Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

mye info…

image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image

9 Likes

Info til de som har kjøpt bear/Bull sertifikater. Mulig det er allment kjent, men jeg visste det ikke.
Hvis man logger inn på Vps. Kan man se en oppgave som heter realisasjonsoppgave datert 31.12.20. Der er det god oversikt over alt man har kjøpt som ikke er lagt inn automatisk på skattemeldingen.

9 Likes

Om jeg har forstått riktig, så settes renten på både skatt til gode og restskatt for 2020 til 0 %.
Det betyr i tilfeller at det ikke har noen hensikt å forhåndsbetale eventuell restskatt innen 30/5 slik som tidligere år.

1 Like

Jeg kjøpte ny mobiltelefon i fjor og har tenkt til å skrive deler av beløpet av på skatten. Det er sikkert stor forskjell på hva folk bruker mobiltelefonen til, men for min del brukes den overraskende mye til aksjehandel, tekinvestor, rapporter osv. Så er spørsmålet, hva tenker folk om hvor stor andel av kjøpebeløpet som bør skrives av på skatten?

Fradrag for kjøp av mobiltelefon.
  • Krever ikke fradrag for kjøp av mobiltelefon.
  • 1-20%
  • 21-40%
  • 41-60%
  • 61-80%
  • 81-100%

0 stemmegivere

Ser det skrives av forskjellige saker og ting. Hvor stor bør porteføljen være for at en kan begynne med disse avskrivingene ?

2 Likes

Eneste som taler for å betale inn innen 30/5 er hvis du ønsker å spare 99 kr i skatt. Har du betalt inn forskuddsskatt slik at restskatten er under 100 kr den 30/5 (med tillegg for renter siden juli i inntektsåret som er 0 % i år, vel å merke) så vil du slippe å betale restsummen.

image
image
image
image
image

1 Like

Flere enn meg som enda ikke har fått skattemeldingen? Regner med at etaten har ferie hele neste uke?

Venter her også…

Jo, lenger det tar jo bedre :slight_smile:

Javel? Og begrunnelsen her er?

Når man vet det blir smell, så haster det ikke :slight_smile:

1 Like

Har fått både skattemeldingen og skattepengene utbetalt :+1:

2 Likes

Flere som mangler Pareto (vanlig VPS) (bank lån forsikring) blant sine banker?
Legges manuelt til fra min side.

Jeg har samme utfordring som ovennevnte ift til at jeg har en chromebook samt Internett i mitt eget hus som begge flittig blir brukt til å følge kurser opp til flere ganger om dagen samt handling av div aksjer/ fond flere ganger i uka måneden. Hvordan stiller det seg? Skrive av full kost?

Hei Tassrass
Ja, bare gjør det. Imidlertid må du begrunne hvorfor, hvis ikke så er jeg tvilsom på om du får det godkjent. Men jeg synes at du har en god sak her
Mvh
boella

1 Like

Er det noen gang innenfor å skrive av full kost, hvis det i tillegg brukes til andre ikke-fradragsgodkjente formål? Er vel få som kommer opp i så mye som 50% bruk av internettabonnementet kun på investeringer en gang, så ville ikke gått så høyt som 100% fradrag i alle fall.

1 Like

Kom pengene med en gang ?

Dersom man begrunner det med hyppigheten størrelsen på investeringene så skal det jo vanskelig motbevises av futen tenker jeg.

Angående Internett, så kommer det vel også an på hastigheten man har. Hvis man f eks betaler mye ekstra for 500 Mbit/1Gbit linje, så bør man sikkert ikke føre fradrag for mer enn den laveste hastigheten tilbyderen har.

1 Like