verdt å tenke på det! Prisene hos PAS?

første tre mnd 19NOK
39 som billigste etter det!

Gikk selv fra DNB pga. dem var ufravikelig på kurtasje ved kjøp i før/etterhandel NASDAQ 160 USD, vs 16 PAS.

1 Like

Hvor mye av kurtasjen får man tilbake?
Står det i skattemeldingen fratrekk for kurtasje?