Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg har også en venn som lurer på det samme, greit om vi kan få hjelpe vennene våre😂

1 Like

Avhenger av hvilken av badgene :wink:

2 Likes

Dette lover ikke bra, samme strategi som Hugo Games

2 Likes

Noen som har vært borti Nordnet Beta?
Jeg har fått mail fra Nordnet om å teste det.

Veldig spennende, noe som virkelig kan gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt:

– Jeg synes dette er dødsspennende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til E24.

Kanskje litt uheldig valg av ord, ettersom ett av hovedpunktene er sikkerhet? :smiley:

7 Likes

Samtidig som at EVRY er klistret på frontruten :sweat_smile:

1 Like

Blir helt konge når 95% av befolkningen er arbeidsledige

2 Likes

Blir digg med 10% kortere arbeidsdag når transport er kjappere, enklere og billigere!

1 Like

Utopia, det skjer ikke. Kø vil det alltid være, mer og mer, og billigere? Ingenting er vel gratis, noen vil tjene penger om dette skulle skje.

Man har en del muligheter med førerløse små podder i at man kan tilpasse kapasiteten i gitte områder til etterspørselen gjennom døgnet enklere ved bruk av optimaliseringsalgoritmer. Ikke sende store busser ved gitte intervaller, men små billige enheter når det er behov uten fast avgangstid.

Det er antakelig vesentlig billigere å drifte, men krever jo enorme investeringer så ikke sikkert at forbruker vil merke stort i prisendring. Disrupsjonen ligger mer i vesentlig økning i kundeservice og fleksibilitet.

Synd, men forhåpentligvis bare på pause. Uber er helt genialt - like kjapt, og langt billigere enn taxi. http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/10/Uber-trekker-seg-ut-av-Norge

1 Like

Hvis man ikke trenger å forholde seg til norsk arbeidsmiljølov, så blir det meste billigere. Ingen arbeidsgiveravgift, ingen faste ansettelser, kun provisjonslønn, ingen sykepenger, ingen pensjon.

Det er ikke dit jeg vil ihvertfall, for det medfører at staten mister store inntekter og ikke lenger vil kunne tilby de tjenestene og sikkerhetsnettene vi har i dag.

6 Likes

Du er i utgangspunktet i mot selvstendig næringsdrivende?

Nei, hvor har du det fra?

Det er akkurat slik det er å drive som selvstendig næringsdrivende i Norge, gjennom for eksempel franshisevirksomhet (da må selvsagt franshisen overholde disse reglene).

For meg virker Uber som en slags franshise for selvstendig næringsdrivende - det er sjåføren selv som må ordne med betaling av gebyrer, pensjon osv. Det er de kanskje ikke så flinke til.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, men har snakket med diverse sjåfører. De er selv ansvarlig for å overholde lovverket, bortsett fra at det de gjør i utgangspunktet ikke er lovlig.

Det er vel det sjoførene er? Som selvstendig er det ingen arbeidsgiveravgift, faste ansettelser, pensjon eller sykepenger som du nevner.

Det er mye det samme ja, men ikke helt det samme. Å starte sitt eget firma er selvfølgelig ganske risky, men du må vel være enig i at å være en Uber-sjåfør er mer som å være ansatt i et firma enn å starte opp ditt eget firma?

Hvis det Uber driver på med hadde vært greit, så sier man i bunn og grunn at lovene om faste ansettelser er bare å kaste?

Nja, egentlig ikke. Blir kanskje mere riktig å se det som selvstendige franshise tagere, som Varg sier. De er selvstendige, men benytter seg av en etablert plattform ift. markedsføring, teknologi, betalingsløsninger etc.

Nei, der kommer risikoen og tryggheten inn i bildet, mener jeg. Mye mere risk og du må som oftest yte\jobbe mye mere som selvstendig.

1 Like

Så hvis jobben din hadde laget en app som het “Ansatt” hvor firmaet du jobber i nå sendte deg en melding når det var noe å gjøre og så betalt pr time, så hadde du syntes det var ok?

1 Like

Det er ikke jobben\uber som sender det. Det er kundene direkte. Litt som mitt anbud. Prisen for jobben blir forhåndsavtalt mellom kunden og sjoføren. Uber bare formidler kontakten gjennom sin plattform.