Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Husk at det må forsvare volum/beholdning. Skal ro mye om man sitter i indeksfond tror jeg :smiley:
Min liste

image

5 Likes

Hei
Dette korte svaret ditt med ja, dekker det begge spørsmål?
Mvh
boella

Ja :slight_smile:

Alt er finansinntekter og skattesatsen er i praksis 31,68%

Control produkttest :joy: den likte jeg.
Forøvrig har jeg spurt Skatteetaten og kjøp av spill når man investerer inspillaksjer. De var ikke like gira på fradragsføring.

Hva med de som investerer i tesla?skrive av en liten model x?

4 Likes

De som kjøpte Tesla-stonks for >1 år siden trenger vel ikke fradrag? :slight_smile:

Hei nhy1024
Takk for svaret ditt. Jeg er imidlertid noe forvirret her fremdeles. Solgte en aksjepost med tap ca 68.000. Dette tallet er reflektert i årsoppgaven. Sjekket vpskontoen da salget ble gjennomført og tallet stemte også der. Imidlertid opererte vps samtidig med omkostninger på 1900kr. Ringte skatteetaten, men vedkommende kunne ikke gi noe konkret svar på om kurtasjen var inkludert eller ikke, men indikerte at jeg kunne føre fratrekk. Så sjekket jeg nettopp skatteetatens sider og der beskrives i 3.3.8 at tap ved salg av aksjer skal være forhåndsutfylt med netto aksjetap. Jeg tolker da netto aksjetap dithen at kurtasjen ikke er inkludert. Har jeg misforstått dette…eller?
Mvh
boella

1 Like

Noen for rette meg hvis det er feil, men det er vel skjermingsfradraget som skal dekke disse utgiftene

Hei Jasper
Jeg er kanskje på tynn is nå…men
Jeg vet at skjermingsfradraget virker ved gevinst slik at man får et fradrag på skattepliktig gevinst. Men ved tap så trenger man ikke noe fradrag på tapet. Da ville man heller ha trengt et skjermingstillegg. Følgelig har jeg oppfattet at skjermingsfradraget, feil eller ikke, kun har betydning ved gevinst???
Mvh
boella

Vg se min melding nedenfor her
Mvh
boella

Kurtasje (omkostninger til megler) er fradragsberettiget for alle. Sjekk om kurtasjen er trukket fra i realisasjonsskjemaet (RF-1061). Hvis ikke, skal du føre opp kurtasjen som fradrag . Andre fradrag kan være relevante aviser, tidsskrifter og rådgivningstjenester.30. apr. 2009, jeg fant denne, kanskje gammel??

1 Like

Hei Jasper
Mange takk for dette.
Det er ingen ting som tyder på at kurtasjen er inkludert i det tapsberettigete beløpet. Følgelig må jeg kreve særskilt skattefradrag for dette, noe som er i tråd med min tidligere beskrevne forståelse.
Mvh
boella

Her er noen linker som forklarer greit vedrørende skjerming og fradrag.

4 Likes

Kan noen svare på skatt ved salg av deler av investeringen. Ment jeg har lest noe om det før, men klarer ikke å finne noe ved å google nå.

Hvis man si investerer 100.000 kr i en aksje eller kryptovaluta og denne investeringen stiger til 150.000 kr. Om man selger seg ut av deler av investeringen, si 50.000 kr og beholder 100.000 kr i aksjen eller kryptovalutaen. Skal man skatte av hele de 50.000 kr da? Eller utløses skat på fortjeneste først når man har tatt ut mer enn hva man har investert?

Finner mye på skatteetaten, dersom du har ervervet aksjene på ASK er det som du beskriver, for andre aksjer kan du se nærmere hva som gjelder for deg.

For virtuell valuta her, litt overrasket selv om at her gjelder ikke FIFU prinsippet.

Har lest på Skateetaten, men om du går inn på de sidene du lenker til, så står det ingen ting som belyser mitt spørsmål. Det står at man skal skatte av gevinst, men ikke om man skal skatte av gevinst om man realiserer bare deler av investeringen.

Det er i hovedsak sistnevnte, men avhenger selvsagt av hva slags aksjekonto du har.

Hei Sjokk, tusen takk for dette. Du øker verdien på denne tråden med gode faktaopplysninger, bedre enn synsing.
Mvh
boella

2 Likes

Det nærmeste jeg kan svare generelt på spørsmålet er at du skatter for transaksjonen. Er dette en norsk aksje på VPS skal det være ferdigutfylt og du trenger eventuelt bare å sjekke at opplysningene er riktig i vedlegget til selvangivelsen. Dersom ikke den er her og ikke kjøpt på ASK må du oppgi det selv.

1 Like

Hei elmindo
Du skatter bare av overskuddet på den delen av investeringen som du realiserer. Resten av investeringen står der videre uten beskatning, inntil du også realiserer denne.
Mvh
boella

2 Likes