Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

tror dere denne er trygg?

Ny ingang I avm idag, 94-95 øre

1 Like

@ Apcl

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=2015+AfricanPetroleum_Web.pdf&attId=149212

Ser jo bra ut detta

1 Like

http://www.nordnetbloggen.no/10-mentale-fallgruver/03/05/2016/

1 Like

Enig i dette, men det er så klart mange andre kilder til informasjon enn årsrapporter.

“Vet du aksjekursen og ikke aksjeverdien, så betyr det at du ikke vet så mye. For å rette opp denne skjevheten, så reduser frekvensen du sjekker aksjekursen eller fondskursen, og bruker heller mer tid på å lese det som inneholder nyttig informasjon, slik som for eksempel årsrapporter”

2 Likes

e9g, synes det blogginnlegget passer best for “Buy and Hold” personer :thumbsup:, men tror det er feil å kjøpe Seadrill fordi p/b er 0.2.(eller at assets ifølge årsresultat fra 2011 er på et helt annet nivå en dagens markedsverdi) Setter det litt på spissen, men noen kan være utsatt for store endringer i sektoren generelt så gamle estimater kan være så og si verdiløse.

Eller det med at noen kjøper en aksje fordi aksjen hadde en helt annen pris for et eller 2 år siden. eks. FOE som var priset til drøye 300kr :sunny: Mens dagens kurs ligger på 30 ich. Når man eks kjøper med et snitt på 30kr kan man ha følelsen av å ha gjort et bra kjøp uten at det er faktum. :blush: :chart_with_downwards_trend:

Archer klar igjen snart, begynner å nærme seg forrige bunn på rundt 4.3ish?

1 Like

Ja, det handler vel om anchoring

1 Like

“Forankring
Forankring er når en holder fast på gitt informasjon og bruke dette som referansepunkt når en gjør beslutninger. Dessverre forankrer mange investorer på ting som er irrelevante for forretningsverdien, slik som personlig investeringsnivå eller 52 ukers høydepunkt for aksjen. I stedet burde vi fokusere på det som betyr mest, slik som estimert fremtidig kontantstrøm til et selskap. Har du for eksempel tenkt, ”Hvis jeg får utlignet tapene i denne aksjen (eller fondet), da skal jeg selge”? Har du det, da har du blitt offer for forankring av irrelevant informasjon. Hva vi kjøpte aksjen for har absolutt ingenting med hva den estimerte underliggende verdien til bedriften, så vi bør unngå å se på hva du betalte for aksjen når du skal gjøre deg opp en kjøps/salgsbeslutning nå. Det samme gjelder alle data som ikke informerer om fremtidig kontantstrøm og virkelig verdi. Forankring kan også være gyldig for hvordan vi ser på verden, og vi kan holde oss fast i utdaterte situasjoner og ikke ta hensyn til ny informasjon for å oppdatere våre mentale kart. For eksempel, Dell var et dominerende selskap med store konkurransefortrinn i nesten to tiår, men disse fortrinnene tok slutt. De som så denne forandringen og handlet tilsvarende kom bedre ut enn de som hadde et utdatert syn på selskapet.”

stemmer

2 Likes

@pdx
Jeg kom plutselig på at jeg ville bestille en aksjonærliste og skulle gå inn på Innsider tråden, men oppdaget da at jeg ikke er innsider lengre. Kjøpte jeg ikke løpende abonnement?

Hva skjer når du går inn på https://beta.tekinvestor.no/c/insider ?

Jo jeg kom visst inn, men det tegnet som vi hadde før er borte så jeg visste ikke hvordan jeg kom inn. Bare antok at jeg hadde gjort noe feil med betalingen eller noe :slight_smile:

Hvilket tegn? Hver gang jeg oppdaterer forumet skjer det eller annet jeg må fikse siden jeg har tilpasset forumet en del så det kan godt være noe er borte :slight_smile:

Du skal ihvertfall kunne finne Insider-kategorien under “kategorier” øverst til venstre på forsiden :slight_smile:

Jeg mener jeg hadde et tegn ved siden av forstørrelsesglasset (søkefeltet) tidligere som jeg trykket på for å komme inn i innsider kategorien. Fant den rette metoden øverst til venstre nå i hvertfall. Takk for hjelpen.

1 Like

Inne i North ?
Spennende case, men må si eg ikke helt forstår meg på det.
Utifra siste q rapport, så er aksjen billig, men tror der er mangen " men " her.
Dagens innside kjøp bekrefter jo delvis ett bullsyn, bortsett fra om dette kun handler om stemmeretter til GF.
Eg antar at endringene i selskapet kan ha ulike oppfatninger

1 Like

Disney infinity shuts down

Ikke rart at funcom slet i dette markedet med LMO når disney infinity ikke får det til.

For starbreeze og Geminose kan man se det på 2 måter:

  1. En konkurrent mindre.
  2. Fryktelig vanskelig å slå igjennom i dette markedet, disney infinity klarte det altså ikke.
3 Likes

Han på XI hadde vel tagget 3kr om jeg ikke husker feil… NORTH er et spennende case, men er nok under samme kategorier som Sci, Itx osv. Noen kaller det krydder i porteføljen andre kaller det chilli :grinning: En lite post kan gi stor avkastning!! Synes også det er bra at den daglige omsetningen stiger!

Chat-knappen var vel omtrent der du beskriver. Er det den du tenker på?

Ja det er det sikkert